RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven eBay
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenE-commerce
  • Geografie Verenigde Staten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe eBay verloren klanten wil terugwinnen

icon
Algemeen24 februari, 2023

In een dalende e-commercemarkt is veilingwebsite eBay geen uitzondering: de marktplaats verliest omzet en klanten. Beterschap moet komen van tweedehands, luxe en advertentie-inkomsten.

Ontnuchtering

In 2022 realiseerde eBay een bruto-omzet van 73,9 miljard dollar (een kleine 70 miljard euro), wat een daling is met 15% tegenover 2021. Opmerkelijk is dat de omzet nu zelfs lager is dan voor de pandemie: in 2019 waren de transacties op eBay immers nog goed voor een goeie 90 miljard dollar. Ook de winst staat onder druk: die daalde met 6% tot 9,8 miljard dollar (9 miljard euro).

De verklaring voor die zwakke resultaten ligt voor de hand: de hele e-commercesector beleeft immers een ontnuchtering na de uitzonderlijke coronajaren. Ook bedrijven als Amazon, Bol.com, Coolblue en Zalando zien de omzet en de winst terugvallen en moeten herstructureren. Twee weken geleden kondigde eBay op zijn beurt al een ontslagronde aan. Het aantal actieve klanten op het platform is immers in vrije val.

Lichtpuntjes

CEO Jamie Iannone ziet evenwel lichtpuntjes: in het vierde kwartaal stegen de advertentie-inkomsten met een vijfde, en vooral meer gesofisticeerde advertentieformules, zoals kost-per-klik adverteren, kennen een groeiend succes.

Daarnaast wil de topman meer inzetten op de verkoop van luxeproducten, zoals horloges en juwelen: die leveren immers hogere commissies op. In New York opende de e-commercespeler bijvoorbeeld een ‘Luxury Exchange’ pop-up-winkel waar klanten hun sieraden, handtassen en horloges konden laten taxeren en inruilen voor waardebonnen geldig bij luxeverkopers op eBay.

Tot slot ziet eBay groot potentieel in de groei van tweedehands. Met een duurzaam imago hoopt de marktplaats weer jonge klanten te overtuigen.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

In een dalende e-commercemarkt is veilingwebsite eBay geen uitzondering: de marktplaats verliest omzet en klanten. Beterschap moet komen van tweedehands, luxe en advertentie-inkomsten.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen29 maart, 2023
    “Direct-to-consumer”-merken maken opgang in Europese e-commerce

    Ikea, Lidl en Zalando voeren de rangschikking aan van de 500 beste Europese cross-border webshops. De internationale e-commerce-omzet ondervindt een groeivertraging als gevolg van de inflatie en een dalend consumentenvertrouwen.

  • icon
    Algemeen29 maart, 2023
    Btw-fraude van 300 miljoen euro met Chinese e-commerce

    Het Europees parket heeft een bende opgerold die voor minstens 303 miljoen euro aan belastingen heeft ontdoken met de handel in consumentenartikelen uit China. Ze opereerden onder meer via de luchthaven van Luik, de logistieke hub van Alibaba.

  • icon
    Algemeen29 maart, 2023
    Zo maak je als category buyer tijd vrij voor wat er écht toe doet

    Zowel in grote als kleine retailorganisaties worden category buyers vaak overspoeld door een veelheid aan taken, data en gesprekspartners. Efficiënter werken kan snel 10% tijdwinst opleveren én het bedrijfsresultaat verbeteren.

Evenementen
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food6 maart, 2023

    Onheilspellende bijzondere ondernemingsraad bij Delhaize

  • icon

    Food15 maart, 2023

    200 kandidaat-overnemers voor Delhaize-filialen

  • icon

    Food29 maart, 2023

    Sociale onrust breidt uit naar Aldi

  • icon

    Algemeen7 maart, 2023

    [In Beeld] Dit kunnen we verwachten van TEDi in België

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN