RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door
In dit artikel
  • Onderwerpen Innovatie
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe (en waar) robots personeelstekorten kunnen verhelpen

icon
Algemeen17 april, 2023
Shutterstock.com

De inzet van automatisering en servicerobots kan de krapte op de arbeidsmarkt verminderen. Dat blijkt uit een onderzoek van PwC in Nederland. Het aantal openstaande vacatures zou zo kunnen dalen met bijna 30%.

Hoogste potentieel in de retail

De toon rond het gebruik van automatisering en robots is de laatste jaren duidelijk veranderd. De angst dat robots jobs zouden “stelen” maakt stilaan plaats voor een positievere kijk op de zaak, zeker nu veel sectoren te maken hebben met een nijpend personeelstekort. Dankzij de ontwikkelingen binnen de robotica kunnen nu ook sectoren buiten de industrie robots inzetten. Die zogenaamde servicerobots kunnen namelijk mensen helpen in hun dagelijkse leven of werk.

Niet alle sectoren zijn echter gebaat met verregaande automatisering, denk maar aan het onderwijs en de gezondheidssector. Robots zijn (nog) niet slim genoeg om jobs uit te oefenen die complexe menselijke interacties vereisen.

Dat ligt anders in de groothandel en de retail, waar de aard van het werk meer automatisering toelaat. In deze sectoren komen potentieel zelfs het hoogste aantal vacatures in aanmerking voor automatisering, blijkt uit het onderzoek.

Binnen de groothandels worden robots momenteel al op grote schaal gebruikt: ze helpen er bij taken als het verplaatsen, sorteren en opslaan van producten in magazijnen. Ze kunnen ook onderhoud van magazijnapparatuur automatiseren, wat vaak fysiek veeleisend is. Ze kunnen voorraden beheren door autonoom schappen te scannen en waarschuwingen te sturen wanneer aanvulling nodig is.

Ook in de detailhandel kunnen robots helpen bij voorraadbeheer: zo scannen ze bij Walmart de schappen al. Daarnaast kunnen ze klanten helpen als ze een eenvoudige vraag hebben, zoals waar ze bepaalde artikelen kunnen vinden. Uit deze interacties kunnen computersystemen heel wat data verzamelen, en zo bijvoorbeeld aankooppatronen van klanten analyseren.

Technologie en wetgeving

Er is nog wel wat nodig om servicerobots overal vlot te kunnen inzetten. Door verdere ontwikkelingen binnen de AI en de uitrol van 5G ontstaan er veel mogelijkheden, en het is nu zaak om met al die datastromen efficiënt om te gaan. Fabrikanten van robots moeten ook werk maken van interoperabiliteit. Om ze massaal te kunnen inzetten moeten servicerobots immers vlot met elkaar kunnen communiceren.

Daarnaast is er een wetgevend kader nodig dat zaken bepaalt rond aansprakelijkheid, bijvoorbeeld voor als een robot zelfstandig taken uitvoert en daarbij fouten maakt.

Experimenteren en transformeren

Sectoren kunnen ook zelf heel wat doen om het gebruik van robots te stimuleren: dat kan door campagnes, voorlichting en het delen van best practices. “Ook al wordt er positiever gepraat over robots, in heel veel organisaties zal er ook weerstand zijn. Niet overal is de acceptatiegraad hoog”, stelt onderzoeker Bastiaan Starink van PwC Nederland. Hij vervolgt: “Ik zou tegen iedereen zeggen: ga experimenteren, zet een pilot op. Ervaar wat die robots kunnen en doen. Je hoeft geen technologiebedrijf te zijn om hiermee aan de gang te gaan.”

Een testproject opzetten is betrekkelijk eenvoudig, maar het structureel inzetten van servicerobots betekent voor een organisatie een hele transformatie. “Als robots taken van je werknemers gaan overnemen, betekent dit dat het mensenwerk verandert. Dat vergt vaak weer bijscholing”, stelt Starink. “Je moet bepalen wat wel en wat niet door mensen wordt gedaan, je moet ervoor zorgen dat alles geregeld is op het gebied van privacy en dataverwerking. De inzet van technologie moet in dat geval onderdeel zijn van de bedrijfsvoering, van je beleid en je processen. In andere woorden: dat betekent transformeren”, besluit hij.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

De inzet van automatisering en servicerobots kan de krapte op de arbeidsmarkt verminderen. Dat blijkt uit een onderzoek van PwC, gevoerd in Nederland. Het aantal openstaande vacatures zou kunnen dalen met bijna 30%.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen27 september, 2023
    Amerikaanse concurrentiewaakhond wil Amazon toontje lager doen zingen

    De Amerikaanse concurrentiewaakhond (FTC) sleept Amazon voor de rechter. Het wordt een historische rechtszaak, waarin veel op het spel staat. Het doel: de macht van Amazon breken.

  • icon
    Algemeen27 september, 2023
    Belgische shoppingcentra draaien recordzomer

    Het relatief slechte weer hielp de Belgische winkelcentra aan een recordzomer. Ceusters, de beheerder van shoppingcenters zoals Wijnegem, Les Grands Prés en Dockx Bruxsel, noemt het een “revival”.

  • icon
    Algemeen26 september, 2023
    Doek valt definitief over Big Bazar

    Ondanks verschillende reddingspogingen en vertragingsmanoeuvres valt het doek nu écht over Big Bazar: dinsdagochtend sprak de Amsterdamse rechtbank het faillissement uit. 1300 mensen verliezen hun baan.

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food29 augustus, 2023

    Sligro herstructureert: Belgische directie moet gaan

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food25 september, 2023

    [Analyse] Dreigt Makro-scenario voor Cora?

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN