RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Hema
  • Onderwerpen InterviewRetailDetail Congress
  • Personen Carla Velghe
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Hema als “gezonde honderdjarige” uit de rollercoaster klimt

icon
Algemeen18 april, 2023

Als negentiger de zwaarste klappen van je leven incasseren, de rug rechten en ongezien fit worden: je moet het maar doen. Toch is dat precies wat HEMA deed, vertelt country director Carla Velghe op het RetailDetail Congress.

Weer een toekomst

“Laten we eerlijk zijn, het is een rollercoaster geweest.” Velghe (bij HEMA verantwoordelijk voor België, Duitsland, Luxemburg en Oostenrijk) windt er geen doekjes om. Het waren inderdaad heftige jaren voor de keten die van eigenaar naar eigenaar ging, met een schuldenberg van 800 miljoen euro kampte en van directie veranderde. Allemaal terwijl de coronapandemie woedde.

“Er leek even geen toekomst meer, maar nu gaan we die toekomst tegemoet als een gezonde honderdjarige.” De Nederlandse klassieker mag in 2026 inderdaad honderd kaarsjes uitblazen. Hoe blijf je aan die leeftijd fit genoeg om klappen te incasseren? Velghe deelt op donderdag 20 april de gezondheidskuur die Hema er bovenop hielp.

Resoluut productgedreven

De keten beleeft nu zelfs een tweede jeugd. “We zijn geweldig goed bezig, omdat we weer focussen op de kern: de producten. Dat is wat ons onderscheidt: producten die duurzamer zijn, langer meegaan en vrolijk zijn. Zeker in de huidige crisis en onzekerheid kiezen mensen daarvoor.”

Het zijn die “net even anders” producten – kleurrijker, duurzamer, slimmer ontworpen – die voor HEMA ‘back to the roots’ betekenen. “Noem ons absoluut geen discounter. We willen niet de goedkoopste, maar de beste zijn”, aldus Velghe. In België voert de formule ook heel wat media, maar ook dan staat het ‘waarom’ in de boodschap centraal. “Waarom is dit pakweg de beste sok? Daarna pas volgt de promoboodschap.”

De corona-ontdekking

Door corona hebben consumenten HEMA echt leren kennen, merkt Velghe: ze ontdekten de retailer als ‘one-stop-shop’, die er “de klok rond” is – voor alles van babyrompertjes tot de fles wijn. “Je ziet een enorme verschuiving van het klantgedrag. Heel wat klanten moeten het met een beperkter budget doen, terwijl we ook echt omnichannel zijn gaan denken.”

Zo heeft HEMA in België sinds vorig jaar een getrouwheidsprogramma, dat klanten online en offline verbindt. In Nederland heeft de retailer al een zestal jaar een gelijkaardig programma, dat tegelijk toelaat de kernklanten beter te leren kennen en gerichter te communiceren.

Tien nieuwe winkels in België

“Dé uitdaging blijft die omnichannelbeleving overal te laten kloppen, tot en met het winkelpunt.” Een gloednieuw winkelconcept moet daarbij helpen. Vorig week opende HEMA in Nederland drie volledig vernieuwde winkels, dit jaar nog krijgt ook België het eerste exemplaar. “Het is echt de winkel van de toekomst”, glundert de country director. “Met een ontspannen en logische klantenreis. Zelfs de medewerker steekt in het nieuw.”

Voor België heeft Velghe nog een bijzondere opdracht: zo snel mogelijk tien nieuwe winkels openen. Drie openingen zijn al heel concreet, waaronder Brugge en Bree. In tegenstelling tot veel retailers trekt HEMA niet weg uit kleinere steden en gemeenten. Integendeel, de formule floreert er. “Mensen zijn blij dat je er net niet weggaat. Er is zeker nog ruimte voor expansie. En zo gaan we verder als een gezonde en koersvaste retailer.”

Reserveer nog snel je ticket voor het RetailDetail Congress.
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Als negentiger de zwaarste klappen van je leven incasseren, de rug rechten en ongezien fit worden. Dat is precies wat HEMA deed, vertelt Carla Velghe op het RetailDetail Congress.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen27 september, 2023
    Amerikaanse concurrentiewaakhond wil Amazon toontje lager doen zingen

    De Amerikaanse concurrentiewaakhond (FTC) sleept Amazon voor de rechter. Het wordt een historische rechtszaak, waarin veel op het spel staat. Het doel: de macht van Amazon breken.

  • icon
    Algemeen27 september, 2023
    Belgische shoppingcentra draaien recordzomer

    Het relatief slechte weer hielp de Belgische winkelcentra aan een recordzomer. Ceusters, de beheerder van shoppingcenters zoals Wijnegem, Les Grands Prés en Dockx Bruxsel, noemt het een “revival”.

  • icon
    Algemeen26 september, 2023
    Doek valt definitief over Big Bazar

    Ondanks verschillende reddingspogingen en vertragingsmanoeuvres valt het doek nu écht over Big Bazar: dinsdagochtend sprak de Amsterdamse rechtbank het faillissement uit. 1300 mensen verliezen hun baan.

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food29 augustus, 2023

    Sligro herstructureert: Belgische directie moet gaan

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food25 september, 2023

    [Analyse] Dreigt Makro-scenario voor Cora?

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN