Hudson's Bay Company gaat voor expansie in Nederland en Duitsland

Hudson's Bay Company gaat voor expansie in Nederland en Duitsland

Hudson's Bay Company gaat voor expansie in Nederland en Duitsland

Hudson's Bay Company wil nieuwe winkels openen in Nederland en Duitsland. De Canadese winkelketen heeft de ambitie zijn omzet in Europa met een vijfde omhoog te stuwen, zei voorzitter en grootaandeelhouder Richard Baker vrijdag in Düsseldorf.

Investering van 400 miljoen

Hudson's Bay Company (HBC) kwam donderdag in het nieuws met het verrassende vertrek van zijn Belgische CEO Olivier Van den Bossche. Vrijdag ontvouwde de retailer zijn plannen voor de komende jaren: de groep wil zijn omzet in Europa de komende twee jaar met 20% opdrijven, met volgens CEO Jerry Storch een nog grotere toename van de winst.

 

Dit jaar zal Hudson's Bay in Europa zowat 400 miljoen euro investeren. Een deel daarvan vloeit naar Duitsland, waar HBC vijf vestigingen van de designer outlet Saks off 5th wil openen. Geruchten over een eventuele verkoop van zijn Duitse dochter Galeria Kaufhof, de vroegere Duitse eigenaar van de Belgische Inno's die eind 2015 werd overgenomen door de Canadezen, werden bij die gelegenheid afgedaan als "absurd",

 

Dan toch geen nieuwe winkels in België

Het grootste deel van de investering vloeit echter naar Nederland, waar er dit jaar tien Hudson's Bay-warenhuizen komen en één Saks off 5th. HBC wil het gat in de markt na het faillissement van V&D vullen. "Nederland wordt een laboratorium voor de hele wereld", zo werd Baker donderdag geciteerd in de Nederlandse media.

 

Een woordvoerder van HBC verduidelijkt dat er geen plannen zijn voor nieuwe winkels in België. Er zijn wel de gebruikelijke jaarlijkse investeringen in de winkels, maar winkelopeningen zijn niet gepland. Daarmee worden eerdere uitspraken van Richard Baker tegengesproken: die had het vorig jaar wel nog over nieuwe openingen, zij het zonder concrete details te geven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.