Huurprijzen retail stegen voorbije 12 maanden wereldwijd

Huurprijzen retail stegen voorbije 12 maanden wereldwijd

Ondanks de kwakkelende economie en het lage consumentenvertrouwen zijn de huurprijzen die retailers tussen juni 2010 en juni 2011 moesten betalen op toplocaties toch opnieuw gestegen. Dat besluit internationaal vastgoedconsulent Cushman & Wakefield in de recentste editie van het rapport Main Streets Across the World, waarin de huurprijzen van 278 winkelstraten in 63 landen met elkaar werden vergeleken.

Beperkt aanbod, grote vraag

In vier landen op vijf (81%) bleven de prime rents stabiel of stegen ze. Dat zijn er heel wat meer dan de 66% van vorig jaar. In slechts een vijfde van de landen (19%) daalde de huurwaarde; in 2010 was dat nog het geval in één land op drie (34%).


“Hoewel de westerse markten een aarzelende heropleving kennen, stellen we toch vast dat de activiteit opnieuw verhoogt”, zegt John Strachan, Global Head of Retail bij Cushman & Wakefield. “Vooral in de belangrijkste grootsteden, die uiteraard allemaal op het verlanglijstje staan van de internationale merken. Het aanbod is beperkt, waardoor de huur- en aankoopprijzen de hoogte in gaan. We merken ook dat de internationale winkelketens uitbreiden naar het Midden-Oosten en dat ze ook China, India en in beperkte mate Zuid-Amerika in het vizier hebben”.


Verder wordt de groei van de sector ondersteund door een agressieve uitbreiding naar de opkomende markten en door de hevige concurrentiestrijd tussen de grote merken om toplocaties. “De beste locaties in de nieuwe markten oefenen stilaan een grotere aantrekkingskracht uit dan secundaire locaties in meer mature markten”, meent Strachan.

Fifth Avenue voor tiende jaar op rij duurste winkelstraat ter wereld

Fifth Avenue in New York is met 16.704 euro per m² per jaar eens te meer de duurste winkelstraat ter wereld. De huurprijzen stegen er het afgelopen jaar met ruim een vijfde. Causeway Bay (Hongkong, 14.426 euro/m²/jaar) behoudt zijn tweede plaats in het klassement, voor Central en Tsim Sja Tsui (beide Hong Kong) en East 57th Street, ook weer in New York. 

 

Om zo'n ophoping van straten uit dezelfde steden te vermijden, publiceerde Cushman & Wakefield ook een "gefilterde" lijst met enkel de duurste straat per land. Daarin blijft de top-2 uiteraard dezelfde, maar haalt Ginza in Tokio met 7.750 de derde plaats. Pitt Street Mall in Sydney is daar vierde met 7.384 euro/m²/jaar) en de sterkste stijger.


Dat de winkelhuurprijzen wereldwijd stijgen, komt net als vorig jaar vooral door de groeilanden rond de Stille Oceaan en in Zuid-Amerika. De Aziatische regio zag zijn huurwaarden gemiddeld toenemen met 12,2% en heeft met Wangfujing in Peking dit jaar het wereldrecord in handen: een prijsstijging van liefst 109,5%. In Zuid-Amerika stegen de prijzen gemiddeld 10,6%. Daar is Garcia d’Avilla (Rio de Janeiro) de grootste stijger met 52,2%.

Europa blijft wat achter

In Europa stijgen de huurprijzen veel minder sterk: + 1,9%. Enkel het Midden-Oosten en Afrika doen slechter (nulgroei). Europa heeft zich wel hersteld van de sterke daling van vorig jaar, toen de huurprijzen met 4,4% omlaag doken. Het stadscentrum van Helsinki spant de kroon dit jaar met een stijging van 33,3%.


Ondanks een stijging van de huurprijzen met 4,3% zakt New Bond Street in Londen (6.901 euro/m²/jaar) wereldwijd van de vierde naar de zesde plaats. De duurste winkelstraat van het Verenigd Koninkrijk moet nu de Champs Elysées in Parijs laten voorgaan. Daar stegen de huurprijzen 5,3% na de flinke daling met 9,5% van vorig jaar. Eén vierkante meter kost er nu 7.364 euro per jaar.

Belgische markt “matuur en aantrekkelijk”

In België hebben de huurprijzen de globale tendens gevolgd en zijn ze gemiddeld met 9,8% gestegen. Toch is ons land gezakt van de 29ste naar de 31ste plaats. Volgens Boris van Haare, partner bij Cushman & Wakefield België, is ons land het voorbeeld bij uitstek van een stabiele markt met blijvend potentieel: “Laat dat nu net de karakteristieken zijn waar de traditionele internationale merken belang aan hechten als ze uitbreidingsplannen hebben, maar waar ook nieuwe merken naar zoeken als ze hun concept willen uittesten.”


Elk jaar vestigen zich in België heel wat nieuwe merken en alles wijst er op dat die trend zich zal verder zetten. Hoewel de huurprijzen effectief stijgen, blijven ze desondanks wel zeer betaalbaar in vergelijking met andere Europese landen. “En dus is een 31ste plaats in het klassement eigenlijk goed nieuws.” Het toont aan dat de twee belangrijkste Belgische winkelstraten matuur en aantrekkelijk zijn, maar ook zeer toegankelijk.


Bovendien blijkt de politieke crisis geen enkele impact te hebben. Merken blijven geïnteresseerd in kwalitatieve locaties en het is de schaarste daarvan die de aantrekkingskracht en de prijs vormen. “Daarenboven geven de Belgische consumenten nog altijd blijk van een even groot vertrouwen en optimisme als aan het begin van de economische en financiële crisis”, voegt Boris van Haare toe.

Antwerpen Meir en Brussel Nieuwstraat ex-aequo

De Meir in Antwerpen heeft intussen de Nieuwstraat in Brussel bijgebeend als duurste winkelstraat van ons land: 1.800 euro/m² per jaar. “Waar Brussel de aantallen heeft, heeft Antwerpen de specificiteit”, analyseert Boris van Haare de verschillen tussen beide.

 

Brussel heeft de Nieuwstraat en de Louisalaan, waar "alle topmerken  aanwezig zijn. Antwerpen daarentegen, dat ook een groot aantal Nederlandse consumenten aantrekt, speelt de kaart van de smaak en heeft een meer luxueus, exclusief en avant-gardistisch imago, waardoor het vandaag in staat is om te concurreren met Brussel. Of meer nog, om het Brusselse aanbod te vervolledigen op een originele, aantrekkelijke manier”. 

 

Onderzoek van vastgoedreus Jones Lang LaSalle had eerder echter al aangetoond dat de Brusselse Nieuwstraat en de Antwerpse Meir al lang niet meer de duurste winkelstraten van België zijn. Die 'eer' gaat naar de veel chiquere Antwerpse straten Schuttershofstraat en Huidevetterstraat, waar volgens dat onderzoek de prijzen zowat 20% hoger liggen dan in "de grote twee". 

 

De "gefilterde" lijst met slechts één straat per land luidt als volgt:  

2011

2010

Land

Stad

Locatie

€/m²/jaar

1

1

USA

New York

Fifth Avenue

          16.704

2

2

Hongkong

Hongkong

Causeway Bay

          14.426

3

3

Japan

Tokyo

Ginza

            7.750

4

9

Australië

Sydney

Pitt Street Mall

            7.384

5

5

Frankrijk

Parijs

Avenue des Champs Elysées

            7.364

6

4

UK

Londen

New Bond Street

            6.901

7

6

Italië

Milaan

Via Montenapoleone

            6.800

8

7

Zwitserland

Zürich

Bahnhofstrasse

            6.553

9

8

Zuid-Korea

Seoul

Myeongdong

            4.714

10

10

Duitsland

Munchen

Kaufingerstraße

            3.960

Ondanks de kwakkelende economie en het lage consumentenvertrouwen zijn de huurprijzen die retailers tussen juni 2010 en juni 2011 moesten betalen op toplocaties toch opnieuw gestegen. Dat besluit internationaal vastgoedconsulent Cushman & Wakefield in de recentste editie van het rapport Main Streets Across the World, waarin de huurprijzen van 278 winkelstraten in 63 landen met elkaar werden vergeleken.

Beperkt aanbod, grote vraag

In vier landen op vijf (81%) bleven de prime rents stabiel of stegen ze. Dat zijn er heel wat meer dan de 66% van vorig jaar. In slechts een vijfde van de landen (19%) daalde de huurwaarde; in 2010 was dat nog het geval in één land op drie (34%).


“Hoewel de westerse markten een aarzelende heropleving kennen, stellen we toch vast dat de activiteit opnieuw verhoogt”, zegt John Strachan, Global Head of Retail bij Cushman & Wakefield. “Vooral in de belangrijkste grootsteden, die uiteraard allemaal op het verlanglijstje staan van de internationale merken. Het aanbod is beperkt, waardoor de huur- en aankoopprijzen de hoogte in gaan. We merken ook dat de internationale winkelketens uitbreiden naar het Midden-Oosten en dat ze ook China, India en in beperkte mate Zuid-Amerika in het vizier hebben”.


Verder wordt de groei van de sector ondersteund door een agressieve uitbreiding naar de opkomende markten en door de hevige concurrentiestrijd tussen de grote merken om toplocaties. “De beste locaties in de nieuwe markten oefenen stilaan een grotere aantrekkingskracht uit dan secundaire locaties in meer mature markten”, meent Strachan.

Fifth Avenue voor tiende jaar op rij duurste winkelstraat ter wereld

Fifth Avenue in New York is met 16.704 euro per m² per jaar eens te meer de duurste winkelstraat ter wereld. De huurprijzen stegen er het afgelopen jaar met ruim een vijfde. Causeway Bay (Hongkong, 14.426 euro/m²/jaar) behoudt zijn tweede plaats in het klassement, voor Central en Tsim Sja Tsui (beide Hong Kong) en East 57th Street, ook weer in New York. 

 

Om zo'n ophoping van straten uit dezelfde steden te vermijden, publiceerde Cushman & Wakefield ook een "gefilterde" lijst met enkel de duurste straat per land. Daarin blijft de top-2 uiteraard dezelfde, maar haalt Ginza in Tokio met 7.750 de derde plaats. Pitt Street Mall in Sydney is daar vierde met 7.384 euro/m²/jaar) en de sterkste stijger.


Dat de winkelhuurprijzen wereldwijd stijgen, komt net als vorig jaar vooral door de groeilanden rond de Stille Oceaan en in Zuid-Amerika. De Aziatische regio zag zijn huurwaarden gemiddeld toenemen met 12,2% en heeft met Wangfujing in Peking dit jaar het wereldrecord in handen: een prijsstijging van liefst 109,5%. In Zuid-Amerika stegen de prijzen gemiddeld 10,6%. Daar is Garcia d’Avilla (Rio de Janeiro) de grootste stijger met 52,2%.

Europa blijft wat achter

In Europa stijgen de huurprijzen veel minder sterk: + 1,9%. Enkel het Midden-Oosten en Afrika doen slechter (nulgroei). Europa heeft zich wel hersteld van de sterke daling van vorig jaar, toen de huurprijzen met 4,4% omlaag doken. Het stadscentrum van Helsinki spant de kroon dit jaar met een stijging van 33,3%.


Ondanks een stijging van de huurprijzen met 4,3% zakt New Bond Street in Londen (6.901 euro/m²/jaar) wereldwijd van de vierde naar de zesde plaats. De duurste winkelstraat van het Verenigd Koninkrijk moet nu de Champs Elysées in Parijs laten voorgaan. Daar stegen de huurprijzen 5,3% na de flinke daling met 9,5% van vorig jaar. Eén vierkante meter kost er nu 7.364 euro per jaar.

Belgische markt “matuur en aantrekkelijk”

In België hebben de huurprijzen de globale tendens gevolgd en zijn ze gemiddeld met 9,8% gestegen. Toch is ons land gezakt van de 29ste naar de 31ste plaats. Volgens Boris van Haare, partner bij Cushman & Wakefield België, is ons land het voorbeeld bij uitstek van een stabiele markt met blijvend potentieel: “Laat dat nu net de karakteristieken zijn waar de traditionele internationale merken belang aan hechten als ze uitbreidingsplannen hebben, maar waar ook nieuwe merken naar zoeken als ze hun concept willen uittesten.”


Elk jaar vestigen zich in België heel wat nieuwe merken en alles wijst er op dat die trend zich zal verder zetten. Hoewel de huurprijzen effectief stijgen, blijven ze desondanks wel zeer betaalbaar in vergelijking met andere Europese landen. “En dus is een 31ste plaats in het klassement eigenlijk goed nieuws.” Het toont aan dat de twee belangrijkste Belgische winkelstraten matuur en aantrekkelijk zijn, maar ook zeer toegankelijk.


Bovendien blijkt de politieke crisis geen enkele impact te hebben. Merken blijven geïnteresseerd in kwalitatieve locaties en het is de schaarste daarvan die de aantrekkingskracht en de prijs vormen. “Daarenboven geven de Belgische consumenten nog altijd blijk van een even groot vertrouwen en optimisme als aan het begin van de economische en financiële crisis”, voegt Boris van Haare toe.

Antwerpen Meir en Brussel Nieuwstraat ex-aequo

De Meir in Antwerpen heeft intussen de Nieuwstraat in Brussel bijgebeend als duurste winkelstraat van ons land: 1.800 euro/m² per jaar. “Waar Brussel de aantallen heeft, heeft Antwerpen de specificiteit”, analyseert Boris van Haare de verschillen tussen beide.

 

Brussel heeft de Nieuwstraat en de Louisalaan, waar "alle topmerken  aanwezig zijn. Antwerpen daarentegen, dat ook een groot aantal Nederlandse consumenten aantrekt, speelt de kaart van de smaak en heeft een meer luxueus, exclusief en avant-gardistisch imago, waardoor het vandaag in staat is om te concurreren met Brussel. Of meer nog, om het Brusselse aanbod te vervolledigen op een originele, aantrekkelijke manier”. 

 

Onderzoek van vastgoedreus Jones Lang LaSalle had eerder echter al aangetoond dat de Brusselse Nieuwstraat en de Antwerpse Meir al lang niet meer de duurste winkelstraten van België zijn. Die 'eer' gaat naar de veel chiquere Antwerpse straten Schuttershofstraat en Huidevetterstraat, waar volgens dat onderzoek de prijzen zowat 20% hoger liggen dan in "de grote twee". 

 

De "gefilterde" lijst met slechts één straat per land luidt als volgt:  

2011

2010

Land

Stad

Locatie

€/m²/jaar

1

1

USA

New York

Fifth Avenue

          16.704

2

2

Hongkong

Hongkong

Causeway Bay

          14.426

3

3

Japan

Tokyo

Ginza

            7.750

4

9

Australië

Sydney

Pitt Street Mall

            7.384

5

5

Frankrijk

Parijs

Avenue des Champs Elysées

            7.364

6

4

UK

Londen

New Bond Street

            6.901

7

6

Italië

Milaan

Via Montenapoleone

            6.800

8

7

Zwitserland

Zürich

Bahnhofstrasse

            6.553

9

8

Zuid-Korea

Seoul

Myeongdong

            4.714

10

10

Duitsland

Munchen

Kaufingerstraße

            3.960

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Nieuwe CEO moet Fiets! volgende fase inleiden

12/12/2017

Fietsenketen Fiets! heeft een nieuwe CEO, die de keten terug op het juiste spoor moet zetten na een moeilijk jaar waarin oprichter Hendrik Winkelmans meer naar de achtergrond verdween.

Back to top