RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ikea en H&M openen samen de jacht op nieuw creatief talent

icon
Algemeen11 april, 2022

De Zweedse retailreuzen Ikea en H&M gaan samenhokken in Londen: in het Ikea-winkelcentrum Livat in Hammersmith openen ze samen Atelier 100, een winkel exclusief gevuld met producten van lokale ontwerpers en kunstenaars. Co-creatie ten top.

 

Ideeënfabriek voor ontwerpers

Livat in het West-Londense Hammersmith zou meer worden dan alleen een winkelcentrum, beloofde Ikea bij de opening in februari. Het zou ook een plek worden voor de gemeenschap en voor creativiteit. Vandaag zet de Zweedse meubelretailer die woorden om in daden met de opening van Atelier 100, een winkel en ideeënfabriek waar Ikea en niemand minder dan H&M Group samen op zoek gaan naar beloftevolle ontwerpers.

 

Atelier 100 is de eerste joint venture tussen de twee Zweedse giganten. In de winkel zullen geen eigen producten te koop zijn, maar alleen ontwerpen van kleinschalige lokale producenten, ontwerpers en artiesten. Van woonaccessoires over juwelen tot muziek: alles is er welkom – als de spullen maar klein genoeg zijn, zodat klanten ze (zonder auto) mee naar huis kunnen nemen.

 

De winkel opent in mei de deuren, maar Ikea en H&M doen nu al een oproep aan creatievelingen en makers binnen een straal van 100 km van de winkel. Wie wordt geselecteerd, krijgen tot 10.000 pond om zijn of haar ideeën te helpen omzetten in commercieel levensvatbare producten. Deelnemers krijgen ook training en begeleiding, zowel van medewerkers van de retailers als van externe deskundigen.

 

Dichter bij de klant

Het initiatief duidt op een nieuwe wind, waarbij de eens zo in zichzelf gekeerde marktleiders de blik verruimen en op zoek gaan naar samenwerking. Om vandaag mee te blijven, moeten zelfs reuzen als Ikea en H&M zich openstellen: het is een belangrijke sleutel tot groei, zoals we die ook beschrijven in het nieuwe boek The Future of Shopping: Re-set Re-made Re-tail.

 

“We willen openstaan voor ideeën en dichter bij de klanten komen,” zegt Camilla Henriksson, ‘global brand innovation manager’ bij H&M aan The Guardian. Om te blijven bieden wat de mensen willen, is het belangrijk om de lokale bevolking aan te spreken, klinkt het. Er zouden al langer gesprekken lopen over het idee, maar de coronacrisis gaf de doorslag. Ikea wil zowel getroffen ontwerpers als de winkelstraten nieuw leven inblazen. Als het project slaagt, zullen in de toekomst meer vestigingen volgen in andere steden.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?

    De volgende generatie kunstmatige intelligentie zal niet enkel antwoorden geven, maar ook autonoom taken uitvoeren. ‘Agentic AI’ – zelfredzame, doelgerichte AI – belooft het retaillandschap ingrijpend te veranderen. Maar is de sector daar klaar voor?

  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Bijna alle Belgische webshops overtreden de wetgeving

    Zo goed als alle Belgische webshops die doe-het-zelfmateriaal, speelgoed of babyartikelen verkopen, overtreden de wetgeving. De meeste handelaars passen hun webwinkel na een waarschuwing wel aan.

  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    “Shoppers gaan vreemd met AI”: de toekomst van retail in zes disrupties

    Consumenten gaan vreemd met AI en kiezen voor huismerken waar ze kunnen. Gelukkig kunnen retailers nog geld verdienen aan andere dingen dan retail. Bain & Company schetst zes trends die de sector de komende tien jaar kunnen hertekenen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 mei, 2025
    Bloemenhal na een jaar opnieuw failliet
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”
  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN