Investeerder Indufin neemt meerderheidsbelang in Veritas

Investeerder Indufin neemt meerderheidsbelang in Veritas

De Belgische investeringsmaatschappij Indufin neemt een meerderheidsbelang in Veritas. De nieuwe structuur moet de keten toelaten om zijn groeistrategie verder te zetten, inclusief uitbreiding naar de buurlanden.

“De wereld moet ons dorp worden”

"Tot nu toe was het dorp onze wereld, nu moet de wereld ons dorp worden", steekt Marc Peeters, de voorzitter van de raad van bestuur van Veritas, van wal. “Dit is een nieuw scharniermoment voor ons bedrijf, en daarom zijn we op zoek gegaan naar een partner die de nodige support en expertise kan inbrengen.” Dat laatste heeft de retailer nu dus gevonden in de Belgisch-Luxemburgse investeringsmaatschappij Indufin.

 

In de nieuwe aandeelhoudersstructuur behoudt Peeters zijn functie, net als het voltallige managementteam. Indufin neemt 60% van de aandelen over, 30% blijft in handen van een groep oorspronkelijke familiale aandeelhouders en het huidig management (CEO Ine Verhaert en CFO Ulrik Vercruysse) koopt zich in voor de overige 10%.

 

Van de voormalige aandeelhoudersfamilie is ongeveer een derde ingestapt in de nieuwe structuur, de anderen hebben hun belangen aan Indufin verkocht. De nieuwe raad van bestuur zal dan ook voor 50% uit Indufin bestaan, twee vertegenwoordigers van de aandeelhoudersfamilies, de twee managers en Marc Peeters als voorzitter.

 

Verzadiging thuismarkt komt in zicht

De nieuwe structuur moet Veritas ondersteunen om zijn groeistrategie, enerzijds fysieke expansie en anderzijds een omnichannelgroei, verder waar te maken. “Als we ons groeitempo van 8 à 10 winkelopeningen per jaar aanhouden, bereiken we tegen 2017 het plafond in België en Luxemburg. We zien ruimte voor maximum 130 winkels. We willen daarom de landsgrenzen overstijgen en de Euro-regio gaan bedienen”, vertelt CEO Verhaert.

 

“We zien die uitbreiding weliswaar als een inktvlek. Het is geen internationale expansie, in de zin dat we Veritas niet achtereenvolgens in Duitsland, Frankrijk en Duitsland gaan uitrollen, maar we starten binnen een straal van 350 kilometer rond ons distributiecentrum. Zo komen Zuid-Nederland, Noordrijn-Westfalen en Noord-Frankrijk in zicht”, vult Peeters aan.

 

Nog dit najaar in Duitsland

Twee winkels in Aken en Mönchengladbach bijten de spits af: al in augustus en september zullen deze eerste testwinkels de deuren openen. Een half jaar later volgt dan de Duitse webshop. “Elke vrouw wil het gênante moment vermijden dat iemand anders voorbij paradeert in dezelfde outfit. Het typische concept van Veritas, onze ‘imagineering’, kennen ze in het buitenland echter niet. We moeten er ons verhaal dus echt in de markt gaan zetten.”

 

Om dat te doen, heeft Veritas een nieuw winkelconcept uitgedacht: “In het buitenland moeten we duidelijk maken waar we voor staan: vrouwen moeten meteen zien dat we niet nog een modeketen zijn en wat je bij ons allemaal kan vinden. Dus kiezen we er voor grotere winkels (circa 350m²) op binnenstadlocaties en in winkelcentra. Er wordt ook gewerkt met warmere kleuren en een andere wandelroute.”

 

In 2017 wil Veritas de buitenlandse testperiode afronden om vervolgens in te zetten op de doelstelling om in 2020 200 winkels te hebben en zo'n 200 miljoen euro omzet te behalen. Om die groei te realiseren, voorziet de keten een investering van 3 à 4 miljoen euro per jaar. Afhankelijk van de opportuniteiten die zich voordoen, wil de retailer ondertussen immers ook in Frankrijk en Nederland meerdere testwinkels openen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

23/01/2018

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

Analyse: Bompard maakt slechts een beetje komaf met taboes bij Carrefour

23/01/2018

Carrefour-CEO Alexandre Bompard wond er geen doekjes om tijdens de presentatie van zijn transformatieplan: de groep staat voor een culturele omwenteling. Daarbij moeten alle taboes van tafel. Echte verrassingen blijven echter uit en over België is er voorlopig geen nieuws…

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

Back to top