RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De top 50 van Kantar: wie is de grootste retailer van allemaal?

icon
Algemeen7 april, 2022

Walmart en Amazon blijven de grootste retailers ter wereld, maar prijsvechters zoals Lidl, Aldi en Costco maken een inhaalbeweging. Ze worden te duchten uitdagers, zeggen Kantar en de Amerikaanse handelsfederatie NRF naar aanleiding van hun lijst van ’s werelds grootste retailers – waaronder één bedrijf uit België en drie uit Nederland.

 

Discounters in opmars

2021 was alweer een bewogen jaar voor de retailsector: de coronapandemie woedde verder, maar nog groter dan de impact op de winkelverkoop waren de gevolgen van de mondiale toeleveringsproblemen. Naar het einde van het jaar toe ontstonden voorraadtekorten, die samen met de onzekerheid in veel landen voor meer verstoringen zorgde dan het coronavirus. Wie sterk afhankelijk is van import en de heroplevende consumentenvraag niet vlug genoeg kon beantwoorden, werd de dupe. De groten vergrootten daarom ook vorig jaar hun voorsprong en wisten flink meer omzet en winst te halen door snel in te spelen op de veranderende consumentenbehoeften.

 

Walmart blijft – ook volgens deze lijst – ruimschoots de grootste retailer ter wereld, zowel in eigen land als internationaal. De Amerikanen werden goed geholpen door hun nieuwe focus op onlinemarktplaatsmodellen. Amazon profiteerde enorm van de coronapandemie en verstevigt zijn tweede plaats. Discounters Schwarz Group (Lidl) en Costco, die nieuwe markten aanboorden, staan op drie en vier qua omzet.

 

Ahold Delhaize profiteert

Tot dusver loopt de lijst van Kantar heel erg gelijk met die van Deloitte, die we in februari publiceerden. Verderop gaan de lijsten echter grondig van mening verschillen, omdat Kantar enkel retailers meeneemt die “significant investeren” in minstens drie markten én omdat Kantar de bedrijven ordent via een eigen puntensysteem in plaats van (enkel) op omzet. Dat maakt een verschil: Costco (nummer drie qua omzet) zakt naar vijf, Aldi (met de zesde grootste omzet) stijgt naar drie. Profiteren ook van het puntensysteem: ons eigen Ahold Delhaize en het Zweedse Ikea.

 

Opvallend: Alibaba valt dit jaar buiten de top tien. Dat komt door de ingrepen van de Chinese overheid, die de technologiereuzen strenge nieuwe regels oplegde en Alibaba haar financiële tak liet afsplitsen. Ook Tencent en JD.com hebben hun bedrijfsstrategieën moeten herzien. Kantar en NRF verwachten dat de Chinese spelers in 2022 wel weer zullen groeien en opnieuw zullen meedingen naar een plaats in de top tien.

 

Grenzen van retail vervagen

De onderzoekers wijzen ook op een steeds groeiend probleem voor samenstellers van dit soort lijstjes: de grenzen van retailers en hun omzetten wordt steeds moeilijker te meten, omdat ze de kanaalgrenzen blijven overschrijden om nieuwe producten en diensten aan te bieden, aldus Kantar. Zo innoveren bijvoorbeeld Rakuten, Mercado Libre en eBay ver voorbij hun oorspronkelijke bedrijfsmodellen.

 

In 2022 verwachten NRF en Kantar dat retailers weer meer gaan investeren in hun fysieke winkels, met een groot aantal verbouwingen, een beperkt aantal nieuwe winkelopeningen en vooral veel meer digitale technologie in de winkels. Denk maar aan slimme schappen en kassaloos shoppen. Ook Latijns-Amerika en Afrika zullen wellicht beginnen meesurfen op de omnichannel-golf.

 

De top tien van ’s werelds grootste retailers (op basis van toegekende punten):

  1. Walmart (VS: 395,6p; omzet: 538,15 miljard dollar)

  2. Amazon (VS: 335,6p; omzet: 330,20 miljard dollar)

  3. Schwarz Group (Duitsland: 238,3p; omzet: 158,58 miljard dollar)

  4. Aldi (Duitsland: 215,8p; omzet: 134,67 miljard dollar)

  5. Costco (VS: 163,7p; omzet: 187,17 miljard dollar)

  6. Ahold Delhaize (Nederland: 151,1p; omzet: 93,20 miljard dollar)

  7. Carrefour (Frankrijk: 145,3p; omzet: 105,42 miljard dollar)

  8. Ikea(Zweden: 101,2p; omzet: 52,21 miljard dollar)

  9. Seven & I (Japan: 94,6p; omzet: 97,08 miljard dollar)

  10. The Home Depot (VS: 85,2p; omzet: 142,27 miljard dollar)

 

De vier bedrijven uit de Benelux met hun plaats in de wereldwijde ranglijst:

  • 6. Ahold Delhaize (Nederland: 151,1p; omzet: 93,20 miljard dollar)

  • 24. Spar International (Nederland: 41,4p; omzet: 20,70 miljard dollar)

  • 36. Euronics International (Nederland: 26,3p; omzet: 13,16 miljard dollar)

  • 44. Louis Delhaize (België: 16,8p; omzet: 26,02 miljard dollar)

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Walmart en Amazon blijven de grootste retailers ter wereld, maar prijsvechters zoals Lidl, Aldi en Costco maken een inhaalbeweging. Ze worden te duchten uitdagers, zeggen Kantar en de Amerikaanse handelsfederatie NRF naar aanleiding van hun lijst van ’s werelds grootste retailers – waaronder één bedrijf uit België en drie uit Nederland.   Discounters in opmars 2021 was alweer een bewogen jaar voor de retailsector: de coronapandemie woedde verder, maar nog groter dan de impact op de winkelverkoop waren de gevolgen van de mondiale toeleveringsproblemen. Naar het einde van het jaar toe ontstonden voorraadtekorten, die samen met de onzekerheid in veel...

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen6 juni, 2023
    Van Aldi tot ZEB: hoe retailers omgaan met de ‘war for talent’

    In een krappe arbeidsmarkt zetten retailers sterker in op ‘employer branding’, welzijn op het werk en werknemersbetrokkenheid. Nood aan inspiratie? Retailers getuigen op het HR & People Congress van RetailDetail.

  • icon
    Algemeen5 juni, 2023
    Waarom Seoul het Berlijn en winkelwalhalla van Azië is

    Seoul wordt niet zomaar de ziel van Azië genoemd. “Je ervaart er retail op een ongekende manier”, zeggen Maarten Leyts (Trendwolves) en Jorg Snoeck (RetailDetail).

  • icon
    Algemeen5 juni, 2023
    Wat is Temu, het nieuwste shoppingvirus uit China?

    Geen maand na de Amerikaanse lancering was Temu er al de meest gedownloade shopping-app. Nu verovert de AliExpress-rivaal ook Europa. Wat maakt de app zo bijzonder?

Evenementen
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food24 mei, 2023

    “Lage prijzen, maar geen lage lonen bij Aldi”

  • icon

    Algemeen5 juni, 2023

    Wat is Temu, het nieuwste shoppingvirus uit China?

  • icon

    Food2 juni, 2023

    “Jumbo zet door in België”

  • icon

    Food25 mei, 2023

    Ook Carrefour broedt op stevig besparingsplan

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN