Internationale publiekstrekker
Médiacité zal dit jaar 7,2 miljoen bezoekers trekken. Dat zijn er 15% meer dan in 2011, toen de teller was blijven staan op 5,3 miljoen. Het winkelcentrum betrekt zijn cliënteel immers uit een steeds grotere omgeving: meer en meer bezoekers komen uit Vlaanderen, Nederland en Luxemburg. Ook blijven ze ook langer in het winkelcentrum, nu al gemiddeld 2 uur en 15 minuten. Volgens Peter Wilhelm is dat onder meer het gevolg van de komst van de enige Belgische Primark, dat zich als een echte trekker manifesteert.
De stijging van het bezoekersaantal heeft ook gevolgen voor de omzet van de winkels: die zal dit jaar afklokken op zowat 160 à 165 miljoen euro, acht procent meer dan in 2011. De leegstand blijft intussen beperkt tot minder dan 5 procent. Bovendien heeft Wilhelm & Co een akkoord gesloten met Belga Films voor de exploitatie van een cinemacomplex met tien zalen in het commercieel centrum.
Lange onderhandelingen
Projectontwikkelaar Wilhelm wil alles wat overblijft na de betaling van de exploitatiekosten en de intresten gebruiken om zijn schuldenlast te verlichten. Dat zou makkelijk acht jaar kunnen duren.
De onderhandelingen met KBC sleepten meer dan een jaar aan. In juni 2011 probeerde de vastgoedontwikkelaar nog een vastgoedcertificaat te lanceren om het koopcentrum te herfinancieren, maar door de tegenzittende markten werd dat plan verlaten.