RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen Inflatie
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Koopkrachtbarometer] Consument in crisismodus bespaart op merken en duurzaamheid

icon
Algemeen17 maart, 2023
Shutterstock.com

Ondanks de loonindexering, dalende energieprijzen en een stijgend consumentenvertrouwen is de koopkrachtcrisis niet voorbij: één Belg op twee heeft moeite om rond te komen. De financiële stress neemt nog toe, het koopgedrag wijzigt.

Minder bio en fairtrade

Hoopgevende berichten over de economie in de media kunnen de somber gestemde Belgische consument niet opbeuren, blijkt uit de Koopkrachtbarometer van onderzoeksbureau Profacts. De helft van de respondenten had het in februari nog steeds lastig om de eindjes aan elkaar te knopen. Dat is een zeer lichte verbetering vergeleken met een maand eerder (53%), maar amper één op de acht (13%) gelooft dat er vanaf nu beterschap in zicht is. Vier op de tien Belgen (42%) ervaren meer financiële stress dan een jaar geleden. En dat vertaalt zich in wijzigend koopgedrag.

In de supermarkt hebben zes op de tien Belgen (59%) hun koopgedrag aangepast. Van die 59% Belgen legt 54% minder A-merken in de winkelkar, 39% koopt vaker huismerken. Shoppers besparen op minder essentiële producten als aperitiefhapjes, frisdranken, kant-en-klare maaltijden en alcohol. Ze bezoeken opnieuw vaker de harddiscounters. Eén op de drie koopt nu minder biovoeding dan een jaar geleden en liet duurzame of fairtrade levensmiddelen vaker links liggen. Zes op de tien Belgen passen ook hun horecagedrag aan: daarvan gaat 80% minder uit eten. Gezinnen met kinderen besparen daar nog meer op dan huishoudens zonder kinderen. Ook afhaalmaaltijden staan onder druk: meer dan de helft bestelt ze minder vaak. De horeca zit dus opnieuw in de hoek waar de klappen vallen.

Duurzame transitie vertraagt

Hoewel modemerken opnieuw in het vizier komen, trakteren consumenten zichzelf minder vaak op een nieuwe outfit. Opmerkelijk: 42% koopt minder duurzame kledij en slechts één op vijf zegt vaker tweedehandskledij te kopen. “De koopkrachtcrisis vertraagt de duurzame transitie”, zegt CEO Carine Vaeremans van Profacts. Bij elektro en multimedia is er zelfs een daling in tweedehandsaankopen.

Wel besparen zeven op de tien Belgen op energie, door minder te stoken. De helft gebruikt ook minder elektrische toestellen en vier op tien vermijden energieverslindende apparaten. Eigenaars van een privéwagen rijden minder kilometers en leggen kleine afstanden af met de fiets (+24%) of te voet (+38%). Het openbaar vervoer profiteert echter niet mee van deze gedragsverandering. Dat 28% zelfs bespaart op gezondheid en 23% op verzekeringen, bewijst volgens Profacts dat de koopkrachtcrisis nog lang niet over is. Wel lijden niet alle consumenten evenveel onder die crisis. Vooral alleenstaanden met kinderen voelen de budgetstress. Ook slaat de koopkrachtcrisis iets harder toe in Wallonië dan in Vlaanderen.

Sinds 2023 bevraagt onderzoeksbureau Profacts wekelijks 200 en maandelijks 1000 Belgische consumenten over de impact die ze ervaren van de koopkrachtcrisis: dat levert voortschrijdende inzichten op over het koopgedrag en het algemene sentiment van de Belgische gezinnen.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Ondanks de loonindexering, dalende energieprijzen en een stijgend consumentenvertrouwen is de koopkrachtcrisis niet voorbij: één Belg op twee heeft moeite om rond te komen. De financiële stress neemt nog toe, het koopgedrag wijzigt.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen24 maart, 2023
    [Opinie] Het einde van omnichannel

    Het is het einde van omnichannel zoals we het kennen. Zo besloot Gino Van Ossel enigszins ironisch het jaarlijkse RetailDetail Omnichannel Congress. Maar dat is vooral goed nieuws: er breekt een boeiende nieuwe fase aan.

  • icon
    Algemeen23 maart, 2023
    Action opent een recordaantal winkels

    Action zag de omzet met bijna een derde stijgen in 2022. De non-fooddiscounter heeft er 280 winkels bij gekregen.

  • icon
    Algemeen22 maart, 2023
    Finish voert strijd tegen waterschaarste op

    Waterschaarste is geen exclusief probleem van ontwikkelingslanden meer. Ook België is kwetsbaar, en dat ligt meer aan ons gedrag, dan aan de klimaatverandering. Hoog tijd om mensen daarvan bewust te maken, vindt de marktleider in vaatwasmiddelen Finish. Het goede nieuws: een kleine collectieve inspanning kan al heel groot verschil maken....

Evenementen
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food6 maart, 2023

    Onheilspellende bijzondere ondernemingsraad bij Delhaize

  • icon

    Food15 maart, 2023

    200 kandidaat-overnemers voor Delhaize-filialen

  • icon

    Algemeen28 februari, 2023

    Action-rivaal TEDi komt naar België

  • icon

    Food28 februari, 2023

    Makro lanceert onlineplatform, zelfs voor particulieren

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN