RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags Tweedehands
  • Bedrijven Kringwinkel
  • Onderwerpen DuurzaamheidRetailDetail Night
  • Geografie Antwerpen
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Kringwinkel Antwerpen: “We kunnen leren van wat Shein doet”

icon
Algemeen22 oktober, 2024

“Europa heeft de kans om wereldwijd leider te worden in circulaire innovatie”, trekt Lander Janssens (Kringwinkel Antwerpen) van leer tegen het latente pessimisme. In zijn wapenarsenaal voor nieuwe groei treffen we digitale productpaspoorten en ‘repair as a service’.

Wat we van afval kunnen leren

Data-inzichten, controle over de hele waardeketen, herstellen en doorverkopen in plaats van weggooien, minder retours en minder afval. Voor producenten en retailers is de Green Deal een hele opgave, maar ook een bijzondere opportuniteit. Circulaire innovatie kan voor meer groei zorgen en geeft Europa een unieke kans om wereldwijd voorloper te worden, stelt marketingdirecteur Lander Janssens van Kringwinkel Antwerpen. “Wacht maar, de andere continenten komen nog aankloppen. We kunnen wereldwijd educatoren worden in duurzame praktijken.”

Door initiatieven zoals digitale productpaspoorten te ondersteunen, is ook nieuwe groei mogelijk. “Digitalisering is overal cruciaal voor toekomstige groei”, want zelfs in de Kringwinkels voelen ze de krapte op de arbeidsmarkt. Ook Kringwinkels worden momenteel overstelpt met goedkope Chinese kleding, maar tegelijk valt er volgens hem van te leren: “Het model van Shein zou eigenlijk bijzonder duurzaam kunnen zijn: ze zijn zo straf in data en houden de productieteugels zo strak in handen, dat ze bijna geen overschotten hebben. Vaak wordt iets pas gemaakt als het al verkocht is.”

In een ideale wereld worden inderdaad alleen producten gemaakt waarvan zeker is dat ze door consumenten worden gebruikt en nodig zijn. Maar hoe weet je dat op voorhand? Door te zien wat mensen weggeven bijvoorbeeld: de massa’s afgedankte spullen die in Kringwinkels terechtkomen, vertellen veel over wat de klant wil of niet wil. “We kunnen die data ook met producenten en retailers delen”, vertelt Janssens, die de rol als facilitator van duurzame strategieën voor bedrijven aan belang ziet winnen.

“Veel meer dan een winkel”

Alleen al in de regio Antwerpen heeft Kringwinkel 20.000 m² aan logistieke ruimte, een vloot voertuigen voor het ophalen van spullen bij mensen thuis en een herstelatelier waar meer dan veertig mensen werken. “We verzorgen alle elektro-inzamelingen voor Recupel en hebben ook een biedingsplatform. Dit zijn slechts enkele van de activiteiten die we ondernemen en die veel retailers misschien niet kennen.”

Voor Bol bekijkt De Kringwinkel hoe het de duurzaamheidsstrategie (ESG) kan ondersteunen, nog naast de verwerking van onverkochte voorraden en defecte retours. Janssens: “Dit betekent dat we niet alleen ontvangers van goederen zijn, maar echte zakenpartners worden. De Kringwinkel is veel meer dan een winkel. Zo zijn we bezig met een pilootproject ‘Repair as a Service’ voor retailers, waarmee we hen helpen transformeren van verkopers naar dienstverleners. Heb ik al verteld dat we een machine hebben ontwikkeld die in een mum van tijd ritsen kan vervangen?”

Nog niet, maar tijdens het voorprogramma Gamechangers op de RetailDetail Night op 21 november hoor je alles over de circulaire toekomst en hoe elke retailer ermee aan de slag kan. Daarna komen ook topsprekers Pieter Zwart (Coolblue), Dirk Van den Berghe (ex-Walmart) en vele anderen aan het woord!

Klik hier voor meer informatie en tickets
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Action nadert de kaap van 3000 winkels

    Action heeft opnieuw een sterk kwartaal achter de rug en verwacht in het tweede kwartaal de mijlpaal van 3000 winkels te bereiken. Vorige maand ging de discounter onder grote belangstelling van start in Zwitserland.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN