RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nieuwe Hema-topvrouw gaat sterker focussen op thuismarkten

icon
Algemeen7 juni, 2021

Saskia Egas Reparaz staat sinds begin deze maand aan het hoofd van Hema. De nieuwe CEO moet de keten weer gezond maken en wil zich in de eerste plaats richten op de Benelux en Frankrijk.

 

Voertaal

Illustratief voor de nieuwe accenten die Egas Reparaz van bij de start legt, is de terugkeer naar het Nederlands als voertaal op het Amsterdamse hoofdkantoor. Jarenlang kreeg het Engels de voorkeur. “Hema is een oer-Nederlands bedrijf. In ontwerp, kwaliteit en ook in taal. Waarom zouden we de naam tompouce in het Engels moeten vertalen? […] Hema past al 95 jaar in de Nederlandse cultuur en daar hoort ook onze taal bij“, aldus de nieuwe topvrouw in De Ondernemer.

 

Onder het bewind van haar voorganger Tjeerd Jegen, opende de warenhuisketen winkels in verre landen als Mexico en de Verenigde Arabische Emiraten. Jegen wilde van Hema zo een wereldmerk maken. Maar mede als gevolg van die expansie, kwam de retailer in financiële moeilijkheden terecht, problemen die enkel groter werden toen de coronacrisis uitbrak.

 

Egas Reparaz wil nu zo snel mogelijk schoon schip maken. “Al die landen kosten inzet en aandacht. Misschien is buitenlandse expansie best een goed idee, ooit, maar het is nu niet opdracht één”, zegt ze in een gesprek met het FD. In plaats daarvan zal de CEO zich focussen op de thuismarkten, met name de Benelux en Frankrijk. Ze wil zowel de winkels als het assortiment aanpakken.

 

Duurzame producten

De winkels moeten gezelliger worden en de klant het gevoel geven dat alles rond hem draait. Ze doelt dan bijvoorbeeld op de manier waarop de producten gepresenteerd worden, en hoe de winkelmedewerkers klanten aankijken en verder helpen.

 

De producten moeten kwalitatief en duurzaam zijn. “Klanten moeten erop kunnen vertrouwen dat onze inkopers en ontwerpers samen stad en land hebben afgezocht naar een onverslaanbaar ontwerp in een nette prijsklasse. Een ontwerp dat er daarnaast zo cool uitziet dat je er hebberig van wordt.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken

    JD Cross-Border, de importpoot van JD.com, kondigt een grote vernieuwing aan van het National Pavilion-programma. In 2026 komen er vijftig extra online landenshops, met tienduizenden nieuwe importproducten en specialiteiten.

  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    Shein ontsnapt (voorlopig) aan Franse verbanning

    Shein mag (voorlopig) toch actief blijven in Frankrijk. De Franse overheid heeft de schorsingsprocedure ingetrokken, nadat verboden producten van de website werden verwijderd. Wel blijft het platform onder strikt toezicht staan en lopen er nog meerdere onderzoeken.

  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    2026 wordt “ongefilterd, wetenschappelijk welzijn en Chinees”

    Vier consumententrends zetten in 2026 de toon: eenvoud en comfort, radicale authenticiteit, wetenschappelijk welzijn en een (nog) sterkere Oost-Aziatische impact. Euromonitor verwacht volgend jaar dus geen breuk, maar vooral een versnelling van wat al leefde.

Evenementen
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food30 oktober, 2025
    Tweede Belgische Albert Heijn XL opent op 19 november
  • icon
    Food3 november, 2025
    Albert Heijn verlegt promotionele grenzen met ‘2+5 gratis’-actie
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
  • icon
    Wonen15 oktober, 2025
    Leen Bakker wil nu ook 35 Nederlandse winkels sluiten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN