LensOnline gestart met uitbouw eigen optiekketen | RetailDetail

LensOnline gestart met uitbouw eigen optiekketen

LensOnline gestart met uitbouw eigen optiekketen

Independent Opticiens, kortweg iO, zo heet de nieuwe optiekketen die LensOnline, de grootste webshop van contactlenzen in ons land, wil uitbouwen. Voor het einde van dit jaar moeten er al zes tot acht van die 'belevingswinkels' open zijn.

Van shop-in-the-shop bij zelfstandige opticiens...

Het voorbije weekend opende de eerste winkel van Independent Opticiens de deuren in Brugge, nadat een maand eerder in alle stilte al de shop in Oostende geopend werd. Later dit jaar komt er een filiaal in Gent en er zijn concrete plannen voor iO-winkels in Knokke, Genk en Turnhout, zegt Luc Cuperus, mede-oprichter van LensOnline: "We mikken dit jaar op de opening van zes tot acht winkels. We kijken nog niet verder vooruit."

 

LensOnline startte in 2004als pure webshop maar klopte al snel aan bij zelfstandige opticiens die, in ruil voor een commissieloon, de lenzen bestellen via het internetplatform en ook fungeren als afhaalpunt voor de webshop. Dat netwerk telt intussen een 70-tal verdeelpunten.

 

...tot volwaardige 'belevingswinkels' in eigen beheer

Toch is het niet de bedoeling om de concurrentie aan te gaan met die zelfstandigen: "In Gent, Brugge en Oostende hadden we een groot internetclientèle, maar vonden we geen opticiens die met ons wilden samenwerken", zegt Luc Cuperus. "Daarom richtten we in die steden zelf winkels op."

 

Aanvankelijk waren dat enkel verdeelpunten waar mensen hun bestellingen afhaalden. "De winkels hadden heel beperkte openingsuren en waren gelegen op derderangslocaties", aldus nog Cuperus. Samen met zijn zakenpartner Bert Boon werden die verdeelpunten omgetoverd tot volwaardige optiekwinkels. "Dat bleek een schot in de roos, waardoor het idee ontstond de winkels te verhuizen naar toplocaties in het centrum van de stad."

 

Er wordt ook gewerkt met een nieuw concept, waarvoor de mosterd werd gehaald in steden als New York, Milaan en Kopenhagen. "Daar is het idee gegroeid beleveniswinkels te creëren. We willen optiekwinkels hip en trendy maken. We moeten mensen zo ver krijgen dat ze ongepland onze winkel binnenstappen om in een leuke sfeer enkele brillen te passen, net zoals mensen in een kledingwinkel rondstruinen op zoek naar iets leuks", aldus nog Cuperus.

 

"Uiteraard zal het aanbod van onze winkels online beschikbaar zijn. Onderzoek van Google heeft aangetoond dat 70 procent van de mensen achter de computer de beslissing maakt waar ze welk product kopen. Via het internet kunnen we dus mensen naar de winkels lokken", zegt Cuperus. "Maar ik geloof niet in de onlineverkoop van brillen. Dat levert in de praktijk veel klachten op."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

“Boycot selfscankassa’s” roepen Carrefour-vakbonden op

15/02/2018

Medewerkers van Carrefour hebben opgeroepen om selfscankassa’s te boycotten, uit protest tegen de geplande ontslagen bij de keten. Het blijft echter niet bij woorden: actievoerders hebben de selfscankassa’s in de hypermarkt in Bergen gesaboteerd.

Back to top