LensOnline gestart met uitbouw eigen optiekketen

LensOnline gestart met uitbouw eigen optiekketen

Independent Opticiens, kortweg iO, zo heet de nieuwe optiekketen die LensOnline, de grootste webshop van contactlenzen in ons land, wil uitbouwen. Voor het einde van dit jaar moeten er al zes tot acht van die 'belevingswinkels' open zijn.

Van shop-in-the-shop bij zelfstandige opticiens...

Het voorbije weekend opende de eerste winkel van Independent Opticiens de deuren in Brugge, nadat een maand eerder in alle stilte al de shop in Oostende geopend werd. Later dit jaar komt er een filiaal in Gent en er zijn concrete plannen voor iO-winkels in Knokke, Genk en Turnhout, zegt Luc Cuperus, mede-oprichter van LensOnline: "We mikken dit jaar op de opening van zes tot acht winkels. We kijken nog niet verder vooruit."

 

LensOnline startte in 2004als pure webshop maar klopte al snel aan bij zelfstandige opticiens die, in ruil voor een commissieloon, de lenzen bestellen via het internetplatform en ook fungeren als afhaalpunt voor de webshop. Dat netwerk telt intussen een 70-tal verdeelpunten.

 

...tot volwaardige 'belevingswinkels' in eigen beheer

Toch is het niet de bedoeling om de concurrentie aan te gaan met die zelfstandigen: "In Gent, Brugge en Oostende hadden we een groot internetclientèle, maar vonden we geen opticiens die met ons wilden samenwerken", zegt Luc Cuperus. "Daarom richtten we in die steden zelf winkels op."

 

Aanvankelijk waren dat enkel verdeelpunten waar mensen hun bestellingen afhaalden. "De winkels hadden heel beperkte openingsuren en waren gelegen op derderangslocaties", aldus nog Cuperus. Samen met zijn zakenpartner Bert Boon werden die verdeelpunten omgetoverd tot volwaardige optiekwinkels. "Dat bleek een schot in de roos, waardoor het idee ontstond de winkels te verhuizen naar toplocaties in het centrum van de stad."

 

Er wordt ook gewerkt met een nieuw concept, waarvoor de mosterd werd gehaald in steden als New York, Milaan en Kopenhagen. "Daar is het idee gegroeid beleveniswinkels te creëren. We willen optiekwinkels hip en trendy maken. We moeten mensen zo ver krijgen dat ze ongepland onze winkel binnenstappen om in een leuke sfeer enkele brillen te passen, net zoals mensen in een kledingwinkel rondstruinen op zoek naar iets leuks", aldus nog Cuperus.

 

"Uiteraard zal het aanbod van onze winkels online beschikbaar zijn. Onderzoek van Google heeft aangetoond dat 70 procent van de mensen achter de computer de beslissing maakt waar ze welk product kopen. Via het internet kunnen we dus mensen naar de winkels lokken", zegt Cuperus. "Maar ik geloof niet in de onlineverkoop van brillen. Dat levert in de praktijk veel klachten op."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Kringwinkels hebben nood aan meer werknemers

20/10/2017

Morgen is het de Dag van de Kringwinkel en dat wordt door De Kringwinkels aangegrepen om er op te wijzen dat er dringend extra werknemers moeten worden aangenomen, om zo de milieudoelen te halen.

Regering past akkoord nachtwerk e-commerce aan

20/10/2017

De regering gaat de regeling die het eerder sloot rond nachtwerk in e-commerce aanpassen. Daardoor wordt nachtwerk vanaf 20u al mogelijk van zodra er een akkoord is met slechts één vakbond.

Action opent duizendste winkel

20/10/2017

Morgen is een belangrijke dag voor discounter Action: dan opent de keten in Gorinchem zijn duizendste vestiging. Het neemt daarvoor zijn intrek in een pand waar voorheen Charles Vögele en Aldi te vinden waren.

Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Back to top