RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AndyIzy CoffeeLab9LucienOrac DecorPharmapetsSignifyWPP
  • Onderwerpen Retail Marketing Day
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Marketeers zouden beter moeten weten” – De RetailDetail Day in elf quotes

icon
Algemeen26 september, 2022

Ook in tijden van oorlog en hyperinflatie willen consumenten meer dan enkel de beste prijs: dat bleek zowat de rode draad op de RetailDetail Day, die duidelijk maakte dat er voor ondernemende retailers nog altijd meer kansen dan bedreigingen zijn.  

“We gaan het niet hebben over Poetin, corona of inflatie!”

Drie verboden woorden: dagvoorzitter Gino Van Ossel trapte het congres af met een heldere afspraak. Censuur op de RetailDetail Day? Nee, wel een focus op kansen, ondernemerschap, innovatie. Daarmee was de toon gezet voor een dag vol positieve vibes en veel interactie met het publiek.

“Nee was niet het juiste antwoord”

Hadden de meeste congresgangers nog nooit gehoord van Orac Decor? Dat treft, zei e-commercemanager Tom Brantegem: “Ik had er zelf ook nog nooit van gehoord voor ik er ging werken.” Nochtans is deze verborgen Oostendse parel in meer dan negentig landen actief. Maar wel met een ‘low involvement’ product: sierlijsten en wandpanelen. “De muur is het meest onderschatte element van je interieur.”

Het bedrijf kreeg keer op keer die vervelende vraag: “Kunnen we rechtstreeks bij jullie kopen?” Het antwoord was altijd nee. “Tot we beseften dat nee niet het juiste antwoord was op die vraag. Er is geen kanaalconflict, we bouwen een ecosysteem.” In november opent zelfs een Mexicaanse webshop.

“Flitsbezorgen wordt nooit winstgevend”

CEO en medeoprichter Andreas Van Assche van drankbezorgservice Andy beloofde ons het geheim achter rendabele thuislevering te onthullen. Je moet het juiste evenwicht vinden tussen de dienst die je aanbiedt en je operationeel model, daar komt het op neer. Er volgden wiskundige formules van het type “vermenigvuldig de marge per drop met het aantal drops per uur”.

Maar de essentie bleek deze: Andy is onderscheidend én relevant, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Gorillas. In stadscentra hebben consumenten immers veel opties voor boodschappen, maar niet echt voor zware producten. “Wij zijn complementair aan de buurtwinkel.”

“10% conversie en 80% retentie”

Sven De Waele van Pharmapets kwam met wel érg straffe cijfers voor zijn webshop. Het publiek begon wat ongemakkelijk te schuifelen op hun stoelen: hoe moesten ze dat gaan uitleggen, straks op kantoor… Maar ja, zo groei je wél razendsnel. Naar tien landen, straks.

Dat huisdierproducten 12% duurder zijn geworden over de afgelopen twee jaar, blijkt geen bezwaar. “Consumenten hebben veel over voor hun huisdier en Pharmapets focust op medische voeding. Dat segment is resistent.” De e-tailer gaat slim om met prijs: “We kijken naar het belang van het product op het kasticket. Zorgt het voor herhaalaankopen? Wat is de marge? Enkel de hardlopers – de 25 producten die 50% van de omzet wegen – verkopen we aan de beste prijs.”

“Ik doe niets liever dan disrupten”

Er zijn altijd kansen, weet Bart Buyse, oprichter van Izy Coffee. “Belgen zijn de achtste grootste koffiedrinkers ter wereld, maar het aantal koffiezaken per capita is blijven steken op het niveau van Moldavië.”

Niks valse bescheidenheid: hij wil Starbucks naar de kroon steken, met koffiebars op AAA-locaties. “Dit jaar openen we er nog zes nieuwe. Volgend jaar trekken we naar Wallonië en de buurlanden. Eind 2024 zitten we in vijf landen met meer dan honderd shops en hebben we 50 miljoen euro omzet. Momenteel is dat drie miljoen – en we zijn sinds drie jaar winstgevend.”

“Van fake komt gedonder”

Technologie-expert Jan Teerlinck van Dignify begon met een demonstratie van deep fake filmpjes – omdat alles een keerzijde heeft, ook het metaversum – en presenteerde vervolgens zes toepassingen van artificiële intelligentie in retail. Het publiek mocht oordelen over de kansen. Passeerden de revue: kassaloos shoppen, uiteraard, niet alleen bij Amazon maar ook bij Aldi. Het gaat niet enkel over gemak, ook over inventarismanagement en data. “Wat we online kunnen, kunnen we nu ook offline.”

Slimme winkelkarretjes: ze werken, maar ze zijn nog erg duur. Biometrisch betalen? Handig, maar een no go in Europa. Slimme spiegels? Het publiek zag ze wel zitten. De ongekende mogelijkheden van Google Lens bleken een openbaring. En robots duiken onvermijdelijk op, niet alleen in winkels maar ook in distributiecentra.

“Niet de grootste, wel de beste”

“We willen niet de grootste fietsketen worden, wel de beste”, aldus algemeen directeur Karl Lechat van de gloednieuwe fietsketen Lucien. “We willen zoveel mogelijk gelukkige fietsers op de weg zien.” Gestage groei is het plan, met veel aandacht voor de menselijke factor, volgens het adagium “make a customer, not a sale.”

De vlaggenschipwinkel in Brussel is een laboratorium waar de retailer diensten uittest: een koffiehoek, een fietsenwasstraat, een zelf-herstelcentrum, een afhaalzone, een testcircuit… Meer overnames zullen volgen, de consolidatie in de fietsbranche gaat voort. En de rivaliteit met Bike Republic, van Colruyt Group? Die is er amper: “Wij zijn een stedelijke formule, zij niet. We zijn complementair. Het potentieel is gigantisch.”

“Mensen met een ruggengraat zijn schaars”

Dat menselijk kapitaal het verschil maakt, dat is ook de overtuiging van Geert Coolman van Lab 9, die ons toevertrouwde dat hij ooit misdienaar was om wat bij te verdienen. Nu heeft hij al 26 winkels. “Maar het is niet makkelijk om nog mensen met een ruggengraat te vinden. Die zijn schaars geworden. Dus moeten we ze helpen, en trainen.”

De CEO gelooft heilig in het nut van psychologische testen voor kandidaat-medewerkers. Die mogen zich niet in de luren laten leggen: “De klant heeft altijd gelijk, tot hij beweert dat zijn iPhone niet in het water heeft gelegen terwijl het water er nog uit loopt.” Om te eindigen met deze uitsmijter: “Apple is niet duur, tenminste als je aandelen hebt.”

“Marketeers zouden beter moeten weten”

Johan Hellemans van WPP had ook letterlijk zijn marktonderzoekers-petje op. Een petje van Ferrari, meer bepaald. Een redelijk duur petje bovendien, terwijl er nochtans veel goedkopere alternatieven zijn. Maar ja, wél gekocht in het Ferrari-museum. Voor zijn zoon. Het bleek een miskoop: die jongen is fan van Max Verstappen…

Toch, hiermee wilde Hellemans zijn punt bewijzen: “In crisistijden zijn marketeers geneigd om waarde te herleiden tot prijs, al zouden ze beter moeten weten. Wat krijg ik voor mijn geld?” Merken (en retailers) moeten nadenken over het probleem dat ze oplossen. “Torfs hoeft in deze crisis helemaal niet op de prijs te spelen. Blijf trouw aan je merk-DNA. JBC bewijst dat duurzaamheid en prijsbewustzijn hand in hand gaan.”

“Een outlet was vroeger de exit, vandaag is het de ingang”

Zeg niet zomaar outlet tegen Maasmechelen Village. “Prijs is voor onze klanten niet meer dé reden om te komen, zei directeur David Winkels. “Wij moeten het hebben van ‘hospitality’, van sterke merken. We doen aan retail-tainment.” Daar willen mensen wel twee uur voor omrijden.

“Vroeger was outlet de exitdeur, vandaag is het vaak ook de ingang naar nieuwe klanten.” Dat beseffen merken maar al te goed. De gemiddelde besteding bedraagt 70 euro. Maar Maasmechelen Village verwent ook VIP-klanten in een exclusieve setting, The Appartment. “Die ‘black book’-klanten besteden meer dan 800 euro.” Zo zie je maar.

“Licht wordt een databron”

Afsluiter Wouter De Wolf van Signify kwam demonstreren hoe je ledverlichting kan gebruiken voor navigatie en analyse in winkels. “Licht wordt een databron: we noemen het LiFi.”

De mogelijkheden? Zie het als een gps voor shoppers, in grote winkels. Een app toont de weg naar een product dat je zoekt. De weg is open naar op locatie gebaseerde promo’s. En naar gamification: organiseer een schattenjacht in de hypermarkt. Of help medewerkers met orderpicken. En analyseer vervolgens de heat maps. Nieuw speelgoed voor marketeers.

RetailDetail organiseert dit jaar nog drie onmisbare congressen. Klik hieronder voor meer info en tickets.

Vertel me meer over de komende RetailDetail Events
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Target en Walmart onderuit: kunnen Amerikaanse retailers importtarieven “gewoon opeten”?

    De Amerikaanse retailreus Target ziet zijn omzet dalen en verlaagt zijn verwachtingen voor het hele jaar. Walmart-CEO Doug McMillon waarschuwde al de ‘Trump-tarieven’ de prijzen zullen doen stijgen, en haalde zich daarmee de woede van de president op de hals. Stevent de Amerikaanse retail af op een crisis?

  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

    Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 mei, 2025
    Bloemenhal na een jaar opnieuw failliet
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Inno gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN