RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AndyIzy CoffeeLab9LucienOrac DecorPharmapetsSignifyWPP
  • Onderwerpen RetailDetail Day
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Marketeers zouden beter moeten weten” – De RetailDetail Day in elf quotes

icon
Algemeen26 september, 2022

Ook in tijden van oorlog en hyperinflatie willen consumenten meer dan enkel de beste prijs: dat bleek zowat de rode draad op de RetailDetail Day, die duidelijk maakte dat er voor ondernemende retailers nog altijd meer kansen dan bedreigingen zijn.  

“We gaan het niet hebben over Poetin, corona of inflatie!”

Drie verboden woorden: dagvoorzitter Gino Van Ossel trapte het congres af met een heldere afspraak. Censuur op de RetailDetail Day? Nee, wel een focus op kansen, ondernemerschap, innovatie. Daarmee was de toon gezet voor een dag vol positieve vibes en veel interactie met het publiek.

“Nee was niet het juiste antwoord”

Hadden de meeste congresgangers nog nooit gehoord van Orac Decor? Dat treft, zei e-commercemanager Tom Brantegem: “Ik had er zelf ook nog nooit van gehoord voor ik er ging werken.” Nochtans is deze verborgen Oostendse parel in meer dan negentig landen actief. Maar wel met een ‘low involvement’ product: sierlijsten en wandpanelen. “De muur is het meest onderschatte element van je interieur.”

Het bedrijf kreeg keer op keer die vervelende vraag: “Kunnen we rechtstreeks bij jullie kopen?” Het antwoord was altijd nee. “Tot we beseften dat nee niet het juiste antwoord was op die vraag. Er is geen kanaalconflict, we bouwen een ecosysteem.” In november opent zelfs een Mexicaanse webshop.

“Flitsbezorgen wordt nooit winstgevend”

CEO en medeoprichter Andreas Van Assche van drankbezorgservice Andy beloofde ons het geheim achter rendabele thuislevering te onthullen. Je moet het juiste evenwicht vinden tussen de dienst die je aanbiedt en je operationeel model, daar komt het op neer. Er volgden wiskundige formules van het type “vermenigvuldig de marge per drop met het aantal drops per uur”.

Maar de essentie bleek deze: Andy is onderscheidend én relevant, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Gorillas. In stadscentra hebben consumenten immers veel opties voor boodschappen, maar niet echt voor zware producten. “Wij zijn complementair aan de buurtwinkel.”

“10% conversie en 80% retentie”

Sven De Waele van Pharmapets kwam met wel érg straffe cijfers voor zijn webshop. Het publiek begon wat ongemakkelijk te schuifelen op hun stoelen: hoe moesten ze dat gaan uitleggen, straks op kantoor… Maar ja, zo groei je wél razendsnel. Naar tien landen, straks.

Dat huisdierproducten 12% duurder zijn geworden over de afgelopen twee jaar, blijkt geen bezwaar. “Consumenten hebben veel over voor hun huisdier en Pharmapets focust op medische voeding. Dat segment is resistent.” De e-tailer gaat slim om met prijs: “We kijken naar het belang van het product op het kasticket. Zorgt het voor herhaalaankopen? Wat is de marge? Enkel de hardlopers – de 25 producten die 50% van de omzet wegen – verkopen we aan de beste prijs.”

“Ik doe niets liever dan disrupten”

Er zijn altijd kansen, weet Bart Buyse, oprichter van Izy Coffee. “Belgen zijn de achtste grootste koffiedrinkers ter wereld, maar het aantal koffiezaken per capita is blijven steken op het niveau van Moldavië.”

Niks valse bescheidenheid: hij wil Starbucks naar de kroon steken, met koffiebars op AAA-locaties. “Dit jaar openen we er nog zes nieuwe. Volgend jaar trekken we naar Wallonië en de buurlanden. Eind 2024 zitten we in vijf landen met meer dan honderd shops en hebben we 50 miljoen euro omzet. Momenteel is dat drie miljoen – en we zijn sinds drie jaar winstgevend.”

“Van fake komt gedonder”

Technologie-expert Jan Teerlinck van Dignify begon met een demonstratie van deep fake filmpjes – omdat alles een keerzijde heeft, ook het metaversum – en presenteerde vervolgens zes toepassingen van artificiële intelligentie in retail. Het publiek mocht oordelen over de kansen. Passeerden de revue: kassaloos shoppen, uiteraard, niet alleen bij Amazon maar ook bij Aldi. Het gaat niet enkel over gemak, ook over inventarismanagement en data. “Wat we online kunnen, kunnen we nu ook offline.”

Slimme winkelkarretjes: ze werken, maar ze zijn nog erg duur. Biometrisch betalen? Handig, maar een no go in Europa. Slimme spiegels? Het publiek zag ze wel zitten. De ongekende mogelijkheden van Google Lens bleken een openbaring. En robots duiken onvermijdelijk op, niet alleen in winkels maar ook in distributiecentra.

“Niet de grootste, wel de beste”

“We willen niet de grootste fietsketen worden, wel de beste”, aldus algemeen directeur Karl Lechat van de gloednieuwe fietsketen Lucien. “We willen zoveel mogelijk gelukkige fietsers op de weg zien.” Gestage groei is het plan, met veel aandacht voor de menselijke factor, volgens het adagium “make a customer, not a sale.”

De vlaggenschipwinkel in Brussel is een laboratorium waar de retailer diensten uittest: een koffiehoek, een fietsenwasstraat, een zelf-herstelcentrum, een afhaalzone, een testcircuit… Meer overnames zullen volgen, de consolidatie in de fietsbranche gaat voort. En de rivaliteit met Bike Republic, van Colruyt Group? Die is er amper: “Wij zijn een stedelijke formule, zij niet. We zijn complementair. Het potentieel is gigantisch.”

“Mensen met een ruggengraat zijn schaars”

Dat menselijk kapitaal het verschil maakt, dat is ook de overtuiging van Geert Coolman van Lab 9, die ons toevertrouwde dat hij ooit misdienaar was om wat bij te verdienen. Nu heeft hij al 26 winkels. “Maar het is niet makkelijk om nog mensen met een ruggengraat te vinden. Die zijn schaars geworden. Dus moeten we ze helpen, en trainen.”

De CEO gelooft heilig in het nut van psychologische testen voor kandidaat-medewerkers. Die mogen zich niet in de luren laten leggen: “De klant heeft altijd gelijk, tot hij beweert dat zijn iPhone niet in het water heeft gelegen terwijl het water er nog uit loopt.” Om te eindigen met deze uitsmijter: “Apple is niet duur, tenminste als je aandelen hebt.”

“Marketeers zouden beter moeten weten”

Johan Hellemans van WPP had ook letterlijk zijn marktonderzoekers-petje op. Een petje van Ferrari, meer bepaald. Een redelijk duur petje bovendien, terwijl er nochtans veel goedkopere alternatieven zijn. Maar ja, wél gekocht in het Ferrari-museum. Voor zijn zoon. Het bleek een miskoop: die jongen is fan van Max Verstappen…

Toch, hiermee wilde Hellemans zijn punt bewijzen: “In crisistijden zijn marketeers geneigd om waarde te herleiden tot prijs, al zouden ze beter moeten weten. Wat krijg ik voor mijn geld?” Merken (en retailers) moeten nadenken over het probleem dat ze oplossen. “Torfs hoeft in deze crisis helemaal niet op de prijs te spelen. Blijf trouw aan je merk-DNA. JBC bewijst dat duurzaamheid en prijsbewustzijn hand in hand gaan.”

“Een outlet was vroeger de exit, vandaag is het de ingang”

Zeg niet zomaar outlet tegen Maasmechelen Village. “Prijs is voor onze klanten niet meer dé reden om te komen, zei directeur David Winkels. “Wij moeten het hebben van ‘hospitality’, van sterke merken. We doen aan retail-tainment.” Daar willen mensen wel twee uur voor omrijden.

“Vroeger was outlet de exitdeur, vandaag is het vaak ook de ingang naar nieuwe klanten.” Dat beseffen merken maar al te goed. De gemiddelde besteding bedraagt 70 euro. Maar Maasmechelen Village verwent ook VIP-klanten in een exclusieve setting, The Appartment. “Die ‘black book’-klanten besteden meer dan 800 euro.” Zo zie je maar.

“Licht wordt een databron”

Afsluiter Wouter De Wolf van Signify kwam demonstreren hoe je ledverlichting kan gebruiken voor navigatie en analyse in winkels. “Licht wordt een databron: we noemen het LiFi.”

De mogelijkheden? Zie het als een gps voor shoppers, in grote winkels. Een app toont de weg naar een product dat je zoekt. De weg is open naar op locatie gebaseerde promo’s. En naar gamification: organiseer een schattenjacht in de hypermarkt. Of help medewerkers met orderpicken. En analyseer vervolgens de heat maps. Nieuw speelgoed voor marketeers.

RetailDetail organiseert dit jaar nog drie onmisbare congressen. Klik hieronder voor meer info en tickets.

Vertel me meer over de komende RetailDetail Events
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Ook in tijden van oorlog en hyperinflatie willen consumenten meer dan enkel de beste prijs: dat bleek zowat de rode draad op de RetailDetail Day, die duidelijk maakte dat er voor ondernemende retailers nog altijd meer kansen dan bedreigingen zijn.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    Kruidvat en Albert Heijn racen naar 1000 winkels in Nederland

    In Nederland naderen Kruidvat en Albert Heijn allebei de 1.000 winkels. Hun concurrentie slinkt, want buiten de food krimpen de Nederlandse retailketens vooral in. Zeker modeformules verliezen plaats.

  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    Galeria plaatst Inno in de etalage

    Het Duitse moederbedrijf Galeria Karstadt Kaufhof wil haar Belgische dochter Inno verkopen. De noodlijdende groep zou hopen op een opbrengst tot wel tien miljoen euro.

  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    De Bijenkorf schroeft internationale e-commerce terug

    Wegens stijgende kosten stopt de Bijenkorf met onlineactiviteiten in de Duits- en Franstalige landen. Het luxewarenhuis legt de focus voortaan volledig op de Nederlandse en Vlaamse markt.

Evenementen
  • 16
    feb

    Captains of Retail 2023
  • 23
    mrt

    Omnichannel & E-Commerce Congress
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food10 januari, 2023

    Makro België is failliet verklaard

  • icon

    Food1 februari, 2023

    Inboedels Makro-winkels onder de hamer

  • icon

    Food13 januari, 2023

    Medewerkers failliet Makro gegeerd op de arbeidsmarkt

  • icon

    Food9 januari, 2023

    Horeca Totaal verzet zich tegen Sligro-overnames

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN