BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Marktplaatsen en ‘direct-to-consumer’-modellen schudden Europese e-commercemarkt op

iconAlgemeen31 maart, 2022

Ikea en H&M leiden de rangschikking van de 500 beste Europese cross-border webshops, Lego komt sterk opzetten. Meer merken benaderen de consument rechtstreeks, met de opkomst van “digital-native vertical brands” als belangrijke trend.

 

Door elkaar geschud

Cross-Border Commerce Europe, het platform dat internationale e-commerce in Europa stimuleert, rangschikt de sterkste Europese spelers op basis van hun online cross-border omzet, SEO-indicatoren, het aantal landen waar de retailer actief is en het aantal en het percentage van buitenlandse bezoekers. Zopas verscheen de vierde editie, met de cijfers over 2021. 

 

Net als vorig jaar staat Ikea op de eerste plaats met een cross-border omzet van 5,5 miljard euro, een stijging van 8% vergeleken met 2020. H&M behoudt zijn tweede plaats en Lego springt van vijf naar drie voor een volledig Scandinavisch podium. De top tien werd overigens flink door elkaar geschud: nieuwkomers zijn Zalando, Lidl, About You, Jysk, Zara, Bauhaus en Euronics.

 

Impact van de Brexit

De totale Europese online cross-border markt was goed voor een omzet van 171,2 miljard euro in 2021 (exclusief reizen), een stijging van 17% ten opzichte van 2020. Europese webwinkels behaalden een record van 100 miljard euro aan internationale omzet. De spelers uit de Top 500 ontvangen elke maand 1,4 miljard buitenlandse bezoekers, een stijging van 40%. Ook de komende jaren verwachten de onderzoekers een enorme groei: dit jaar zal de omzet op 220 miljard uitkomen.

 

Het Verenigd Koninkrijk verloor zijn nummer één-positie als het belangrijkste Europese land voor internationale verkopen aan Duitsland: een logisch gevolg van de Brexit, waardoor de Britse verkopen aan het buitenland daalden van 33 naar 29 miljard euro. Het aantal Britse retailers in de Top 500 daalde van 100 in 2020 naar 68 in 2021.

 

Groei voor marktplaatsen

Opmerkelijk in de rangschikking is de sterke stijging met 50% van het aantal merkfabrikanten met direct-to-consumer-kanalen, zoals Lego, Nespresso, Adidas en Philips. Ook het aantal marktplaatsen stijgt sterk, van 28 naar 42: samen realiseren platformen al een recordomzet van 20 miljard euro. Europese marktplaatsen versterkten hun posities ten opzichte van hun Amerikaanse concurrenten dankzij sterke prestaties van spelers als Zalando, Decathlon en About You.

 

Een veelbelovende trend tot slot is de opkomst van de zogenaamde “digital-native vertical brands”: pure players die op het internet geboren zijn, zoals NA-KD (op de 26ste plaats), Cowboy (105) en Gymshark (108).

 

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Ikea en H&M leiden de rangschikking van de 500 beste Europese cross-border webshops, Lego komt sterk opzetten. Meer merken benaderen de consument rechtstreeks, met de opkomst van “digital-native vertical brands” als belangrijke trend.   Door elkaar geschud Cross-Border Commerce Europe, het platform dat internationale e-commerce in Europa stimuleert, rangschikt de sterkste Europese spelers op basis van hun online cross-border omzet, SEO-indicatoren, het aantal landen waar de retailer actief is en het aantal en het percentage van buitenlandse bezoekers. Zopas verscheen de vierde editie, met de cijfers over 2021.    Net als vorig jaar staat Ikea op de eerste plaats met een cross-border...

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • iconAlgemeen30 juni, 2022
    “Bol.com denkt met je mee om beter zichtbaar te worden”

    Over de zin en de onzin van verkopen op marktplaatsen bestaat er heel wat discussie. Voor Arne Van Craeyevelt van Loop Earplugs is het helder: “Onze aanwezigheid bij bol.com bezorgt ons bijkomende trafiek en naamsbekendheid.”

  • iconAlgemeen30 juni, 2022
    Amazon broedt op tweede Prime Day

    Volgens Amerikaanse bronnen plant Amazon in het najaar een tweede koopjesfestival, amper enkele maanden na Prime Day. De e-commercegigant zou zo de slabakkende verkoop een bijkomende stimulans willen geven.

  • iconAlgemeen29 juni, 2022
    The Future of Shopping: vaarwel e-commerce, welkom live commerce

    Wie had gedacht dat hippe influencers ooit hun heil zouden zoeken bij zoiets ouderwets als teleshopping? Nu video het favoriete communicatiekanaal is bij jonge millennials en Generatie Z, maakt ‘live commerce’, shoppen via livestreams, furore.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood21 juni, 2022
    ‘Kleine Leeuwtjes’ onder vuur? Delhaize reageert
  • iconFood15 juni, 2022
    Kopers gevonden voor Metro en Makro – maar wat nu?
  • iconFood15 juni, 2022
    Delhaize verlaagt prijzen van 500 huismerken
  • iconFood23 juni, 2022
    Overnemers Metro en Makro gunnen zichzelf studietijd
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN