RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Marks & Spencer versnelt sluitingen en online na rood jaar

iconAlgemeen26 mei, 2021

Het voorbije jaar viel voor Marks & Spencer beter mee dan gevreesd, maar toch zakte de Britse warenhuisketen in het rood en gaan nog meer winkels dicht. Online zal goed blijven voor 40% van de verkopen, voorspelt M&S.

 

Online compenseert toch niet

De omzet van Brits warenhuisicoon daalde met 10% tot 8,9 miljard pond (10,3 miljard euro) in het voorbije boekjaar tot 27 maart. Vooral de al sukkelende non-foodverkoop kreeg rake klappen: de omzet in de categorieën kleding en huisraad viel met een derde terug. De onlineverkoop steeg in dat segment nochtans net met bijna 54%, maar dat was niet genoeg om de 56% daling in de fysieke winkels te compenseren.

 

De foodverkoop steeg met een magere 1%, omdat M&S pas in september echt mee kon surfen op het succes van joint-venturepartner Ocado en Britten door het vele thuiswerken niet meer binnensprongen voor een snelle lunch of snack. Voor belastingen kwam de winst zo uit op bijna 202 miljoen pond onder nul, tegenover een positief bedrijfsresultaat van 67 miljoen pond een jaar geleden.

 

Coronacrisis wijst de weg

Marks & Spencer ziet niettemin hoopgevende signalen: de eerste zes weken van het nieuwe boekjaar – de maand april en begin mei dus – waren zelfs beter dan in dezelfde periode van 2019. De warenhuisketen ziet een voorzichtige terugkeer naar normaal, waarbij vooral de foodretail flink aantrok terwijl de omzet van Clothing & Home groeit. Ook de onlineverkoop blijft robuust.

 

Topman Steve Rowe trekt er zijn lessen uit: de pandemie heeft volgens hem duidelijk gemaakt welke richting de retailer uit moet. In de nabije toekomst verwacht hij dat zowat 40% van de non-foodverkoop zal blijven komen, wat 20% meer is dan vroeger. Bijgevolg besluit Rowe ook nog meer winkels te sluiten: vandaag zijn er nog 254 locaties, maar dat moeten er 180 worden.

 

Daarnaast worden meer dan 45 panden omgevormd tot exclusieve voedingswinkels en staan er 35 verhuizingen op de agenda. Sommige van de gesloten winkels zullen worden omgebouwd tot woningen of voor andere doeleinden worden gebruikt, weet The Guardian, wat minstens 200 miljoen pond moet opleveren om in nieuwe of verbeterde winkels te investeren. Zo komen er in de volgende twee jaar nog 17 nieuwe of uitgebreide winkels bij, waarvan een zestal op locaties waar de pas failliet gegane concurrent Debenhams zat.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Het voorbije jaar viel voor Marks & Spencer beter mee dan gevreesd, maar toch zakte de Britse warenhuisketen in het rood en gaan nog meer winkels dicht. Online zal goed blijven voor 40% van de verkopen, voorspelt M&S.   Online compenseert toch niet De omzet van Brits warenhuisicoon daalde met 10% tot 8,9 miljard pond (10,3 miljard euro) in het voorbije boekjaar tot 27 maart. Vooral de al sukkelende non-foodverkoop kreeg rake klappen: de omzet in de categorieën kleding en huisraad viel met een derde terug. De onlineverkoop steeg in dat segment nochtans net met bijna 54%, maar dat was niet genoeg om...

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • iconAlgemeen9 augustus, 2022
    Ochama levert nu ook in België, Frankrijk en Duitsland

    De Chinees-Nederlandse websupermarkt Ochama breidt uit in Europa: ook klanten in België, Frankrijk en Duitsland kunnen er voortaan bestellen voor thuislevering. Al schreeuwt het die expansie alleen in het Chinees van de daken.

  • iconAlgemeen9 augustus, 2022
    RetailDetail goes print: zomeraanbieding met 25% korting

    Dit najaar pakt RetailDetail uit met twee exclusieve printpublicaties. Na het succes van vorig jaar, komt er een nieuw eindejaarsboek en een ‘Food Book’.

  • iconAlgemeen5 augustus, 2022
    “(Nog) geen beursgang voor bol.com”

    Dan toch geen beursgang voor bol.com: moederbedrijf Ahold Delhaize zou er niet voor voelen om zijn goudhaantje in deze economische omstandigheden naar de beurs te brengen.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood15 juli, 2022
    Alvo-supermarkt Magda over naar Spar Colruyt Group
  • iconAlgemeen29 juli, 2022
    De expansieplannen van Colruyt Group
  • iconFood28 juli, 2022
    België is lelijk eendje voor Carrefour
  • iconAlgemeen28 juli, 2022
    Amazon geeft Amazon.be definitief op
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN