Nieuwe regelgeving zet strop op wildgroei Antwerpse nachtwinkels

Nieuwe regelgeving zet strop op wildgroei Antwerpse nachtwinkels

De Antwerpse gemeenteraad heeft een aanpassing doorgevoerd aan de wetgeving rond de openingsuren in de binnenstad. Daardoor kan de gemeenteraad voortaan zelf de openingstijden bepalen.

 

Toeristisch centrum

Twee jaar geleden werd de Antwerpse binnenstad officieel erkend als een toeristisch centrum. Dat was nodig om de zondagopeningen mogelijk te maken, maar het had ook als effect dat alle verplichte openingsuren wegvielen. Een aantal nachtwinkels profiteerde daarvan om voortaan dag en nacht open te blijven, zonder de nodige vergunningen en belastingen voor een nachtwinkel.

 

Het zorgde bovendien voor een wildgroei van dat soort winkels en daarbovenop vonden nachtwinkels buiten het centrum dat ze werden benadeeld door de strengere regels, die voor hen wel gelden.

 

Om dat tegen te gaan, is de regelgeving voor de binnenstad nu aangepast, waardoor dagwinkels op gewone weekdagen nog maar tot 21u mogen open zijn en op vrijdag en een dag voor een feestdag tot 22u. Winkels die nu dus 24 uur per dag geopend zijn, zullen voortaan om 21u de deuren moeten sluiten of een nieuw statuut moeten aanvragen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Back to top