Nieuwe regelgeving zet strop op wildgroei Antwerpse nachtwinkels

Nieuwe regelgeving zet strop op wildgroei Antwerpse nachtwinkels

De Antwerpse gemeenteraad heeft een aanpassing doorgevoerd aan de wetgeving rond de openingsuren in de binnenstad. Daardoor kan de gemeenteraad voortaan zelf de openingstijden bepalen.

 

Toeristisch centrum

Twee jaar geleden werd de Antwerpse binnenstad officieel erkend als een toeristisch centrum. Dat was nodig om de zondagopeningen mogelijk te maken, maar het had ook als effect dat alle verplichte openingsuren wegvielen. Een aantal nachtwinkels profiteerde daarvan om voortaan dag en nacht open te blijven, zonder de nodige vergunningen en belastingen voor een nachtwinkel.

 

Het zorgde bovendien voor een wildgroei van dat soort winkels en daarbovenop vonden nachtwinkels buiten het centrum dat ze werden benadeeld door de strengere regels, die voor hen wel gelden.

 

Om dat tegen te gaan, is de regelgeving voor de binnenstad nu aangepast, waardoor dagwinkels op gewone weekdagen nog maar tot 21u mogen open zijn en op vrijdag en een dag voor een feestdag tot 22u. Winkels die nu dus 24 uur per dag geopend zijn, zullen voortaan om 21u de deuren moeten sluiten of een nieuw statuut moeten aanvragen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Belgisch parfummerk BillyXClub opent eerste eigen winkel

26/09/2017

In de Kammenstraat in Antwerpen heeft parfumlabel BillyXClub een eerste eigen winkel geopend. Tot nu toe waren de parfums enkel te koop in verschillende winkels van CKS en in de webshop.

Ontwerpersduo Capara vernieuwt de kalender in luxemode

26/09/2017

Een webshop met elf items, dat is het nieuwe digitale fashionconcept van Capara. Elke maand lanceren de zussen van de Antwerpse school een collectie van precies elf kledingstukken in beperkte oplage.

“Growth marketing is gewoon slimme marketing”

26/09/2017

(publireportage) Recycleert uw bedrijf ook het marketingplan van vorig jaar? Dan wordt het tijd om kennis te maken met ‘growth marketing’, op basis van data en slimme technologie, zegt Tom De Moor van Trigger.

Stakingen bij SportsDirect na aankondiging sluiting winkels

25/09/2017

Dit weekend zijn er bij 21 vestigingen van sportketen SportsDirect stakingen geweest. Die zijn het gevolg van de moeilijke onderhandelingen rond de sluiting van enkele winkels in België. Eerder was er ook al protest bij de Belgische hoofdzetel.

United Brands op rand van faillissement

25/09/2017

Sportketen United Brands zit in slechte papieren en heeft van de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers gekregen. De keten heeft momenteel nog acht vestigingen in België.

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

Back to top