RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Ochama
  • Onderwerpen Expansie
  • Geografie BelgiëChinaDuitslandFrankrijkNederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ochama levert nu ook in België, Frankrijk en Duitsland

icon
Algemeen9 augustus, 2022

De Chinees-Nederlandse websupermarkt Ochama breidt uit in Europa: ook klanten in België, Frankrijk en Duitsland kunnen er voortaan bestellen voor thuislevering. Al schreeuwt het die expansie alleen in het Chinees van de daken.

Lanceringsstunts en gratis bezorging

Ochama is nu bijna een halfjaar in Nederland actief en heeft in die zes maanden aan populariteit gewonnen onder “Nederlandse schatjes” en gaat daarom deze maand officieel van start op de Europese markt, meldt het bedrijf zelf. Sinds 4 augustus biedt de dochter van Chinese e-commercereus JD.com ook thuislevering aan in België, Frankrijk en Duitsland.

Levering voor bestellingen boven de 79 euro is gratis, daar onder betalen klanten 4 euro leverkost. Om de versheid te garanderen, kunnen buiten Nederland nog geen verse of diepvriesproducten worden besteld, wat erop wijst dat de verzending gewoon vanuit de hoog geautomatiseerde Nederlandse fulfilmentcentra gebeurt.

Om meer klanten aan te trekken, biedt Ochama tussen 8 en 14 augustus elke dag meer dan 7 tijdelijke kortingsacties aan. Wie nieuwe gebruikers weet te werven, krijgt bovendien een kortingsbon van 5 euro per aangebrachte vriend. Die nieuwkomer ontvangt dan weer een welkomstpakket ter waarde van 25 euro. Het webwarenhuis werkt namelijk met een lidmaatschapsmodel: normaal betalen leden 10 euro per jaar (dit eerste jaar niet), maar in ruil krijgen ze op elke aankoop 10% korting.

Enkel voor Chinezen?

De webspeler omschrijft zichzelf als een Aziatische onlinesupermarkt met een assortiment van ruim 10.000 producten, waaronder “lokale FMCG, cross-border keukentoestellen, huismerken, Aziatische voeding en meer categorieën”. Bij de aanvang gooide de nieuwkomer vooral hoge ogen met zijn gerobotiseerde afhaalwinkels, waar consumenten niks kunnen kopen maar binnen de paar uren na bestelling kunnen ophalen. Ochama wil daarmee afhaling bevoordelen tegenover verzending, klonk het bij de lancering. Nu lijkt het bedrijf echter toch meer op bezorging in te zetten.

Op termijn wil Ochama een “grote influencer” worden in Europa. Ook andere landen zouden er in de toekomst bij komen. Als onderdeel van de Chinese onlinegigant is de nodig logistieke slagkracht er zeker, maar de vraag is of de formule westerse consumenten weet aan te spreken.

De manier waarop Ochama de uitbreiding aankondigt zegt al veel: in het Chinees, in een Wechat-bericht (de Chinese Whatsapp) rechtstreeks vanuit Peking. Ook de informele stijl van het bericht komt voor Europese consumenten ongewoon over. De Nederlandse dochter van e-commercereus JD.com lijkt zich vooral te richten op Chinezen in Europa.

Niet onderschatten

Toch mogen we de nieuweling zeker niet onderschatten, weet ook RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck, die de Chinese retailinnovaties van heel nabij opvolgt. “JD.com is een echte ‘juggernaut’, met een immense kracht achter zich. De rivaal van Alibaba haalde vorig jaar een omzet van zowat 150 miljard dollar, als die zich met volle kracht op de Europese markt werpt, gaan we nog wel wat zien.”

Jingdong, zoals JD.com voluit heet, onderscheidt zich dan ook door – nog meer dan de meeste andere e-tailers – in te zetten op technologie en robotica. “In Nederland hebben ze met robotwinkels een statement gemaakt, maar vier winkels is niet genoeg om de gewenste schaalvoordelen te bereiken. Bijkomend voordeel is dat ze nu ook in België, Duitsland en Frankrijk abonnementen kunnen afsluiten, dan heb je het over meer dan 160 miljoen potentiële klanten. Bovendien zit JD in de ‘databusiness’: het wil van die gebruikers precies te weten komen wat Europese consumenten denken, willen en kopen.”

Meer over de Chinese expansiedrang in retail en over het krachtige model van JD.com, kom je te weten in het nieuwe boek The Future of Shopping: Re-set Re-made Re-tail.

Klik hier om er alles over te lezen.
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

De Chinees-Nederlandse websupermarkt Ochama breidt uit in Europa: ook klanten in België, Frankrijk en Duitsland kunnen er voortaan bestellen voor thuislevering. Al schreeuwt het die expansie alleen in het Chinees van de daken.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 maart, 2023
    Finish voert strijd tegen waterschaarste op

    Waterschaarste is geen exclusief probleem van ontwikkelingslanden meer. Ook België is kwetsbaar, en dat ligt meer aan ons gedrag, dan aan de klimaatverandering. Hoog tijd om mensen daarvan bewust te maken, vindt de marktleider in vaatwasmiddelen Finish. Het goede nieuws: een kleine collectieve inspanning kan al heel groot verschil maken....

  • icon
    Algemeen22 maart, 2023
    Colruyt verkoopt zijn zeewindmolens aan Japan

    De energietak van Colruyt Group, Virya Energy, verkoopt zijn zeewindmolenparken. De deal brengt minstens anderhalf miljard euro op.

  • icon
    Algemeen21 maart, 2023
    RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress is uitverkocht, boek tijdig voor komende events

    Het RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress, dat donderdag plaatsvindt in Antwerpen, is volledig uitverkocht. Ook de ticketverkoop voor de volgende voorjaarsevents komt op gang: wacht niet te lang.

Evenementen
  • 23
    mrt

    Omnichannel & E-Commerce Congress
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food6 maart, 2023

    Onheilspellende bijzondere ondernemingsraad bij Delhaize

  • icon

    Food15 maart, 2023

    200 kandidaat-overnemers voor Delhaize-filialen

  • icon

    Elektro23 februari, 2023

    Ook Coolblue komt tot stilstand

  • icon

    Algemeen28 februari, 2023

    Action-rivaal TEDi komt naar België

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN