RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen DigitaliseringRetailHunt
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Pionierend Zuid-Korea gaat all-in voor metaversum

icon
Algemeen9 maart, 2023
Shutterstock.com

Is het metaversum nog verre toekomstmuziek? Niet in de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoul, dat een metaversumplatform heeft gelanceerd voor zijn burgers. Ook retailers als UGG zien het potentieel.

Stadsplatform

Het metaversum is in Zuid-Korea zo wijdverbreid dat het nu in verschillende sectoren en bedrijfstakken wordt geïntegreerd. Vorige maand introduceerde het stadsbestuur van Seoul “Metaverse Seoul”, het openbare metaversumplatform van de stad voor (ook oudere) burgers. Dit platform biedt een scala aan activiteiten, waaronder gaming, gezelligheid, het invullen van formulieren, belastinghulp en andere openbare diensten. Hiermee is Seoul de eerste grote stad die een dergelijk platform opzet.

Vorig jaar kondigde het Koreaanse blockchainbedrijf Dunamu al aan aanzienlijk in te zetten op web3. Het bedrijf wil de komende vijf jaar 500 miljard won (meer dan 300 miljoen euro) investeren in web3 en metaversumstartups, en zo 100.000 banen creëren in het land.

Virtuele kinderwereld

De Zuid-Koreaanse mobiele provider LG Uplus lanceerde al het metaversumplatform “Kidstopia”, dat jonge kinderen wil verwennen met een breed scala aan boeiende en educatieve inhoud. Kinderen kunnen toetsen afleggen, Engels leren, kennis opdoen over dinosaurussen en met elkaar communiceren via avatars.

Kidstopia heeft geavanceerde functies om kinderen online veilig te houden. LG Uplus heeft ook zijn eigen mascottekarakters, “Yuppi and Friends” en “Holeman”, in dienst genomen als AI-gezellen voor jonge gebruikers. Eenmaal in de virtuele wereld introduceert AI Holeman Engelse woorden en zinnen, terwijl AI Pinky de quizzen overziet. De open bètaversie van Kidstopia is beschikbaar voor kinderen vanaf 12 jaar. Hoewel een exacte datum nog niet bekend is gemaakt, wordt verwacht dat het platform eind deze maand beschikbaar komt.

Jonge gebruikers kunnen hun personages aanpassen met opties zoals huidskleur, ogen, neus en kapsel, en verschillende kledingstukken. Kidstopia biedt ook een verscheidenheid aan activiteiten waaraan kinderen kunnen deelnemen, zoals kamperen, sneeuwbalgevechten en dansevenementen. Kidstopia is gemaakt met de hulp van 150 adviseurs, waaronder onderwijsdeskundigen en spelontwikkelaars. Ouders kunnen ook de activiteiten van hun kinderen in de virtuele wereld volgen.

Mee naar Seoul?

Volgens Maarten Leyts, founder van Trendwolves en auteur van het aankomende boek Generation (Z)Alpha in M(B)eta, onderstreept dit de sterke pioniersrol die Zuid-Korea speelt bij het gebruik van Metaverses om doelgroepen te bereiken. Tijdens de voorbereiding van de RetailHunt van RetailDetail, die dit najaar naar Seoul trekt, zag hij samen met organisator en oprichter Jorg Snoeck hoe het kledingmerk UGG metaversa inzette om kledij parallel – digitaal en in het echt – aan te bieden. Beiden zijn het er over eens: K-Pop inspireert onze cultuur immens en biedt retailinspiratie en -innovatie als nergens anders.

Tijdens het Retaildetail Congres dat plaatsvindt op 20 april in De Blikfabriek in Schoten, wijden we een volledig voorprogramma aan de recente ontwikkelingen die relevant zijn voor retailers op het vlak van Web3 en de Metaverse.

Interesse in de RetailHunt naar Seoul? Contacteer dan anneke.deschrijver@retaildetail.be.

Klik hier voor info en tickets voor het RetailDetail Congress
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Is de Metaverse nog verre toekomstmuziek? Niet in de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoul, die een metaverse-platform heeft gelanceerd voor z’n burgers. Ook retailers als UGG zien het potentieel.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen29 maart, 2023
    “Direct-to-consumer”-merken maken opgang in Europese e-commerce

    Ikea, Lidl en Zalando voeren de rangschikking aan van de 500 beste Europese cross-border webshops. De internationale e-commerce-omzet ondervindt een groeivertraging als gevolg van de inflatie en een dalend consumentenvertrouwen.

  • icon
    Algemeen29 maart, 2023
    Btw-fraude van 300 miljoen euro met Chinese e-commerce

    Het Europees parket heeft een bende opgerold die voor minstens 303 miljoen euro aan belastingen heeft ontdoken met de handel in consumentenartikelen uit China. Ze opereerden onder meer via de luchthaven van Luik, de logistieke hub van Alibaba.

  • icon
    Algemeen29 maart, 2023
    Zo maak je als category buyer tijd vrij voor wat er écht toe doet

    Zowel in grote als kleine retailorganisaties worden category buyers vaak overspoeld door een veelheid aan taken, data en gesprekspartners. Efficiënter werken kan snel 10% tijdwinst opleveren én het bedrijfsresultaat verbeteren.

Evenementen
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food6 maart, 2023

    Onheilspellende bijzondere ondernemingsraad bij Delhaize

  • icon

    Food15 maart, 2023

    200 kandidaat-overnemers voor Delhaize-filialen

  • icon

    Food29 maart, 2023

    Sociale onrust breidt uit naar Aldi

  • icon

    Algemeen7 maart, 2023

    [In Beeld] Dit kunnen we verwachten van TEDi in België

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN