RetailDetail congres zet kennisdelen en netwerken in de praktijk om | RetailDetail

RetailDetail congres zet kennisdelen en netwerken in de praktijk om

RetailDetail congres zet kennisdelen en netwerken in de praktijk om

Interessante sprekers die hun innovatieve ideeën goed kunnen brengen, veel meer is er niet nodig om van een inhoudelijk sterk congres te kunnen spreken. Gisteravond was het tweede RetailDetail-congres, 'Switch or die', dan ook een waar succes. Voor iedereen die er niet kon zijn of voor iedereen die nog eens wil stilstaan bij enkele hoogtepunten volgt hier een klein overzicht.

Vijf precongressen en Peter Hinssen zetten de toon

Voor de hoofdmoot begon, konden de deelnemers al kiezen om een van de vijf precongressen te volgen – en die vielen duidelijk in de smaak. Of het nu de voorbeeldstarters van de Wasbar waren of de gevestigde waarde Telenet: elke spreker had vanuit zijn of haar invalshoek wel een minstens paar inspirerende tips of inzichten.

 

De spits van het avondprogramma werd met succes afgebeten door Peter Hinssen, die met opvallende quotes als “de gelukkigste mensen in de zaal vandaag hebben twee dingen: een volle batterij en vijf streepjes ontvangststerkte” meteen ook de lachers op zijn hand kreeg. Al kon dat zijn onderliggende stelling niet verbergen: smartphones zijn deel van het “nieuwe normaal” en ook in de retail zal de verandering die ze teweegbrengen, gigantisch zijn.

 

Captains of retail zorgen voor praktijkvoorbeelden

Na de wervelende show van een visionair was het tijd voor twee captains of retail die, met twee voeten in de Belgische of Nederlandse klei, aangaven hoe zij 'Switch or die' in de praktijk ervaren. Aan de ene kant stond Wouter Torfs als toonbeeld van een klassieke offline retailer die nu probeert zijn webshop in goede banen te leiden, aan de andere het toonbeeld van een succesvolle e-tailer die net de andere kant opgaat: de Rotterdamse Coolblue-stichter Pieter Zwart.

 

De gisteren 55 jaar geworden Wouter Torfs beaamde dat zijn bedrijf misschien vrij laat in de online race gestapt is, maar is daar zeker niet rouwig om. “Niet alleen is het beter om eerst echt goed je strategie te bepalen, bovendien zijn de Belgen pas sinds de komst van Zalando echt gaan openstaan voor de mogelijkheid om je schoenen online te kopen”, meende hij.

 

Een heel ander geluid kwam er uiteraard van Pieter Zwart, die vanuit een heus webwinkelimperium nu ook de fysieke winkels echt begint uit te rollen. Voor hem geldt “Switch or die” een beetje in de andere richting: fysieke winkels leveren e-tailers een gigantisch voordeel op, betoogt hij: “In de buurt van fysieke winkels gaan mensen veel meer online bestellen door het 'steen-in-de-ruitprincipe': als er iets mis is, weten klanten dat ze zo verhaal kunnen halen.”

 

Van Thillo nuanceert noodzaak tot 'switch'

Als afsluiter van het inhoudelijke gedeelte mocht Persgroep-topman Christian Van Thillo zijn licht laten schijnen op 'Switch or die'. Zijn boodschap sloot aan bij die van de andere sprekers, maar was milder van toon: Van Thillo legde er de nadruk op dat ook klassieke retail nodig blijft. 'Switch' was volgens hem een verkeerd gekozen woord: het is geen kwestie van 'overschakelen' naar het digitale, maar om dat te verwerken in je structuren in een en-en-verhaal.

 

Daarmee sloot Van Thillo naadloos aan bij de stelling’ van GfK eerder op het precongres over e-commerce: “Webshops mogen dan wel een groot voordeel hebben qua prijs en gemak, offline retail zal absoluut relevant blijven in heel wat sectoren waar consumenten eerst de producten willen voelen, zien of uitproberen.” De cirkel rond, iedereen gerustgesteld maar toch wakker geschud: een ideale afsluiter om het netwerkgedeelte mee aan te vatten.

 

Bedankt, sprekers en deelnemers!

Uiteraard willen we alle sprekers op het congres en de precongressen nogmaals heel hartelijk bedanken, net als alle aanwezigen en zij die via onze socialemediakanalen mee hebben gediscussieerd en zowel ons als de sprekers interessante feedback hebben gegeven. We zullen er alvast mee aan de slag gaan om van de volgende editie nog een groter succes te maken!

 

 

Hartelijke retailgroet,
Jorg Snoeck

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.