RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailDetail Days in het teken van het Nieuwe Normaal

icon
Algemeen27 augustus, 2020

Met Torfs, Xandres, Dille & Kamille, Tonickx, Radial, nexxworks en LDV United krijgt de affiche voor de RetailDetail Days vorm. Retail in het Nieuwe Normaal: dat betekent ook een hybride en coronaveilig event.

 

Dolle rollercoaster

Wie het netwerken de afgelopen maanden erg gemist heeft, kan in september een stukje van de schade inhalen: de jaarlijkse RetailDetail Day spreiden we dit jaar over twee halve dagen, op 17 en 18 september. Deelnemers kunnen het evenement naar keuze als livestream volgen of fysiek bijwonen, in de Stadsfeestzaal in Antwerpen. We nemen alle voorzorgen om het gebeuren coronaveilig te laten verlopen. Daardoor is het aantal ‘fysieke’ tickets wel beperkt: snel inschrijven is de boodschap.

 

Retailers komen op de RetailDetail Days getuigen over de dolle rollercoaster die de uitbraak van het coronavirus en de lockdown dit jaar met zich meebracht – en nog brengt. Hoe hebben ze de lockdown beleefd, het omzetverlies opgevangen, de interne cohesie bewaard? Waar werd de strategie bijgestuurd? Grepen ze kansen om te innoveren? Hoe schikken ze zich naar het ‘Nieuwe Normaal’? Welke verwachtingen koesteren ze voor 2021?

 

Veerkracht en wendbaarheid

We kunnen u geruststellen: het wordt géén negatief doemverhaal. Veerkracht en wendbaarheid staan centraal. Met Dille & Kamille bijvoorbeeld gaat het beter dan ooit sinds de heropening van de winkels. 2020 wordt voor de retailer dan ook geen rampjaar. CEO Hans Geels zoekt in zijn presentatie samen met u naar verklaringen voor dit onverwachte groeiverhaal.

 

Inspirerend is ook het verhaal van Xandres: het Belgische modebedrijf toonde zich erg wendbaar door meteen over te schakelen op de productie van mondkapjes. CEO Patrick Desrumaux ziet dat duurzame en lokale kwaliteitsmode meer dan ooit in trek is.

 

Schoenketen Torfs – actief in een momenteel wel érg turbulent marktsegment – maakte van de coronacrisis gebruik om de band met klanten én medewerkers nog sterker aan te halen. Empathisch communiceren, intern zowel als extern, hoe pak je dat aan? Marketingdirecteur Lise Conix illustreert.

 

Minder bekend maar niet minder interessant is de case van Tonicks, de Kortrijkse producent van damesmode die de nieuwste trends ongezien snel vertaalt naar de noden en het DNA van retailers en modemerken. Aan het hoofd van het bedrijf staat sinds vorig jaar Lode Van Laere, een ervaren manager die gedurende vier jaar deel uitmaakte van het directieteam van JBC.

 

Extreem klantcentraal

Voor trendwatcher Rik Vera van nexxworks betekent de coronapandemie het einde van globale waardeketens. In de plaats komen kleine lokale en slimme ecosystemen, die per definitie extreem klantcentraal moeten zijn. Retailers moeten op zoek gaan naar nieuwe vormen van interactie met hun klanten.

 

Wat betekent de breuklijn die het coronavirus veroorzaakt voor de communicatie van retailers met hun klanten? Welke toon hanteer je, welke boodschap moet nu centraal staan? Een delicate oefening waarin Petra De Roos van het toonaangevende reclamebureau LDV United – met verschillende klanten in de retailsector – u meeneemt.

 

Dat e-commerce dit jaar een explosieve groei kent, hoeven we u niet meer te vertellen. Het doet alleszins uitkijken naar de visie van Henk-Jan van der Weide van Radial, de succesvolle pakjesdienst die in handen is van bpost.

 

En uiteraard is de deskundige duiding opnieuw in handen van retailexpert Gino Van Ossel van Vlerick Business School. Ook al is onzekerheid momenteel de enige zekerheid, dit weten we wel: de RetailDetail Days worden niet normaal, ze worden buitengewoon. En dus niet te missen, virtueel of in levende lijve. Hier kan je tickets bestellen en vind je meer info over het programma. Tot dan!

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN