RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen PersoneelsbeleidRetailDetail HR & People Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

HR & People Congress: “Met welzijn win je de war for talent”

icon
Algemeen19 september, 2022
Foto: Jana Germanus

Telt jouw team ook af naar maandag? Straks misschien wel, want ‘employee wellbeing’-consultant Ann De Bisschop zorgt op het eerste RetailDetail HR & People Congress voor de juiste groeimindset, zowel bij retailmedewerkers als bij hun leidinggevenden.

Welzijn, geen zachte materie

“Wellbeing is meer dan een mand fruit en een yogales per week.” Ann De Bisschop kan het weten want ze was 15 jaar lang commercieel directeur bij DPG Media alvorens er de eerste ‘wellbeing director’ te worden. “Ik was officieus al de moederkloek van het bedrijf, maar nadat ik zelf de effecten van stress heb ervaren, wilde ik – proactief – zorgen dat de 1500 andere mensen in het bedrijf niet hetzelfde overkomt.”

Proactief is het sleutelwoord, beklemtoont De Bisschop. Zij is nu wellbeing consultant, keynote spreker en auteur van twee boeken over medewerkerswelzijn. “Ik heb ervoor gezorgd dat de wekelijkse directiemeeting bij DPG Media altijd begon met als eerste vraag: hoe staat het met het welzijn van de medewerkers? Dat betekent wel dat je een echt jaarplan en beleid nodig hebt, met KPI’s en een traject rond juist leiderschap.”

De Bisschop komt niet uit de ‘zachte’ sector en ‘employee wellbeing’ is dat volgens haar ook niet. “In grote organisaties is het een full-time job. Maar ook in kleinere bedrijven geloof ik dat je altijd een ‘dedicated’ verantwoordelijke nodig hebt. Het is niet iets wat de HR-verantwoordelijke er zo eventjes voor 10% bij kan nemen.”

Medewerkers zijn het uithangbord

Waarom medewerkerswelzijn zo belangrijk is? “Zoals Simon Sinek zegt: ‘customers will never love a company until the employees love it first’. Je moet eerst investeren in de medewerkers vooraleer je kan investeren in klantgerichtheid. Zeker in de huidige ‘war for talent’ zal een welzijnsbeleid het verschil maken. Denk bijvoorbeeld maar aan hybride werken. Flexibiliteit is de nieuwe realiteit. Als je halsstarrig vasthoudt aan het oude gaan mensen weglopen.”

Ook om de juiste nieuwe mensen aan te trekken, is het heel belangrijk dat medewerkers het uithangbord zijn van de organisatie. “Ook als werkgever zou je je ‘net promotor score’ moeten kennen. Er zijn steeds meer bedrijven die bonussen geven als je iemand nieuw aantrekt en verkiezingen als ‘great place to work’ en ‘werkgever van het jaar’ hebben zeker hun waarde, omdat het een soort kwaliteitslabels zijn van de medewerkers zelf uit.”

De retail kent typisch een hoog personeelsverloop. Wat valt daaraan te doen? De Bisschop begint bij het ABC van autonomie, ‘belonging’ en competenties. “Die B is heel belangrijk: betrek medewerkers in het grote verhaal. Er wordt te vaak te weinig gecommuniceerd. Terwijl ik ook steeds vraag aan leidinggevenden of ze de competenties van hun mensen kennen. En gebruiken ze die? Doe aan ‘job crafting’: creëer de job aan de hand van de passies en talenten van de medewerker.”

Helpen maakt gelukkig

Leidinggevenden moeten volgens de auteur van Aftellen naar maandag vandaag vooral empathisch zijn. “Je hebt nood aan mensen met een groeimindset. Mensen die zeggen ‘ik kan het nog niet’ in plaats van ‘ik kan het toch niet’. Omring je met positieve mensen en je zal zelf die houding overnemen.”

Hoe de retailjob van de toekomst eruitziet? “Hoe persoonlijker het contact hoe beter. Net in de digitale wereld maak je met de ‘human touch’ het verschil. De kletskassa’s van Jumbo vind ik bijvoorbeeld prachtig, niet alleen voor de klanten maar ook voor de medewerkers die hiervoor kiezen en zo hun sociale competenties kunnen benutten. Mooi meegenomen: als je klanten gelukkig maakt, word je zelf ook gelukkig. Mensen helpen maakt gelukkig, dat is bewezen.”

Het eerste Human Resources & People Congress van RetailDetail gaat op 13/10 door in Antwerpen, met ook Ikea, Lidl, JBC en vele anderen op het podium.

Klik hier voor info en tickets.
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen14 mei, 2025
    Waarom ex-Blokkerman Witteveen vol inzet op groeiparel Miniso

    Na het faillissement van Mirage Retail Group (MRG) en Blokker bijt Michiel Witteveen, voormalig eigenaar van het concern, zich vast in de Chinese "Hema-concurrent" Miniso. Ondanks juridische obstakels, heeft hij ambitieuze uitbreidingsplannen voor de keten in Nederland.

  • icon
    Algemeen14 mei, 2025
    “De essentie van categoriemanagement is het wegnemen van aankoopbarrières”

    Categoriemanagement is geen hogere wiskunde: eenvoud is de essentie. “Maak het shoppers makkelijk om te kopen in de categorie. Neem alle barrières weg die een verkoop kunnen tegenhouden”, zegt expert Pascal Deckers van LD&Co.

  • icon
    Algemeen13 mei, 2025
    Stad Antwerpen blokkeert retailplannen op Makro-site Deurne

    De herontwikkeling van de voormalige Makro-site in Deurne komt op losse schroeven te staan. De Stad Antwerpen heeft een negatief advies gegeven voor de plannen van vastgoedontwikkelaar Heeren Group, die er met Euro Shop, Albert Heijn en JYSK een retailcomplex wil realiseren.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN