RetailDetail Summer School: retailer, waar doet het pijn?

Carole Lamarque (Duval Union)
Foto: RetailDetail

Wie zijn de helden in de anderhalvemetereconomie? Retailers die digitaliseren, blijkt onomstotelijk uit de Unfair Index van Carole Lamarque (Duval Union). Op de RetailDetail Summer School leert ze je hoe je kracht (terug) te vinden.

 

De retailsector in kaart

De Unfair Index, ontwikkeld door het team van Carole Lamarque, bepaalt de digitale prestaties van zestig retailbedrijven. Werkpunten, gemiste kansen en trends uit de retailsector worden voor het eerst volledig in kaart gebracht. Wat blijkt? De dag van vandaag is digitalisering geen optie meer, maar een must... en de retailsector is hierop geen uitzondering.

 

De geanalyseerde bedrijven werden beoordeeld op basis van vier pijlers: sterkte van de kanalen, digitale prestaties, kracht van het merk en klantenervaring. Samen vormen ze één Unfair Index voor de sector en leggen ze de pijnpunten bloot per retailer. De optimale Unfair Index start vanaf 80%: alleen dan heeft een bedrijf kans op onderscheidend vermogen (Unfair Advantage) en blijft het een te benijden speler in de markt. 

 

 

Wie zijn de helden en verliezers?

Tijdens de digitale RetailDetail Summer School op 21 augustus leert Carole Lamarque je in drie stappen hoe zo’n bedrijf met een Unfair Advantage en dus een stevig onderscheidend vermogen eruitziet. Wie zijn de blijvers van morgen, en hoe kan jouw bedrijf er een worden?

 

Hoe blijf je de te benijden speler in de markt? 

Het traject dat de potentiële klant dient af te leggen om een product te kopen, moet zo kort, efficiënt, gemakkelijk en aangenaam mogelijk zijn. Dit houdt in dat een optimalisatie van alle 'touchpoints' essentieel is. Wie zijn hier de helden en verliezers uit de sector?

 

Hoe blijf je de meest zichtbare speler in de markt? 

Door de intense concurrentie in de retailsector is het niet alleen essentieel om je te onderscheiden, maar ook om zichtbaar te zijn voor potentiële klanten en medewerkers. De onlineresultaten worden mede bepaald door die volgorde. Bedrijven die in de top 3 voorkomen in het hoofd van de klant én op Google, zullen de meeste aandacht krijgen. Hierdoor is het van cruciaal belang dat de retailsector zich focust op die positie in top 3. Wie zijn hier de helden en verliezers uit de sector? 

 

Hoe blijf je het krachtigste merk in de markt? 

Terwijl de meeste industrieën de digitalisering hebben omarmd om de interactie met klanten te versterken en hun 'brand messaging' te vergroten, is er nog steeds een groot deel dat de digitale boot afhoudt en zich vast blijft klampen aan de traditionele benaderingen. Die bewijzen hun waarde keer op keer, maar het is belangrijk om op te merken dat het hier om een en/enverhaal gaat en niet om een of/ofverhaal. De lockdown-maatregelen hebben er immers voor gezorgd dat klanten het overgrote deel van hun dag thuis doorbrengen, waardoor ze meer dan ooit online beschikbaar zijn. Wie zijn dus de helden en verliezers van de anderhalvemetereconomie?

 

 

De interactieve online sessies van RetailDetail Summer School gaan door op 21 augustus en 10 september, met sprekers als Herman Toch, Stefaan Vandist, Cor Molenaar en veel meer. Klik hier voor meer informatie en tickets.