RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen E-commercePublireportage
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Snel, voordelig en duurzaam: de voordelen van het Mondial Relay-netwerk

icon
Algemeen16 mei, 2025

(Publireportage) Pakketten afhalen is een praktischer en duurzamer alternatief voor thuisbezorging. Dankzij een dicht netwerk van 300 pakketautomaten en bijna duizend afhaalpunten in heel België biedt Mondial Relay een oplossing die steeds toegankelijker en dichter bij de consument staat.

Openbaar pakketvervoer

Om de milieu-impact van de laatste kilometer te verminderen, is de massificatie van logistieke stromen een essentiële oplossing. Het principe is eenvoudig: net zoals het openbaar vervoer helpt om de CO₂-uitstoot te beperken door passagiers te groeperen, helpt de gebundelde levering om de ritten te optimaliseren… en beter te doen met minder.

Mondial Relay past deze logica toe op pakketbezorging. Door de voorkeur te geven aan lokale afhaalpunten boven thuisbezorging, optimaliseren ze de rondes: hun bezorgers leveren meer pakketten af in zo min mogelijk stops. Het resultaat: minder kilometers, minder vrachtwagens op de weg en een grotere logistieke efficiëntie.

Beter nog, hun voertuigen vertrekken nooit leeg. Elke rit is ontworpen om zowel de heen- als de terugreis te maximaliseren en draagt zo bij aan een meer verantwoorde logistiek op grote schaal. Volgens een studie die Eco CO2 eerder dit jaar in Frankrijk uitvoerde, kan deze oplossing de CO2-uitstoot tot 88% verminderen in vergelijking met een conventionele thuislevering.

Dankzij een dicht netwerk van meer dan 300 automatische lockers en duizend afhaalpunten in lokale winkels, zoals bakkers en bloemisten, zorgt Mondial Relay voor een uitgebreide dekking van het Belgische grondgebied, met altijd een afhaalpunt in de buurt.

Minder impact op het milieu

Volgens een studie die Audirep in 2024 voor Mondial Relay uitvoerde, biedt het leveringsmodel via automaten en afhaalpunten een echt ecologisch voordeel. 70% van de klanten die hun pakketten ophalen, maken geen omwegen en in bijna de helft van de gevallen (49%) is de omweg minder dan 500 meter. Meer dan de helft van de gebruikers (53%) komt te voet of met de fiets en 27% combineert deze taak met andere verplaatsingen.

Om deze trend te versterken, raadt Mondial Relay aan om consumenten al tijdens de online betaalfase te informeren over het feit dat het ophalen bij een afhaalpunt minder CO2-uitstoot genereert. Hoewel klanten aandacht blijven besteden aan de prijs, zijn ze ook gevoelig voor de milieu-impact van hun aankopen.

Een solide en groeiend netwerk

Mondial Relay heeft zich gevestigd als een betrouwbare partner voor retailers, met een netwerk van meer dan 47.000 pakketautomaten en 32.000 afhaalpunten in tien Europese landen. Deze infrastructuur vergemakkelijkt niet alleen grensoverschrijdende leveringen, maar helpt ook de kosten te beheersen. In 2024 verwerkte het bedrijf meer dan 222 miljoen pakketten in Frankrijk, België en Luxemburg en werkte het alleen al in Frankrijk samen met meer dan 50.000 e-tailers.

Mondial Relay, oorspronkelijk opgericht door 3 Suisses, is nu een onafhankelijk bedrijf dat sinds 2021 geïntegreerd is in de Poolse groep InPost, een expert in 24/7 Lockers. Dit is een “open” netwerk: alle e-tailers hebben er toegang toe.

Uitbreiding in Vlaanderen

Om zijn ontwikkeling in België te ondersteunen, heeft Mondial Relay, in samenwerking met Carrefour Services, in december 2024 de grootste pakketautomaat van het land ingehuldigd in Zandhoven, met een lengte van 12 meter en 240 compartimenten. Hiermee neemt het bedrijf de kaap van de 300 sites in België.

En de uitbreiding gaat door, met enkele honderden gepland in 2025. Er blijft echter één uitdaging: het merk is nu veel beter ingeburgerd in Wallonië (74% marktaandeel) dan in Vlaanderen (34%). “De uitbreiding van ons netwerk in Vlaanderen is een prioriteit”, legt Emmanuel Iezzi, verkoop- en netwerkdirecteur van Belux, uit. “We zijn nog niet erg bekend in het noorden van het land, hoewel het potentieel enorm is. Volgens Retis bevindt 68% van de e-commerce hoofdkantoren zich in Vlaanderen. Dit is een belangrijke regio voor onze groei, terwijl we onze aanwezigheid in Wallonië blijven versterken.”

Wilt u weten wat Mondial Relay voor u kan betekenen? Ontdek het aanbod dat bij u past.
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen13 juni, 2025
    Poundland verkocht voor een pond: 200 winkelsluitingen dreigen

    De Britse discountketen Poundland is voor een symbolisch bedrag verkocht aan het Amerikaanse herstructureringsfonds Gordon Brothers. Hoewel de overnemer een lening van 80 miljoen pond belooft, dreigen tot 200 winkels te verdwijnen.

  • icon
    Algemeen12 juni, 2025
    “Categorieën laten groeien in een wereld waar aandacht schaars is”

    Hoe kan je als merk of retailer promoties slim inzetten om categorieën te doen groeien? In de strijd om aandacht is authentieke shoppercommunicatie op sociale media onmisbaar: “Promojagers verbindt merken met shoppers op het juiste moment, via het juiste kanaal.”

  • icon
    Algemeen10 juni, 2025
    Marks & Spencer hervat onlinebestellingen na cyberaanval

    Meer dan zes weken nadat een cyberaanval de e-commerceactiviteiten bij Marks & Spencer volledig lamlegde, is de webshop van de Britse retailer weer open. Toch zijn nog niet alle problemen achter de rug.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 mei, 2025
    Bloemenhal na een jaar opnieuw failliet
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”
  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN