RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
  • Onderwerpen RetaildesignRetailHunt
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[The Captain’s Talk] Mooiste retailconcepten ter wereld, deel 2

icon
Algemeen12 juli, 2023
  • (Foto’s: Sephora)
  • (Foto’s: Sephora)
  • (Foto’s: Prinzessinnengarten Kollektiv / nomadisch grün)
  • (Foto’s: Prinzessinnengarten Kollektiv / nomadisch grün)

Waar vind je ’s werelds meest inspirerende winkels en retailconcepten? Voor de RetailHunts is RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck constant op zoek naar straffe concepten, dus neemt hij je graag mee rond de wereld in een mini-zomerreeks. Deze week: Tokio, moestuinen en een metaversum.

1. Sephoria, online

Van offline naar online naar… metaversa. De fysieke jaarlijkse pop-upevents van beautyretailer Sephora bestaan sinds de pandemie ook virtueel. Sephoria: Virtual House of Beauty wordt gehouden in een 3D-omgeving in de vorm van een interactief huis met meerdere kamers. Bezoekers kunnen onder andere een Home Theater waar masterclasses worden gestreamd, een Family Room voor rondetafelgesprekken en een Backyard voor borrels en feestjes vrij verkennen.

Het gratis evenement vindt jaarlijks plaats in september. Deelnemers hoeven zich enkel vooraf te registreren om toegang te krijgen tot live en vooraf opgenomen content van merken, influencers en verrassingsgasten. Deelnemers kunnen er ook een exclusieve Experience Kit kopen, met echte, fysieke producten. Marketingbaas Deborah Yeh wil klanten zo een unieke, innovatieve en inclusievere beautyervaring bieden.

2. Extracoop, Bologna

Overal hebben de grote hypermarkten het moeilijk, mede door de snelgroeiende onlineverkoop. In een poging om het formaat nieuw leven in te blazen, ontwikkelde het Italiaanse Coop Alleanza een origineel concept: Extracoop. Het concept, dat zich baseert op de shop-in-shops in warenhuizen, is te vinden in drie van zijn grootste Hypercoop-hypermarkten in Bologna, Modena en Ravenna (9.500 tot 12.000 m²).

De retailer hertekent het klassieke model van een hypermarkt grondig, aangezien alle voeding zich in het centrale deel van de winkel bevindt en de non-food aan de rand van de hypermarkt. Rondom zijn ook allerhande aparte winkels, waaronder ook eigen boetiekjes. In die gespecialiseerde boetieks kunnen verkoopmedewerkers echt met de klant bezig zijn. Als ze bijvoorbeeld een bril verkocht hebben, gaat de klant via de achterdeur de hypermarkt binnen en rekent die gewoon aan de kassa’s af.

3. Prinzessinnengarten, Berlijn

De stadstuin Prinzessinnengarten in de Berlijnse wijk Kreuzberg teelt op een oppervlakte van zowat 6.000 m² vergeten groenten, kruiden en bloemen. Bijenkasten met een populatie van zowat 10.000 bijen staan in voor het bevruchten van de planten.

Bezoekers kunnen er ook gerechten eten op basis van de oogst. In 2020 splitste het initiatief zich op en opende een nieuwe, 7,5 hectare grote gemeenschapstuin met de naam Prinzessinnengarten Kollektiv in de wijk Neukölln.

4. @Cosme, Tokio

Het online beautyplatform @Cosme opende in 2020 zijn eerste flagshipstore. En wat voor één: de winkel tegenover JR Harajuku Station in Tokio is 1.300 m² en drie verdiepingen groot. Het aanbod: 20.000 artikelen van 600 merken. Net als de website is de fysieke winkel informatie- en datagericht: producten worden er niet per merk of stijl uitgestald, maar gerangschikt op populariteit. In de webshop worden klanten immers aangemoedigd om scores en commentaar te geven, terwijl medewerkers echte ambassadeurs zijn die bloggen en vloggen over hun favoriete trends en producten.

De winkel biedt extra beleving in twee Tester Bars, waar bezoekers zich gratis kunnen schminken, en over elk product kunnen klanten op tablets meer info vinden in meerdere talen. Je kan de winkel ook virtueel bezoeken via de app. Wie de app heeft, mag trouwens ook naar de exclusieve lounge op de derde verdieping, met maquillageruimte en zuurstofboxen. Oh ja, alleen al voor een bezoek aan de winkel krijgen klanten loyaltypunten ter waarde van 5 yen. Niet verwonderlijk nam Amazon een belang van 36% in het moederbedrijf van de cosmeticaretailer.

5. Gentle Monster, Seoul

Een winkel is als een kerk voor een merk. Nergens is dat minder waar dan bij het exclusieve brillenmerk Gentle Monster, dat furore maakt bij zowel Hollywood- als K-popsterren. Het designerlabel heeft zes mensen in dienst om de futuristische zonnebrillen te ontwerpen, maar gebruikt liefst zestig mensen om van elke winkel een visueel hoogstandje te maken. Die zijn dan ook eerder hedendaagse kunstmusea dan winkels, bevolkt door video-installaties, zespotige robots, opgezette ezels en levensgrote poppen die recht uit een sciencefictionfilm komen.

Gentle Monster noemt de strategie ‘future retail’, waar ervaring, emoties en creativiteit centraal staan. Retail is soms zelfs ver te zoeken. In het stadsdeel Hong Dae in Seoul presenteert het merk zo ‘Sacrifice’, “een heilig verhaal over goden en rituelen”. “Wees getuige van de geboorteplaats van het ‘Oog van god’ en ervaar het offerritueel aan de goden”, klinkt het.

Wil je zelf de meest inspirerende winkelconcepten ontdekken? Onze RetailHunts zijn de brandstof voor het vernieuwen van je eigen plannen en business. Zo gaan we in oktober met drie verschillende groepen naar Seoul, “capital of cool” van Azië en de bruisende hoofdstad van Zuid-Korea.

Reserveer nog snel je plaats voor de RetailHunt Seoul 2023
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Snel, voordelig en duurzaam: de voordelen van het Mondial Relay-netwerk

    (Publireportage) Pakketten afhalen is een praktischer en duurzamer alternatief voor thuisbezorging. Dankzij een dicht netwerk van 300 pakketautomaten en bijna duizend afhaalpunten in heel België biedt Mondial Relay een oplossing die steeds toegankelijker en dichter bij de consument staat.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN