BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen innovatie
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

The Future of Shopping: robots zoeven de hype voorbij

iconAlgemeen23 juni, 2022
Phantom Auto

Mensen zijn eenvoudiger, aldus Walmart, dat zijn robotmedewerkers de laan uitstuurde. Begin 2021 was Silicon Valley nochtans het toneel van een historisch schouwspel: voor het eerst in de geschiedenis kruisten twee robots elkaar in het drukke Californische verkeer, zonder brokken te maken. Wat brengt de toekomst nu echt voor robots?

Er was eens een robot die voorrang gaf

Begin 2021 beleefde een dorpje in Californië een historisch moment: een auto stopte bij een kruispunt voor een voetganger. Nu ja, voetganger is een verkeerd woord voor het bezorgrobotje dat toen de straat overstak. Niet dat de galante chauffeur het bijzondere spektakel kon opmerken, want de auto zelf had helemaal geen bestuurder. Wat zo een kleine, nietsvermoedende stap voor twee robots was, werd een grote stap voor de mensheid.

Toch zijn heel wat robots hun job na de eerste robotiseringsgolf alweer kwijtgeraakt. De futuristische robotbarmannen en -chefkoks waar Silicon Valley een paar jaar geleden zo gek op was, hebben bijna allemaal de handdoek in de ring gegooid. Bij Walmart ging het opeens van een duizendkoppig robotleger naar nul, toen de keten besloot om toch geen zelfrijdende rekkenscanners meer te gebruiken.

De supermarktgroep zag eerder nochtans een rooskleurige toekomst in autonome robots die de winkels schoonmaken, de voorraden scannen en prijzen in de rekken controleren. De retailer had ‘andere en eenvoudigere manieren’ gevonden. Een grotere belediging voor de robots of voor de ‘eenvoudige’ medewerkers van vlees en bloed?

Helft Chinese auto’s rijdt zelf

Zijn robots dan toch niet je dat? Jawel, maar nu leren we waar ze echt goed in zijn en waarin niet. Na de eerste hype volgt altijd een moment van ontgoocheling, waarin de grenzen van technologie naar boven komen en al te gretige vroege vogels gedesillusioneerd afhaken. Pas daarna komen we in een fase van maturiteit terecht, met meer realistische toepassingen en verwachtingen, zoals Gartner de ‘hype cycle’ noemt.

De nieuwe opkomende sterren, dat zijn zelfrijdende vrachtwagens en busjes, menselijke robots en robots die emoties kunnen lezen. In twee Amerikaanse staten gaan zelfrijdende vrachtwagens al helemaal alleen de baan op: ze beleveren een buurtsupermarkt in Arkansas en in Louisiana pendelen ze meer dan dertig kilometer tussen een supermarkt en een afhaallocatie voor onlinebestellingen.

In Houston maak je dan weer veel kans om pizza’s van Domino’s en boodschappen van Kroger door een autonome bezorgwagen aan huis geleverd te krijgen, terwijl robottaxi’s in China geen ongewoon gezicht meer zijn. Minstens de helft van de nieuw verkochte auto’s in China moet binnen vijf jaar een of andere zelfrijfunctie hebben, legt de overheid op.

Zoemend en zoevend door het magazijn

In magazijnen hebben robots zelfs helemaal hun plek gevonden. De robotdistributiecentra van Ocado (mede-eigendom van Marks & Spencer) veroveren stilaan de wereld dankzij samenwerkingen met Kroger, Auchan en Casino, om er maar enkele te noemen. Uniek om te zien is de ‘hive’ (de bijenkorf) van Ocado: producten zijn er niet in rekken naar het platfond toe, maar ondergronds in vakken gestapeld. Geautomatiseerde robots rijden kriskras over het bovenliggende rooster en diepen uit elk vak de nodige artikelen op.

Menselijke medewerkers hoeven de artikelen alleen nog maar in dozen te verpakken, klaar om met de vrachtwagen mee op leveringsronde te gaan. “We willen dat de hele end-to-end operatie uiteindelijk autonoom wordt, van de ontvangst van de voorraad in het magazijn tot aan de deur van de klant”, verklaart hoofd technologie Alex Harvey. Waarom Ocado nog eens tien miljoen pond investeert in een softwareontwikkelaar voor zelfrijdende vrachtwagens behoeft dan ook geen verdere uitleg.

Pakketjes vallen uit de lucht

Toch waren de Chinezen iedereen te snel af. Al in 2017 sloot e-commerceplatform JD.com een overeenkomst met de provincie Shaanxi om China’s grootste logistieke netwerk met laagvliegende drones te bouwen, dat een straal van 300 kilometer omspant. JD beweert ook ’s werelds eerste geautomatiseerde magazijn te hebben gebouwd: door in Shanghai naar een volledig onbemand systeem over te gaan, vertienvoudigde de efficiëntie terwijl de kosten met 30% zakten.

Pas anno 2022 kondigt Walmart een heus dronebezorgingprogramma aan, wel meteen goed voor liefst vier miljoen huishoudens in zes Amerikaanse staten. Robots zijn dus lang nog niet uitgerangeerd. Nu ze uit de sciencefictionwereld afdalen en hun voetjes stevig op de grond krijgen, worden ze integendeel relevanter dan ooit. Hoe minder we ze zien of horen, hoe meer ze achter de schermen greep krijgen op het retaillandschap en ons dagelijks leven.

Dit artikel is een verkort fragment uit het boek The Future of Shopping: Re-set Re-tail Re-made, het gloednieuwe vervolg op de bekroonde retailgids (Managementboek van het Jaar 2018). Meer lezen over hoe robots, Chinezen, de blockchain en veel meer de toekomst van retail grondig hertekenen?

Klik hier voor meer info over The Future of Shopping: Re-set Re-tail Re-made
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Wat brengt de toekomst echt voor robots? Na de hype, nu ze uit de sciencefictionwereld afdalen en de voetjes op de grond krijgen, worden ze relevanter dan ooit.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • iconAlgemeen5 juli, 2022
    Hoe Designer Outlet Roosendaal de kaap van twee miljoen bezoekers wil nemen

    Designer Outlet Roosendaal trekt nieuwe merken aan en rekent op twee miljoen bezoekers volgend jaar. De middenklasse verlangt luxemerken tegen fikse korting: op die succesformule komt ook in de huidige koopkrachtcrisis geen sleet.

  • iconAlgemeen5 juli, 2022
    Belgen nemen de leiding bij Britse e-commercegroep Very

    Na Dirk Van den Berghe trekt nu ook Lionel Desclée naar de Britse onlinewarenhuisgroep Very, het vroegere Woolworths. Beiden zijn Belgen en werkten voorheen bij Walmart. Desclée wordt CEO bij het e-commercebedrijf.

  • iconAlgemeen5 juli, 2022
    Hoe Loop Earplugs de conversie verhoogt bij bol.com

    (Publireportage) Ook al heb je een vrij uniek product, het is niet evident om op te vallen in het bijzonder grote aanbod op een marktplaats als bol.com. Welke tricks en tools gebruikt Loop Earplugs om de juiste doelgroep aan te spreken?

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood21 juni, 2022
    ‘Kleine Leeuwtjes’ onder vuur? Delhaize reageert
  • iconFood15 juni, 2022
    Kopers gevonden voor Metro en Makro – maar wat nu?
  • iconFood15 juni, 2022
    Delhaize verlaagt prijzen van 500 huismerken
  • iconFood23 juni, 2022
    Overnemers Metro en Makro gunnen zichzelf studietijd
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN