Topman Media-Saturn stapt op

Topman Media-Saturn stapt op

Topman Horst Norberg is per direct opgestapt bij elektronicaketen Media-Saturn. Een zoveelste ruzie met stichter Erich Kellerhals, die in april al een vacature voor een opvolger op zijn website plaatste, was de druppel die de emmer deed overlopen.

Carrière van 27 jaar loopt spaak op stichter

Media-Saturn zit nog steeds in een moeilijke markt, zei Norberg tegen Der Spiegel. “Na de gebeurtenissen van de afgelopen dagen heb ik twijfels dat ik de volledige steun van de aandeelhouders geniet om het bedrijf daarin verder te leiden": Kellerhals had hoofdaandeelhouder Metro immers laten weten dat hij ook de managerskwaliteiten van Norberg in twijfel trok. Normaal had Norberg, die al 27 jaar bij het concern actief is, tot 2015 in functie moeten blijven.

 

De jongste discussies tussen de aandeelhouders slaan hoofdzakelijk op de expansieplannen voor het concern en op de onlinestrategie. Media-Saturn lijdt namelijk sterk onder de concurrentie van verkopen via het internet, waardoor de omzet en de winst terugliepen.  Net voor zijn ontslag zei Norberg trouwens dat het bedrijf veel meer diende in te zetten op multichannel. De uitvoering van die strategie zal hij evenwel niet meer zelf in handen hebben.

 

Metro plaatst Pieter Haas aan het stuur

Kellerhals is een van de grondleggers van Media-Saturn en hij bezit iets meer dan 21% van de aandelen. Dat geeft hem het recht om alle belangrijke beslissingen te blokkeren: die moeten immers worden goedgekeurd door 80% van alle aandelen. Het vetorecht werd overeengekomen in 1988, toen de stichters het gros van hun aandelen verkochten aan Kaufman, dat later in Metro opging. Het is reeds lang een doorn in het oog van meerderheidsaandeelhouder Metro, die ervan af wil.

 

Metro heeft intussen Pieter Haas als nieuwe topman aangesteld. Haas werkte al van 2001 tot 2013 voor Media-Saturn, onder meer als hoofdverantwoordelijke voor de strategie, voor het merkbeleid, voor multichannel en voor IT. Sinds april 2013 was de vijftigjarige aan de slag bij Metro zelf. Kellerhals ziet Haas echter niet als goede keuze en heeft al gezegd dat hij betrokken wil worden bij het aanduiden van een definitieve topman.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top