RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AS AdventureJBCStandaard BoekhandelWondr.care
  • Onderwerpen Duurzaamheid
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Tweedehandsconcept ‘Op-nieuw’ van JBC wint Mercuriusprijs

icon
Algemeen16 oktober, 2024

Modeketen JBC sleept de Mercuriusprijs in de wacht met haar tweedehandsconcept ‘Op-nieuw’. “Met dit concept heeft JBC als eerste moderetailer een fysiek antwoord gevonden op de vele online tweedehandsplatformen”, aldus de jury.

‘Heilige graal’ voor de moderetail

Met het innovatieve tweedehandsconcept ‘Op-nieuw’ integreert JBC de fysieke verkoop van tweedehandskleding naadloos in haar bestaande winkels en pop-ups. Dat is een duurzamer en gebruiksvriendelijker alternatief dan online platformen. Door te focussen op baby- en kinderkleding speelt JBC in op de snelle rotatie in dit segment en creëert de kledingketen een toegevoegde waarde voor zowel haar bestaande klanten als een nieuwe doelgroep van tweedehandsshoppers.

“Dankzij de nieuwe JBC-tweedehandswinkels kunnen we het gezinnen zo gemakkelijk mogelijk maken om hun kinderkleding op een duurzame manier een tweede leven te geven. Het is dan ook een enorm compliment om dit initiatief beloond te zien worden door deze prestigieuze prijs vanuit Comeos”, zegt CEO Bart Claes. “Het ziet ernaar uit dat JBC de heilige graal heeft gevonden waar veel sectorgenoten al lang naar op zoek zijn”, denkt juryvoorzitter Gino Van Ossel.

Ook A.S.Adventure, Standaard Boekhandel en WONDR Care in de prijzen

De zilveren medaille was voor A.S.Adventure dat met zijn in-house hersteldienst voor wandelschoenen het afgelopen jaar al meer dan 2500 paar gerepareerd heeft. Met deze extra dienst wil de retailer consumenten niet alleen aanmoedigen om te kiezen voor kwaliteitsproducten, maar ook overtuigen om de levensduur van hun producten te verlengen.

Voor de eerste keer in de geschiedenis van de Mercuriusprijs mochten twee laureaten de bronzen medaille in ontvangst nemen. Standaard Boekhandel creërde een Young Adult-categorie, zowel online als fysiek, met aangepaste (lees)hoeken voor jongvolwassenen in zijn winkels in Leuven en Gent. WONDR Care laat als start-up met duurzame en gezonde verzorgingsproducten een frisse wind waaien door het Belgische retaillandschap. De innovatieve digitale marketing slaat aan bij een jonge doelgroep, die zich aangesproken voelt door haar baseline ‘be the change’.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    [Analyse] “Nieuwe Belgen” bepalend voor succes Action

    In twaalf jaar tijd heeft Action de omzet in België vertienvoudigd. De gemiddelde omzet per winkel overschrijdt nu al de zes miljoen euro. De low-end retailer is populair bij alle bevolkingsgroepen, maar vooral bij Belgen met een migratieachtergrond.

  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management

    (Publireportage) Kosten besparen, tijd winnen, fouten vermijden en zorgeloos je onkostenbewijslast voor de belastingcontrole klaarzetten: dat zijn de voordelen van de toepassing Continia Expense Management, door TCOG naadloos geïntegreerd in Microsoft Dynamics 365 Business Central.

  • icon
    Algemeen5 november, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 136 miljoen pond en pril herstel

    De cyberaanval bij Marks & Spencer, die de webshop rond Pasen wekenlang platlegde, zal de Britse warenhuisketen zo'n 136 miljoen Britse pond kosten. Bijgevolg halveerde de winst dit jaar ruimschoots. Een zware opdoffer voor de keten, die net op goede weg was.

Evenementen
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food30 oktober, 2025
    Tweede Belgische Albert Heijn XL opent op 19 november
  • icon
    Food3 november, 2025
    Albert Heijn verlegt promotionele grenzen met ‘2+5 gratis’-actie
  • icon
    Food10 oktober, 2025
    E.Leclerc steekt grens over naar België
  • icon
    Food7 oktober, 2025
    Waarom Albert Heijn in België wel 20% goedkoper is dan in Nederland
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN