RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen E-commerce
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Uitgestelde knaldrang en voeding stuwen Belgische e-commerce

icon
Algemeen29 maart, 2023
Shutterstock.com

De totale omzet uit e-commerce groeide in België vorig jaar met 22% naar een omzet van 14,7 miljard euro. Die vooruitgang is vooral te danken aan de verkoop van diensten (zoals reizen), maar ook de onlineverkoop van producten stijgt nog licht.

Geen terugval

8,5 miljoen Belgen shopten vorig jaar 170 miljoen keer online: de groei was in de eerste plaats te danken aan een stijging van de online uitgaven aan diensten met 53% tot 6,7 miljard euro, zo blijkt uit de BeCommerce Market Monitor 2022. “15% van alle productuitgaven gebeurt online. Bij diensten is dit zelfs 66%,” zegt directeur Greet Dekocker van BeCommerce.

Zij benadrukt dat ook de onlineverkoop van producten nog licht stijgt. “Je hoort wel dat mensen weer vaker de fysieke winkels bezoeken, maar we hebben in een economisch moeilijk jaar geen terugval gezien voor e-commerce. Dat had je nochtans kunnen verwachten na de sterke groei in 2020 en 2021.” Enkele categorieën die fors groeiden tijdens de lockdowns gingen wel achteruit, zoals computers, huishoudtoestellen en speelgoed, maar dat is volgens haar eerder te wijten aan verzadiging. “Mensen blijven geen tuinmeubelen kopen, dat momentum is voorbij. Voor ons is het trouwens geen gevecht tussen online en offline: de meeste van onze leden zijn omnichannel actief.”

Voedingsaanbod neemt toe

Kleding blijft online de grootste productcategorie, voeding staat op twee. De onlineomzet van voeding groeide van 991 miljoen euro in 2021 naar 1,122 miljard in 2022. “Dat is logisch: het aanbod neemt toe en meer aanbod geeft meer aanleiding tot kopen. Spelers als Delhaize en Albert Heijn hebben hun formules aangepast, je zag een stormloop met kerstmis en het gewoontegebruik neemt toe.” Er kwamen vorig jaar met Crisp en Rayon twee nieuwe spelers op de markt, Colruyt begon met thuisbezorgen, ook die factoren spelen mee.

Diensten blijven weliswaar de belangrijkste groeidrijver. “Pakketreizen gaan van 1,5 naar 2,7 miljard. Dat zit opnieuw op het niveau als 2019. Ook de vliegtuigtickets en de attracties zitten bijna terug op pre-coronaniveau. Dat is uitgestelde knaldrang.”

Belgisch aanbod verdubbelt

De positieve cijfers contrasteren met de negatieve berichtgeving uit de e-commercesector vorig jaar, met teleurstellende resultaten en bezuinigingsoperaties bij Bol.com, Zalando, Coolblue… “Dat heeft misschien te maken met een verdubbeling van het Belgische aanbod: we zijn van 25.000 naar 50.000 webshops gegaan de laatste drie jaar. Dat vertaalt zich in verkoop. Er is dus meer lokale concurrentie, dat mogen we niet onderschatten.”

Wat verwacht Greet Dekocker voor 2023? “De economische context is moeilijk, maar de consument blijft zich wel online begeven. Ik verwacht nog altijd een onlinegroei, maar mogelijk wel in een retailmarkt die in zijn totaliteit onder druk staat. Hoe beter het serviceniveau en de beleving, hoe meer potentieel voor online. Denk aan AI en AR, een chatbot die beter werkt… Dat creëert kansen.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

E-commerce groeide in België vorig jaar met 22% naar een omzet van 14,7 miljard euro. Die vooruitgang is vooral te danken aan de verkoop van diensten – zoals reizen – maar ook de onlineverkoop van producten stijgt nog licht.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen25 september, 2023
    Category management: meer dan dertig jaar jong, relevanter dan ooit

    De ingrediënten van het twintigste Category Management Congress: een onderzoek naar categoriemanagement bij non-foodretailers, testimonials uit de praktijk, en een gesprek met Brian Harris, de “uitvinder” van deze discipline.

  • icon
    Algemeen25 september, 2023
    Is e-commerce in Europa over zijn piek heen?

    Driekwart van de Europese internetgebruikers shopt al online. Toch vertraagt de groei: het teken dat de markt matuur wordt, zeker in het Westen. Ook de inflatie hielp allesbehalve...

  • icon
    Algemeen22 september, 2023
    Vijf lessen van de Retail Marketing Day 2023

    Belgische iconen, rijzende sterren en high-tech AI-specialisten op het podium: de Retail Marketing Day blonk gisteren alweer uit. Marketeers konden hun hartje ophalen aan een wijd spectrum van visies, inspirerende voorbeelden en concrete tips.

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food29 augustus, 2023

    Sligro herstructureert: Belgische directie moet gaan

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food13 september, 2023

    Hoe Lunch Garden jonge gezinnen verleidt

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN