RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Peter Somers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Van Marcke klaar voor e-commerce, na moeizame transformatie

icon
Algemeen29 april, 2019

Enkele maanden geleden heeft Van Marcke een gloednieuw distributiecentrum in gebruik genomen. Daarmee lijkt het sanitairbedrijf klaar voor de toekomst, al liep de transformatie niet van een leien dakje.

 

Moeizame transformatie

Het hypermoderne distributiecentrum in Kortrijk opent volgende week officieel de deuren, maar draait in werkelijkheid al enkele maanden op volle toeren. Met de investering van 75 miljoen euro wil Van Marcke gewapend zijn voor de uitdagingen die e-commerce en klimaatverandering met zich meebrengen. Het nieuwe logistieke centrum staat in voor de bevoorrading van 107 technische winkels en 19 showrooms in de Benelux, Frankrijk en Zwitserland. Daarbij staan kwaliteit en efficiëntie centraal.

 

Toch heeft Van Marcke een uiterst moeilijk jaar achter de rug. CEO Caroline Van Marcke, die sinds het terugtreden van haar broer in 2014 als co-CEO  het bedrijf alleen runt, windt er geen doekjes om: “Ik heb de hel gezien. Je kan in een transformatie alles voorzien, en alles op voorhand goed doorpraten met je mensen. Alles komt in orde, verzekeren ze je. Iedereen staat klaar op zijn plaats. Maar als puntje bij paaltje komt, staan aan de binnenkomende goederen plots uitzendarbeiders, die niets van de producten kennen en fout op fout maken. Dat betekent chaos. Maar, zoals Churchill zei: ‘In hell, keep walking.’ Ik heb mijn basketters aangetrokken en ben op de vloer gaan staan, met maar één doel: geen klanten verliezen en de boel oplossen tegen september. Tot elke prijs.”

 

Het sanitairbedrijf wist de schade uiteindelijk nog te beperken. In 2018 bedroeg de omzet 483 miljoen euro, een bescheiden groei van 2,6 procent. In 2017 was er nog een omzetstijging van 12 procent.

 

Groeien

Volgens Van Marcke is het ergste evenwel achter de rug en is het bedrijf opnieuw klaar om te groeien, in de eerste plaats in Frankrijk. “Het nieuwe distributiecentrum was niet alleen belangrijk om onze logistiek op niveau te trekken, maar ook als springplank om de hele groep klaar te stomen voor expansie, in de eerste plaats in Frankrijk. Van Marcke is van oorsprong een pure groothandelaar, een dozenschuiver dus. In de wereld van e-commerce word je dan snel overbodig. We hebben onszelf opnieuw moeten uitvinden, door nieuwe producten en diensten te lanceren, die meer toegevoegde waarde en winst genereren.”

 

De cijfers voor het eerste kwartaal zijn alvast veelbelovend. Bij de grote klanten noteert het bedrijf een groei met dubbele cijfers. “We kunnen veel beter voldoen aan hun logistieke eisen, met extra marktaandeel als gevolg. In de VS groeien we opnieuw met 20 procent. Sanitairwinkel, een Nederlandse online badkamerverkoper waarin we vorig jaar een belang hebben genomen, groeit ook 20 procent. We leveren daarvoor voortaan de logistiek, zodat we van hieruit ook de Franse markt verder kunnen veroveren.”

 

Wateronafhankelijk

Van Marcke wil meehelpen aan de transformatie in energie en klimaat en geeft via het nieuwe logistieke centrum alvast het goede voorbeeld. Het gebouw zal binnenkort niet alleen volledig CO2-neutraal zijn via zonnepanelen en aardwarmte, maar ook wateronafhankelijk. Het bedrijf beschikt zelfs over een eigen zuiveringssysteem om van afvalwater van het toilet drinkwater te maken.

 

Toch is er nog veel werk aan de winkel. “Ik hoor voortdurend dat de vervuilende auto’s uit de steden moeten worden geweerd. Maar hoe zit het dan met de vervuilende stookketels, waarvan er nog veel meer zijn? Even een rekensommetje. Willen we in België tegen 2030 de verwarming van huizen volledig CO2-neutraal maken, dan moeten we nog 3 miljoen ketels vervangen door warmtepompen. Dat zijn er 270.000 per jaar, terwijl er nu per jaar maar 8.000 warmtepompen geplaatst worden. Zo erg is het. En dan hoor je dat de btw op steenkool nog altijd maar 12 procent bedraagt.’

 

China

Het gebrek aan een echte langetermijnvisie in de politiek, bijvoorbeel op het vlak van milieu, stoort Van Marcke mateloos: “Ik kom net terug van een studiereis in China. We hebben daar grote ogen getrokken. Het gaat daar allemaal zoveel sneller en efficiënter: in infrastructuur, energie, e-commerce, logistiek, IT, big data, artificiële intelligentie, de robotisering van fabrieken… Je ziet er dingen die je in Europa nog nergens ziet. En misschien zelfs in Silicon Valley ook niet. Wij staan nergens. Ik pleit natuurlijk niet voor een centraal geleide planeconomie, maar iets meer langetermijnvisie is echt nodig. Ook in het klimaatbeleid: de fabrieken die voor ons produceren, worden heel nauw opgevolgd door de Chinese autoriteiten. China heeft sinds kort een waterplan voor de komende 15 jaar. De overheid verplicht de producenten voluit te investeren in waterbesparende producten. In Europa zullen we binnenkort hun innovaties moeten importeren, omdat we ze zelf nog niet hebben.”

 

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Enkele maanden geleden heeft Van Marcke een gloednieuw distributiecentrum in gebruik genomen. Daarmee lijkt het sanitairbedrijf klaar voor de toekomst, al liep de transformatie niet van een leien dakje.   Moeizame transformatie Het hypermoderne distributiecentrum in Kortrijk opent volgende week officieel de deuren, maar draait in werkelijkheid al enkele maanden op volle toeren. Met de investering van 75 miljoen euro wil Van Marcke gewapend zijn voor de uitdagingen die e-commerce en klimaatverandering met zich meebrengen. Het nieuwe logistieke centrum staat in voor de bevoorrading van 107 technische winkels en 19 showrooms in de Benelux, Frankrijk en Zwitserland. Daarbij staan kwaliteit...

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen26 mei, 2023
    “Agressie tegenover winkelmedewerkers wordt persoonlijker”

    Winkelmedewerkers krijgen vaker te maken met agressie op de winkelvloer. Heldere procedures en opleidingen op maat helpen om mensen gemotiveerd en gedreven te houden.

  • icon
    Algemeen26 mei, 2023
    Omzet Hema stijgt met 20%

    Klanten vinden weer vaker de weg naar Hema: de warenhuisketen ziet de omzet en de winst fors stijgen. De nieuwe koers slaat aan, ziet CEO Saskia Egas Reparaz, die verder wil investeren in het vernieuwen van de winkels.

  • icon
    Algemeen25 mei, 2023
    Marks & Spencer eindelijk weer op goede weg

    Na erg moeilijke jaren is Marks & Spencer de weg van het herstel ingeslagen. De Britse warenhuisklassieker verkoopt weer opvallend meer kleren, maar zet ook in op betaalbare voeding.

Evenementen
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food24 mei, 2023

    “Lage prijzen, maar geen lage lonen bij Aldi”

  • icon

    Food10 mei, 2023

    Frans Muller: “Delhaize franchiseren is enige optie”

  • icon

    Food17 mei, 2023

    Academici en kunstenaars roepen op tot boycot Delhaize

  • icon

    Food23 mei, 2023

    “Geen millimeter vooruitgang” bij Delhaize, of bocht in de maak?

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN