V&D failliet verklaard | RetailDetail

V&D failliet verklaard

V&D failliet verklaard

V&D heeft 2016 net niet gehaald. De warenhuisketen is op de valreep van 2015 nog failliet verklaard. Dat maakt het makkelijker om een overnemer te vinden. De leveranciers blijven intussen met meer dan 53 miljoen euro aan onbetaalde rekeningen zitten.

Snel van surseance naar faillissement

V&D kreeg net voor Kerst een surseance toegekend door de rechtbank in Amsterdam. Daardoor was de warenhuisgroep tijdelijk beschermd tegen zijn schuldeisers. Het bood de aangestelde bewindvoerders de tijd om te beoordelen of de keten, ondanks de rode cijfers van de afgelopen jaren, op langere termijn toch levensvatbaar kon zijn, eventueel in een afgeslankte vorm. De surseance betrof overigens niet alleen de warenhuizen van het concern, maar ook de restaurants van La Place.

 

Eerst zag het er naar uit dat de bewindvoerders tijdens de periode van surseance ook gingen benutten om de toestand bij het concern nauwgezet in kaart te brengen en er vervolgens de beste optie uit te nemen. Zo ver is het echter niet gekomen. Sneller dan verwacht zijn ze naar de rechtbank gestapt om het faillissement aan te vragen. Tienduizend mensen zien zo op de overstap van 2015 naar 2016 hun job op de helling komen.

 

De keuze voor het faillissement biedt, behalve voor de leveranciers die nog gelden te goed hebben, ook voordelen. Het bedrijf kan nu zonder schuldenlast worden overgenomen.

 

Doorstart in afgeslankte vorm, overname of combinatie

Belangstelling voor een aantal winkels van V&D en voor La Place is er trouwens voldoende. De afgelopen dagen kregen de bewindvoerders meldingen van tientallen geïnteresseerden.

 

Er kan ook nog altijd worden geopteerd voor een doorstart. Zo zou het management van V&D voorstander zijn van een doorstart met 25 à 30 van de 62 winkels die rendabel zijn. Daarbij zou de bedrijfsleiding ook de samenwerking willen voortzetten met La Place. Voor de restaurants die niet aan een winkel gekoppeld zijn, zou een andere oplossing gevonden kunnen worden.

 

Winkels blijven gewoon open

De winkels blijven in afwachting van een definitieve oplossing trouwens gewoon open. Hoewel de leveranciers afhaakten, zijn er nog genoeg voorraden beschikbaar. Bovendien werd vrij snel de webshop gesloten, zodat ook die voorraden kunnen worden aangesproken in de klassieke winkels.

 

De werknemers zullen tot de definitieve afhandeling van het faillissement worden betaald door UWV, het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen.

 

Einde van stuk geschiedenis

Met het faillissement komt niettemin een einde aan een brok retailgeschiedenis. Het winkelbedrijf werd al in 1887 opgericht door de zwagers Willem Vroom en Anton Dreesmann, die in Amsterdam samen een kleding- en stoffenwinkel openden. Sinds 2010 is het concern in handen van het investeringsbedrijf Sun Capital. Maar misschien schiet naast de oude boom nu wel een nieuwe tak uit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.