Afschaffing CO2-korting én aanslepende crisis
De verklaringen voor de algehele daling zijn al langer gekend: “De sector heeft de effecten van de opheffing van de federale CO2-korting ondergaan en daardoor werden er 20.000 inschrijvingen geanticipeerd in december 2011. Zonder nog te spreken van de crisisconjunctuur die België en Europa tekent“, klinkt het bij Febiac, dat zopas de halfjaarstatistieken bekendmaakte van de nieuwe inschrijvingen.
In de top 3 van de meest verkochte voertuigen blijft de volgorde gerespecteerd: de Renault Mégane, de Volkswagen Golf en de Citroën C4 voeren nog altijd de verkooplijsten aan.
Bij de berlines snoept de Volkswagen Polo de eerste plaats af van de Opel Corsa; de Ford Fiesta staat op drie. Geen wijzigingen zijn er te bespeuren in de top-3 bij de breaks (Citroën Berlingo, Peugeot Partner en Renault Mégane), de cabrio’s (Fiat 500, Peugeot 308 en Volkswagen Golf) en de SUV’s (Nissan Qashqai, Dacia Duster en Peugeot 3008).
Bij de monovolumes rijdt de Renault Mégane op kop, gevolgd door de Opel Zafira en de Citroën C4 Picasso. In het nichesegment van de coupés heeft Renault met zijn Mégane Coupé ook de populairste; dan volgen de Audi A5 en de Mercedes C-klasse.
Meer benzines, minder diesels
De verschuiving van voertuigen met een dieselmotor naar wagens met een benzinemotor, een tendens die zich al aftekende in het eerste kwartaal, was in het tweede trimester nog sterker merkbaar. Bedroeg de verhouding tussen ingeschreven diesel- en benzinevoertuigen voor heel 2011 nog 75,3% tegenover 23,5%, dan daalde deze naar 69,5%/29,7% aan het eind van het eerste kwartaal en naar 68,54%/30,55% eind juni van dit jaar. Het aandeel van voertuigen met een alternatieve aandrijving blijft verwaarloosbaar (amper 0,89%).
Naar de verklaring is het niet ver zoeken: door de afschaffing van de CO2-korting hebben dieselauto’s flink wat van hun fiscale aantrekkingskracht verloren. Die regeringsmaatregel laat zich vooral voelen in de categorie van de kleinere stadswagens: bij vier van de vijf best verkochte modellen in dat segment reden er de voorbije maanden meer diesels dan benzines uit de showroom.
Piaggio blijft populairste tweewieler
Het Italiaanse scootermerk Piaggio blijft, net als in 2011, het populairste merk op de markt van de gemotoriseerde tweewielers. Honda en BMW staan ook op het podium. Alles samen werden er de voorbije zes maanden 15.234 gemotoriseerde tweewielers ingeschreven.