RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Albert HeijnBENUNutrition & SantéPromojagers
  • Onderwerpen Category Management Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Wees de gids voor je categorie”: inzichten vanop het Category Management Congress

icon
Algemeen20 juni, 2025

De gouden driehoek tussen retailer, shopper en leverancier: dat is waar de magie plaatsvindt, aldus dagvoorzitter Luc Desmedt van LD&Co. Die drie partijen waren evenwichtig vertegenwoordigd in het gevarieerde programma van het Category Management Congress op 19 juni bij RetailDetail.

Rad van fortuin

Data op zich betekent niets: pas als je ze vertaalt naar inzichten, strategie en actie begint het wheel of fortune te draaien, aldus marketingexpert Bert Peleman, auteur van het pas verschenen boek The Brand Butterfly. Je top 20% klanten zijn overal, in elke markt, goed voor meer dan 55% van je omzet. En verdienen dus de nodige aandacht. Interessante takeaway: “Hoe meer categorieën een shopper koopt, hoe meer ze besteedt in élke categorie. Dat is de stairway to high value heaven.”

Shoppers worden overweldigd door een overdaad aan acties en promoties. Hoe val je nog op, als retailer of merk? “De regels zijn veranderd”, weten Gunther Devisch en Jolijn Tanghe van Promojagers: “Je bent al te laat!” Veel zoekopdrachten beginnen nu op TikTok, het belang van artificiële intelligentie en sociale media neemt toe, video is het nieuwe normaal. Met humor, authenticiteit en consistentie kom je een heel eind, zoals bleek uit leuke cases voor Hubo, Extra Shop en Albert Heijn.

“Eenvoud wint altijd”

Ook in de winkel zelf is er teveel keuze, zijn er verwarrende aanbiedingen: dat leid tot gemiste omzetkansen, ziet Pascal Deckers van LD&Co, die zijn weg verloor in de theecategorie. “Eenvoud wint altijd. Maak niet alleen het leven van de shopper maar ook dat van de retailer makkelijker. Wees de gids voor je categorie,” adviseert hij. En stel jezelf de vraag: wat zal er binnen tien jaar niét veranderen? Er zijn veel retailerdata beschikbaar, maar categoriemanagers doen er nog te weinig mee. Onderschat ook het belang van de ploegen op het terrein niet: een foutloze executie in de winkels is essentieel.

Duurzaamheid als hefboom

De retailomgeving wordt er alleen maar complexer op, wat zich tegenwoordig bijvoorbeeld uit in handelsconflicten tussen supermarkten en leveranciers. “Maar dat is een lose-lose situatie. We moeten gaan voor win-win, ook al wordt het moeilijker om échte partnerships aan te gaan,” aldus verkoopdirecteur Filip Vankelst van Nutrition & Santé. Lang was België een land van hoge marges, omdat marktleider Colruyt nooit werd aangevallen op de prijs. Die tijd is voorbij: retailers leggen druk op hun leveranciers.

“Hoe vind je de balans tussen volume en winstgevendheid? Door échte win-win partnerships.” Die vergen een holistische benadering. 90% van de relaties zit ‘stuck in the middle’. Vergeet ook de factor duurzaamheid niet: “Veel bedrijven geven daar niet écht om, ze doen het omdat het moet. Wij zijn een missiegedreven bedrijf, wij gebruiken duurzaamheid als hefboom voor betere partnerships.”

Datagedreven keuzes

En toen kwam er een robot het podium opgereden. Een verrassend intermezzo: de multifunctionele robot ShelfiePro van DeDuCo assisteert bij het nakijken van planograms, het scannen van de winkelschappen om de voorraden te monitoren, fungeert als promomascotte én kan klantenvragen beantwoorden, demonstreerde Tom Dujardin. Geen toekomstmuziek: hij is operationeel in verschillende winkels.

Apothekers zijn ook retailers, al zijn ze daar niet echt voor opgeleid. Ze worden almaar meer uitgedaagd door buitenlandse onlinespelers. Hun rol verandert ook: ze worden gezondheidscoaches. Marlies Vanthournout, een apotheker die zich tot category manager omschoolde, illustreerde hoe categoriemanagement bij BENU apothekers ondersteunt met datagedreven keuzes over assortiment, huismerken, promoties, prijzen en winkelindeling.

Benelux-aanpak

“Zaandam is de tanker, Antwerpen de speedboot,” aldus commercieel directeur Sven Vertommen van Albert Heijn België. Nederland loopt vaak voorop, het kleine Belgische team (zo’n veertig mensen) vertaalt naar de lokale markt. “We sourcen vanuit Nederland wat kan en vanuit België wat moet.” Hij verwacht van leveranciers een Benelux-aanpak. In een strak assortiment van 18000 sku’s gelden harde keuzes: voor elke nieuwe referentie moet er een andere uit. Albert Heijn waakt daarbij over de balans tussen een verrassend assortiment en de dagelijkse boodschappen. “Contacteer ons!’ roept hij op. “Of kom solliciteren, want we zijn op zoek naar commercieel talent.”

Save the date voor het volgende RetailDetail-event: de Retail Marketing Day op 25 september. Op het programma: een 100% discounter-line-up onder het motto “Low cost, high impact”, met onder andere Action, Primark en Takko Fashion. Bestel nu al je voordelige summer bird ticket via de knop hieronder.

Ik kom naar de Retail Marketing Day op 25 september
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders

    Als consument hebben we het allemaal wel eens meegemaakt. We doen een aankoop met hoge verwachtingen en besluiten, om wat voor reden dan ook, het artikel terug te sturen. De verkoper stemt ermee in om het terug te nemen, we sturen het artikel terug - per post of persoonlijk -...

  • icon
    Algemeen7 juli, 2025
    Nieuwe CEO moet Galeries Lafayette verder internationaliseren

    De Franse luxewarenhuisgroep Galeries Lafayette heeft Arthur Lemoine benoemd tot zijn nieuwe CEO. Innovatie, digitalisering en verdere internationale expansie worden zijn belangrijkste opdrachten.

  • icon
    Algemeen7 juli, 2025
    Webwinkel Wehkamp herstructureert na rode cijfers

    Een dalende omzet en aanhoudende verliescijfers dwingen online retailer Wehkamp tot een reorganisatie waarbij meer dan honderd banen verloren gaan, onder andere op het hoofdkantoor.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food3 juli, 2025
    Del Monte vraagt faillissement aan
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food24 juni, 2025
    [In Beeld] Zo ziet een Franse Colruyt eruit
  • icon
    Food23 juni, 2025
    Colruyt “houdt alle pistes open” voor ZEB en Bike Republic
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN