RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Wouter Van Biezen
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Brico pakt uit met uniek concept: hybride ‘Brico Makers Fair’

icon
Doe-Het-Zelf/Tuin10 maart, 2021

Van 8 tot 16 maart loopt in ons land opnieuw de ‘Brico Makers Fair’, het jaarlijks retail event voor de medewerkers en partners van de doe-het-zelfketen. Het event vindt, ondanks de pandemie, op maar liefst acht verschillende locaties plaats.

 

Let’s get Phygital

Tina De Vits, manager learning en development, licht toe hoe Brico en BricoPlanit ervoor zorgt dat mensen hun ‘hybride’ evenement ook fysiek kunnen bezoeken: “Vorige jaren waren onze leveranciers op de beurs aanwezig om nieuwe collecties toe te lichten, demo’s te geven en onze medewerkers klaar te stomen voor de start van het nieuwe seizoen. Dit jaar was dat uiteraard niet mogelijk.”

 

Brico ging daarom op zoek naar een coronaproof alternatief. “We hebben ervoor gekozen om van onze klassieke ‘makersbeurs’ een digitale versie te maken. Maar aangezien niet alle werknemers beschikken over de nodige tools om online te volgen en onze leveranciers ervan overtuigd waren dat een online evenement niet genoeg kijklustigen zou lokken, gingen we nog een stap verder: We bouwden het digitale platform volledig na. Dat resulteerde in een soort doolhof waar je doorheen kan wandelen en met behulp van een iPad onze tachtig leveranciers op een interactieve manier kan ontdekken. De leveranciers delen hun expertise via vooraf opgenomen filmpjes. Om deze video’s te realiseren, sloegen we de handen in elkaar met Dobbit TV. Zo konden ook onze buitenlandse leveranciers meedoen.”

 

Coronaproof

Brico volgt de veiligheidsmaatregelen tijdens het evenement strikt op. “Om te beginnen beschikken we over een ruimte van meer dan duizend vierkante meter. Om voldoende verluchting te creëeren, gebruiken we daar maar de helft van. De medewerkers zijn opgedeeld in groepen van vijftien personen en bezoeken de Makers Fair op vaste tijdstippen. Om het besmettingsgevaar zo goed mogelijk in te perken, mogen ze maximaal een kwartier op voorhand aanwezig zijn. We raden ook af om te carpoolen richting het evenement. Mondmaskers zijn uiteraard verplicht en onze veiligheidsdienst heeft de exporuimte voorzien van alcoholgel en affiches die de mensen informeert over de regels. De parcours zijn ook zodanig uitgestippeld dat de mensen elkaar niet kunnen kruisen en dus voldoende afstand kunnen bewaren.”

 

Workshops

Op het parcours kunnen de werknemers deelnemen aan workshops die op voorhand zijn opgenomen. De video’s tonen klusprojecten waarbij de instructeurs werken met nieuwe producten die straks in de winkels zullen liggen. Nadien wordt de kennis van de medewerkers over de getoonde materialen getest aan de hand van een quiz. Daarnaast is er ook een specifiek programma voorzien voor de kassamedewerkers. “Onze waarden en normen komen er aan bod en de kassamedewerkers leren er hoe ze het best klantgericht kunnen werken. Verder geven onze aankoopdirecteuren interne informatie. Zij vertellen de medewerkers alles over nieuwe dossiers en assortimentswissels en over de bedrijfsstrategie waar Brico de komende periode naartoe wil.”

 

Op de Makers Fair kunnen bezoekers ook halt houden bij een ruimte die hen een inkijk geven in het reilen en zeilen van de Brico fabrieken in het verre Oosten, waar een deel van de producten en merken van de doe-het-zelfketen worden gemaakt.

Meer Doe-Het-Zelf/Tuin
Bekijk meer
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 maart, 2025
    Hoe Chinezen de Europese doe-het-zelfmarkt stuwen

    Doe-het-zelfaankopen worden nog steeds digitaler en internationaler. E-commerce blijft een groeiend deel van de markt inpalmen, zeker nu Chinese nieuwkomers al naar de top vijf doorstoten.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin9 januari, 2025
    Brico-app toont locatie producten in de winkel

    Als eerste doe-het-zelfketen in België lanceert Brico een ‘productlocator’ op zijn website en in zijn app. Klanten kunnen zo waar ze een specifiek product kunnen vinden in hun favoriete winkel.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin18 november, 2024
    Nieuwe baas voor Aveve

    Stefan De Clercq verlaat de groep Arvesta na zeven jaar als directeur van de afdeling retail & franchise. Vanaf 1 januari zal Kristof Douven hem opvolgen aan het roer van tuinketen Aveve.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN