RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Brico sterkhouder in vernieuwde Maxeda DIY Group

icon
Doe-Het-Zelf/Tuin11 juni, 2012

Strategische heroriëntatie

Hoewel Maxeda zowel zijn omzet (-0,5% naar 1.360 miljoen euro) als winst (-9% tot 117 miljoen euro)  zag dalen in het gebroken boekjaar 2011/2012, heeft de retailholding het voorbije jaar succesvol zijn transformatie tot een volwaardige doe-het-zelfspeler afgerond. De mode-afdeling van de groep werd in een “strategische heroriëntatie” afgestoten en vandaag noemt de groep zich de grootste doe-het-zelfretailer in de Benelux qua oppervlakte.

 

Toch geeft topman George Adams toe dat dat, gezien de “uitermate uitdagende economische markt”, niet zomaar van een leien dakje gaat. De Belgische bouwmarktketens Brico en Brico Plan-it presteerden in het afgelopen boekjaar een vergelijkbare omzetstijging van 2,3%, waarmee de ketens het nipt minder goed deden dan de totaliteit van de Belgische doe-het-zelfmarkt (+2,5%).

 

In Nederland, waar de consument het klussen in crisistijd nog meer uitstelt, zagen Maxeda’s formules Praxis en Formido hun omzet nog verder terugvallen (-3,7%). De enseignes deden het daar echter beter dan de markt, die liefst 5,4% terugviel het afgelopen jaar.

 

Investeringen in aanbod en logistiek

Maxeda DIY Group verwacht echter weldra de vruchten te kunnen plukken van de investeringen. “Maxeda DIY Group is goed voorbereid op de toekomst. Consumenten willen steeds meer waar voor hun geld en goedkopere producten,” legt Adams uit. De strategische pijlers bestaan daarom uit investeringen in nieuwe assortimenten, eigen merken, een efficiëntere logistiek en de vernieuwing van winkels.

 

Zo heeft Maxeda DIY onder meer een inkoopkantoor in Sjanghai geopend en werden 10 winkels vernieuwd. Voor België waren dat de Brico-vestigingen Oudergem, Burcht, Turnhout, Drogenbos en Herstal. Ook opent Brico twee nieuwe Brico City-winkels in St. Gilles en Jette en één nieuwe franchisewinkel in Merchtem.

 

Maxeda DIY Group bestaat uit de formules Praxis en Formido in Nederland en Brico en Brico Plan-It in België en Luxemburg. De groep telt in totaal 363 winkels, zowel in eigendom als in franchise, en heeft meer dan 6.000 medewerkers.

Meer Doe-Het-Zelf/Tuin
Bekijk meer
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 mei, 2025
    Bloemenhal na een jaar opnieuw failliet

    Een jaar na de doorstart met een Nederlandse investeringsgroep is de Oost-Vlaamse bloemenwinkelketen Bloemenhal opnieuw failliet. De curator is op zoek naar een overnemer.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 maart, 2025
    Hoe Chinezen de Europese doe-het-zelfmarkt stuwen

    Doe-het-zelfaankopen worden nog steeds digitaler en internationaler. E-commerce blijft een groeiend deel van de markt inpalmen, zeker nu Chinese nieuwkomers al naar de top vijf doorstoten.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin9 januari, 2025
    Brico-app toont locatie producten in de winkel

    Als eerste doe-het-zelfketen in België lanceert Brico een ‘productlocator’ op zijn website en in zijn app. Klanten kunnen zo waar ze een specifiek product kunnen vinden in hun favoriete winkel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN