RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Orac DecorPHPro
  • Onderwerpen E-commerceRetail Marketing Day
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe interieurspecialist Orac Decor een online ecosysteem uitbouwt

icon
Doe-Het-Zelf/Tuin16 september, 2022
Tom Brantegem, Orac Decor

Hoe combineer je een business-to-business zakenmodel met een direct-to-consumer webshop? Het minder bekende Oostendse interieurbedrijf Orac Decor maakt het internationaal waar, van Frankrijk tot Mexico.

Uitdaging van formaat

Decoratieve muuroplossingen: dat is de specialisatie van Orac decor, een echt Oostends familiebedrijf dat al meer dan vijftig jaar bestaat en klanten bedient in verschillende Europese landen – en binnenkort zelfs daarbuiten. “Het zijn heel mooie producten, maar ze zijn weinig bekend bij consumenten. Mensen denken vaak eerst aan behangpapier of verf om persoonlijkheid te geven aan hun muren, terwijl er zoveel meer mogelijkheden zijn. Hoe maak je een product bekend waarvan mensen niet eens weten dat ze het nodig hebben of dat ze er zelfs verliefd op zouden kunnen worden?” Een uitdaging van formaat voor e-commercemanager Tom Brantegem, die er meer over vertelt op de RetailDetail Day op 22 september.

“We hadden een pure business-to-business website, gericht naar architecten, projectleiders, interieurwinkels… Maar we kregen meer en meer vragen van particulieren, dus wilden we werk maken van online communicatie naar die eindklant. Dat ligt voor een business-to-businessbedrijf altijd wat gevoelig, maar we merkten dat het nodig was. Uit marktonderzoek dat we lieten uitvoeren in een aantal landen, blijkt dat 20 tot 25% van de klanten die geïnteresseerd zijn in onze producten, liefst rechtstreeks bij de fabrikant willen kopen. Begrijpelijk: dan heb je één aanspreekpunt.”

Online ecosysteem bouwen

Het is een evenwichtsoefening, zegt Brantegem: Orac Decor wil niet zozeer rechtstreeks aan de consument verkopen, wel een online ecosysteem bouwen dat elke type klant bedient. “We kunnen online dingen bieden die offline niet mogelijk zijn, en omgekeerd. Mensen die een kleinere interieurwinkel binnenstappen, zullen daar geen grote Orac Decor-hoek aantreffen met al onze wandpanelen en plinten. Online kunnen we meer info bieden, maar daar kan je nooit dat persoonlijk advies aanbieden.”

Een viertal jaar geleden ging Orac Decor in zee met digitaal agentschap PHPro als partner voor het opzetten van de b-to-c website. Geen evidentie: “Mensen vinden onze producten vaak niet, omdat ze niet weten dat ze bestaan. Wij noemen het 3D wandpanelen, maar hoe noemen leken dat, die reliëf wil geven aan hun interieur? Uit marktonderzoek kwamen termen als ‘stick-out wallpaper’… Nog een vraag: hoe kunnen we de perfecte klantreis vormgeven? Denk aan een dame die een huis heeft gekocht en Pinterestborden begint te volgen op zoek naar inspiratie. Die ziet onze producten, maar hoe geraken we dan van inspiratie naar installatie?”

Handige tools

De ervaring van PHPro kwam van pas voor de ontwikkeling van handige tools op de website van Orac Decor. “Belangrijk is bijvoorbeeld onze dealer locator. Bij onze dealers kunnen mensen immers onze producten zien en voelen. Ze kunnen er ook advies krijgen en de weg naar een installateur vinden. En omdat je voor de installatie van onze wandpanelen ook lijm nodig hebt, ontwikkelden we een lijmcalculator.”

En de resultaten? “Na de lancering van de eerste versie van onze website zagen we onze veronderstellingen bevestigd: er was geen kannibalisatie. Onze klanten bleven groeien omdat we meer online zichtbaarheid creëerden, ook voor hen. Wij bleken een bijkomende optie te bieden voor de mensen die liever rechtstreeks bij de fabrikant kopen. Daar waren we heel tevreden over want het was nooit onze bedoeling om omzet weg te halen bij onze klanten.”

Internationale ambities

De ambities gaan verder. “We zijn eerst van start gegaan in het VK, dan in Duitsland en Oostenrijk. Dit jaar hebben we daar Frankrijk en Spanje aan toegevoegd. Onze aanpak is soft: we contacteren eerst onze klanten, daarna lanceren we stil. We laten het langzaam starten, bij wijze van overgangsperiode. Dat gaat heel goed, de klanten zijn tevreden. Binnenkort volgen nog meer Europese landen en – als eerste niet-Europese webshop – Mexico.” In België is het concept om verschillende redenen nog niet gelanceerd. “Onze klanten verwachten het wel.”

Benieuwd naar het opmerkelijke traject van Orac Decor, het Belgische familiebedrijf dat internationaal hoge ogen gooit? Op de RetailDetail Day op 22 september vertelt Tom Brantegem er meer over. Het jaarlijkse marketingcongres voor de retailsector brengt wel meer interessante sprekers op het podium, onder andere van fietsketen Lucien, Apple-reseller Lab9, koffieketen Izy Coffee, laatste-mijl-specialist Andy, petfoodwebshop Pharmapets en winkelcentrum Maasmechelen Village. Klik op de knop hieronder voor meer info en tickets.

Ik bestel tickets voor de RetailDetail Day
Meer Doe-Het-Zelf/Tuin
Bekijk meer
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 maart, 2025
    Hoe Chinezen de Europese doe-het-zelfmarkt stuwen

    Doe-het-zelfaankopen worden nog steeds digitaler en internationaler. E-commerce blijft een groeiend deel van de markt inpalmen, zeker nu Chinese nieuwkomers al naar de top vijf doorstoten.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin9 januari, 2025
    Brico-app toont locatie producten in de winkel

    Als eerste doe-het-zelfketen in België lanceert Brico een ‘productlocator’ op zijn website en in zijn app. Klanten kunnen zo waar ze een specifiek product kunnen vinden in hun favoriete winkel.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin18 november, 2024
    Nieuwe baas voor Aveve

    Stefan De Clercq verlaat de groep Arvesta na zeven jaar als directeur van de afdeling retail & franchise. Vanaf 1 januari zal Kristof Douven hem opvolgen aan het roer van tuinketen Aveve.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN