RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Redactie
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Vergelijking met Frankrijk: Belgische tuinmarkt nog ruim 20% groeipotentieel

icon
Doe-Het-Zelf/Tuin21 april, 2011

Afgelopen week was het alweer Hoogmis in Parijs: de ganse tuinsector mobiliseerde er zich voor de toelichting van de jaarcijfers over hun marktsegment. Ook voor de Belgen viel daar heel wat op te steken. Een vergelijking met de Franse markt kondigt namelijk mooie perspectieven aan. Een Franse speler onthulde zelfs zijn geplande komst naar België.

 

Dankzij de data die Promojardin, de zeer gerespecteerde Franse koepelorganisatie voor fabrikanten en winkelbedrijven in de tuinsector, jaarlijks vrijgeeft kon Thierry Coeman van Retail Dynamics de benchmarkoefeing maken met België.

 

Helaas beschikt ons koninkrijk niet over cijfergegevens, zoals die voor andere sectoren doorgaans door GfK of dergelijke instanties worden verzamelt. In België kent men namelijk geen landelijke verenigingen als Promojardin in Frankrijk. In ons land is de tuinsector geïntegreerd in het doe-het-zelfsegment van Comeos, vroeger Fedis genaamd, meer bepaald onder de noemer BDA.

 

Toch is het zeker nuttig de vergelijking met de Zuiderburen te maken. Want als het regent in Parijs, zal het hoogstwaarschijnlijk druppelen in Brussel? Welke leerpunten halen we uit de Franse cijfers?

Frankrijk: kerncijfers

La Douce France telt ruim 65 miljoen inwoners en circa 33 miljoen woningen.
Het laatste onderzoek bracht aan het licht dat 28 miljoen Fransen over een of andere vorm van ‘tuinier-ruimte’ beschikken:
– 61 % tuiniert in de eigen tuin;
– 31 % tuiniert op het terras;
– 47 % geniet van tuinplezier op een zeer beperkte ruimte zoals een vensterbank

 

Tuinieren is dus een populaire bezigheid in Frankrijk. De frequent gehoorde boutade dat 2% van de totaaloppervlakte van de zeshoek besteed wordt aan tuinplezier spreekt boekdelen.

 

De totaalomzet voor de groene vrijetijdsbesteding (Le marché du jardin amateur) vertegenwoordigt dan ook 7,26 miljard euro; een groeicijfer van 3,8 % op 5 jaar tijd. Uiteraard beïnvloedt het klimaat weliswaar de jaarlijkse cijfers. Zo kende 2010 een lichte daling ten opzichte van het jaar daarvoor: de langdurige en harde winter alsook een druipnatte maand maart hadden een negatieve impact op de eindcijfers.

 

De taart van de winkeldistributie wordt op zijn beurt als volgt verdeeld:

– De DHZ-winkels (GSB in het Frans) nemen met 29% het grootste deel van de taart voor hun rekening (Bricorama, Bricomarché, Castorama, Leroy-Merlin…);
– De voedingsreuzen (Auchan, Carrefour, Cora, Intermarché, Géant, Leclerc) tikken af op 21%;
– De tuinwinkels (Jardineries) spelen mee voor 20% (Botanic, Truffaut, Jardiland);
– De gespecialiseerde zelfbediening (Gamm’Vert) vertegenwoordigt 15%;
– De gespecialiseerde gemotoriseerde uitrusting (motoculture) sluit af met 8%


Groeisegmenten in tuinsector

Opvallende groeier in het tuinsegment is de vrijetijdsbesteding. Dit onderdeel vertegenwoordigt 21% van de totaalomzet, goed voor een evolutie van bijna 5%.Ook het groen gewas (22%) groeit met 3,6%. Gereedschap (12%) dat een vaste waarde blijft, evolueert met 2,6%.

Frappante tegenvallers zijn daarentegen de tuinproducten (goed voor 8% van het universum), die een daling van 8% moesten slikken, en het gemotoriseerd gereedschap (13%) dat een negatieve trend kent van -9,5%.

 

Een grondige analyse op 5 jaar leert ons echter dat:
– Het buitengroengewas met ruim 11% toenam;
– Gereedschappen met meer dan 10% evolueerde;
– Vrijetijdsbesteding met 3,4% aangroeide.


Na AH in food en Hornbach in DHZ, nu ook Franse invasieplannen voor tuin

In de Parijse wandelgangen bevestigde de topman van Groupe Jardiland doorgedreven expansieplannen voor België. De Groupe Jardiland (Jardiland, L’Esprit Jardiland, Vive Le Jardin) telt 220 tuinwinkels waarvan op dit moment reeds 15 in het buitenland. Tien daarvan bevinden zich in Spanje.

 

Na een bescheiden aanwezigheid in België (1 winkel in Gozée) kondigt de groep aan dat er nu plannen op tafel liggen voor alvast tien winkels. Binnenkort wordt al een eerste werkvergadering gepland met enkele fabrikanten die al jaren toeleveren aan de groep. RetailDetail houdt u ongetwijfeld op de hoogte!


Wanneer krijgt België een Promojardin-geïnspireerde nationale vereniging?

Promojardin telt 180 leden en onderneemt tal van initiatieven ter promotie van het tuin- en pet-segment. Daarnaast leidt de vereniging doelgerichte studies en brengt het jaarlijks de State of The Art uit tijdens haar Nationale Conventie. Een soortgelijk initiatief zou ook voor België een grote meerwaarde kunnen beteken.

 

De Tuincijfers Frankrijk 2010 zijn bij diezelfde Promojardin overigens vrij beschikbaar (www.promojardin.com – Valérie Gotti)

 

 

– Thierry Coeman

 

Meer te weten komen over het reilen en zeilen op vlak van nationale en internationale retailontwikkelingen?

Het Belgische Retail Dynamics (www.retaildynamics.be) positioneert zich al 25 jaar lang als bruggenbouwer tussen internationale en nationale retailers en fabrikanten in zowel het food-, tuin-, diy- als home improvement winkelgebeuren.

 

Lees in onze volgende rubriek alles over het wereldcongres DIY & Home Improvement in hartje Brussel op 9 en 10 juni a.s.

 

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Afgelopen week was het alweer Hoogmis in Parijs: de ganse tuinsector mobiliseerde er zich voor de toelichting van de jaarcijfers over hun marktsegment. Ook voor de Belgen viel daar heel wat op te steken. Een vergelijking met de Franse markt kondigt namelijk mooie perspectieven aan. Een Franse speler onthulde zelfs zijn geplande komst naar België.   Dankzij de data die Promojardin, de zeer gerespecteerde Franse koepelorganisatie voor fabrikanten en winkelbedrijven in de tuinsector, jaarlijks vrijgeeft kon Thierry Coeman van Retail Dynamics de benchmarkoefeing maken met België.   Helaas beschikt ons koninkrijk niet over cijfergegevens, zoals die voor andere sectoren doorgaans...

Meer Doe-Het-Zelf/Tuin
Bekijk meer
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin21 maart, 2023
    Kingfisher en Mr. Bricolage bundelen de inkoop

    Kingfisher gaat samen inkopen met Mr. Bricolage. Kingfisher is nochtans zeven keer groter dan zijn Franse concurrent.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin9 februari, 2023
    “Omnichannel is bullshit”, zegt Maxeda-CIO Erik Cuypers

    “Stop in ‘s hemelsnaam met omnichannel”, vindt Erik Cuypers, CDO en CIO bij Maxeda DIY. De groep boven Brico en Praxis ziet alleen maar klanten.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin3 februari, 2023
    Casino wil Jardiland en Boulangerie Louise overnemen

    Casino voert overnamegesprekken met Teract, een Franse retailgroep met verschillende tuinformules en biowinkels. Onder andere Jardiland en Boulangerie Louise zijn ook actief in Wallonië.

Evenementen
  • 23
    mrt

    Omnichannel & E-Commerce Congress
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food6 maart, 2023

    Onheilspellende bijzondere ondernemingsraad bij Delhaize

  • icon

    Food15 maart, 2023

    200 kandidaat-overnemers voor Delhaize-filialen

  • icon

    Elektro23 februari, 2023

    Ook Coolblue komt tot stilstand

  • icon

    Algemeen28 februari, 2023

    Action-rivaal TEDi komt naar België

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN