Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma | RetailDetail

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma
Shutterstock.com

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.


Uitkoopoperatie

Er lijkt maar geen einde te komen aan de ruzie tussen Intergamma en zijn franchisenemer Bourrelier Group, het voormalige Bricorama. Die heeft volgens het FD een ingebrekestelling verstuurd naar de doe-het-zelfgroep. De Franse aandeelhouder, die 75 Gamma- en Karweiwinkels uitbaat, eist voor 100 miljoen euro kortingen en inkoopbonussen terug omdat ze onterecht zouden zijn ingehouden in de periode tussen 2012 en 2016.
 

Het meningsverschil tussen de beide partners sleept al maanden aan. De aanleiding was het plan van Intergamma om z’n Ierse franchisenemer en aandeelhouder CRH uit te kopen. Die heeft 156 Gamma-winkels en een aandelenbelang van 50%. Maar de overige franchisenemers van de groep weigerden om deze uitkoopoperatie mee te financieren. Even dreigde een opsplitsing van de retailgroep.  Intussen zijn enkele franchisenemers bijgedraaid, maar de familie Bourrelier blijft dus dwarsliggen.
 

Intergamma zegt in een reactie aan het FD dat er over de kortingen en bonussen nooit discussie is geweest en dat Bourrelier steeds de jaarrekeningen heeft goedgekeurd. “We zien deze zaak met vertrouwen tegemoet.”

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Hoe categoriemanagement bij Gamma de shopper ontzorgt

31/05/2018

"Doe-het-zelf is een agressieve, sterk door promoties gedreven markt." Dat zeggen wij niet, maar wel Kristin Van Limbergen, manager categoriemanagement bij Gamma België. Biedt een doorgedreven categoriemanagement dan concurrentieel voordeel?

Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.

Hubo werkt samen met klussersplatform ListMinut

08/05/2018

Klanten van doe-het-zelfketen Hubo kunnen sinds maandag een beroep doen op de ruim 4.000 klussers van het deelplatform ListMinut. Beide organisaties kondigen een partnerschap aan voor een periode van minstens vijf jaar.

Floralux opent tweede megatuincenter in Limburg

27/04/2018

Tuincentrum Floralux, in Dadizele goed voor 25.000 m², opent op 1 mei een tweede winkel in het Limburgse Ham. De West-Vlamingen bouwen er een verkooppunt van 15.000 m² op de plaats van het tuincentrum ’t Serreke.