BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Lid worden
  • Inloggen user
  • News
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
  • Food
  • Mode
  • Wonen
  • Elektro
  • Schoonheid/verzorging
  • Doe-Het-Zelf/Tuin
  • Vrije tijd
  • Algemeen
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
user
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Elektronicaproducenten gaan slimme auto’s bouwen

iconElektro6 januari, 2022

De markt van de auto’s is niet meer voorbehouden aan autobouwers. Ook wagens worden immers deel van de consumentenelektronicamarkt, zo blijkt op de CES-beurs in Las Vegas. Fiat-groep Stellantis gaat samenwerken met Amazon en Sony ziet de auto als een “ruimte voor entertainment”.

 

Auto wordt plek voor entertainment

Sony heeft plannen om een eigen elektrische auto te lanceren. Dat onthult de Japanse groep op de toonaangevende CES-techbeurs die op dit moment plaatsvindt in Las Vegas. Met een nieuwe afdeling, Sony Mobility, wil de producent een slimme wagen bouwen met bijzondere aandacht voor camera’s, sensoren en entertainment. 

 

Voor CEO Kenichiro Yoshida is de auto een “ruimte voor entertainment”, schrijft De Tijd. Inzittenden zullen er gebruik kunnen maken van 5G en apart entertainment per passagier. “Als creatief entertainmentbedrijf is Sony goed geplaatst om mobiliteit opnieuw te definiëren”, aldus Yoshida. De auto wordt momenteel op de baan getest, ook als zelfrijdende wagen.

 

Shoppen achter het stuur

Ondertussen gaat Stellantis, de groep achter Citroën, Fiat, Opel en Peugeot, de samenwerking aan met Amazon. Het bedrijf van Jeff Bezos belooft duizenden elektrische bestelwagens bij Stellantis te kopen voor zijn leveringen, maar het innovatieve luik van de samenwerking zit elders. De autoproducent gaat immers beroep doen op de clouddiensten van Amazon en Alexa, de stemassistente van Amazon, wordt voortaan ingebouwd in de software van de wagens. Dat heeft grote gevolgen, want behalve spraakcommando’s en navigatie, zal Alexa ook onlineshoppen en betalingen in de auto mogelijk maken.

 

Gebruikers krijgen bovendien vanuit hun wagen toegang tot de ‘smart home’-diensten van Amazon, zoals slimme deursloten en geconnecteerde huishoudapparaten. Mogelijk kunnen Fiat-chauffeurs binnenkort hun koffie al laten lopen en de deur al openzetten vooraleer ze thuiskomen.

 

“Het platform wordt naadloos geïntegreerd in de digitale levens van de klanten”, verklaren beide bedrijven. Auto’s worden steeds meer “rijdende smartphones”, analyseert De Tijd. Zelfs Apple zou aan een zelfrijdende wagen werken, die al over vier jaar klaar moet zijn.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

De markt van de auto’s is niet meer voorbehouden aan autobouwers. Ook wagens worden immers deel van de consumentenelektronicamarkt, zo blijkt op de CES-beurs in Las Vegas. Fiat-groep Stellantis gaat samenwerken met Amazon en Sony ziet de auto als een “ruimte voor entertainment”.   Auto wordt plek voor entertainment Sony heeft plannen om een eigen elektrische auto te lanceren. Dat onthult de Japanse groep op de toonaangevende CES-techbeurs die op dit moment plaatsvindt in Las Vegas. Met een nieuwe afdeling, Sony Mobility, wil de producent een slimme wagen bouwen met bijzondere aandacht voor camera’s, sensoren en entertainment.    Voor CEO...

Meer Elektro
Bekijk meer
  • iconElektro16 mei, 2022
    Lab9 neemt 15 winkels van Switch over

    Lab9 Stores neemt 15 locaties over van Switch. Daarmee maakt de Apple Premium Reseller de sprong van 11 naar 26 vestigingen, terwijl ook de omzet meer dan verdubbelt.

  • iconElektro13 mei, 2022
    Media Markt verkoopt tegenwoordig 40% minder online

    Ceconomy, de holding achter Media Markt en Saturn, zag de omzet in het tweede kwartaal met 19% stijgen. De groei is te danken aan fysieke winkels en dienstverlening, want online kelderden de verkopen met 40%.

  • iconElektro11 mei, 2022
    Elektrogroothandel Cebeo levert in Brussel per fiets

    Ook grossisten beginnen met de fiets te leveren: elektrodistributeur Cebeo bezorgt een deel van de bestellingen in Brussel per cargobike.

Evenementen
  • 9
    jun
    Future of Food Congress
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconVrije tijd27 mei, 2022
    Woluwe verwelkomt derde Brusselse Fnac
  • iconFood27 mei, 2022
    Quick commerce krijgt klappen: nog twee flitsbezorgers moeten inkrimpen
  • iconFood25 mei, 2022
    Colruyt toont geen prijsreacties op concurrenten meer
  • iconMode25 mei, 2022
    Stormloop op dubbel zo dure handtassen van Chanel
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be