Fnac maakt plaats voor nieuw aanbod | RetailDetail

Fnac maakt plaats voor nieuw aanbod

Fnac maakt plaats voor nieuw aanbod


De Belgische tak van Fnac lijkt dan toch bereid om het voorbeeld van de Franse moedermaatschappij te volgen. Die zette na grote omzetdalingen de stap naar een ruimer aanbod en kleinere winkels.

Plaats maken voor nieuwe klanten

De keten geeft momenteel kortingen tot 80% om zoveel mogelijk plaats te maken voor een nieuw aanbod in de winkels. Voorts heeft ze een lijst gemaakt van een dertigtal locaties waar een nieuwe kleinere winkel van de groep zou kunnen komen. Het concern wil ook speelgoed van Lego en Playmobil gaan verkopen, evenals kleine elektrische huishoudtoestellen en producten van Belgacom. 

 

De verruiming van het aanbod moet meer consumenten aanspreken. Nu steeds meer mensen hun boeken en cd’s online kopen, is deze productcategorie te beperkt geworden om te overleven.

 

Omzetdaling versnelt stap naar kleinere winkels

Veel keus had de keten niet: de omzet bleef immers dalen: vorig jaar nog zakte die van 197,3 miljoen euro naar 193,4 miljoen euro. Bovendien bleef de verbetering van de webwinkel uit en leken de plannen om het aanbod te verruimen in de koelkast te zitten. En ook in de geplande opening van nieuwe kleinere winkels zat geen vaart.

 


Naast een verruiming van het aanbod komt er ook een bijsturing van het winkelpark, dat nu uit negen grotere vestigingen bestaat. Fnac wil ook kleinere verkooppunten openen, weliswaar met eenzelfde gamma als in de grote vestigingen. De onderneming heeft alvast een lijst opgemaakt met een dertigtal potentiële locaties.

 

In Frankrijk heeft Fnac de bocht al gemaakt. Daar kon de daling van de omzet vorig jaar worden beperkt tot 1,8%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Slimme koelkast Samsung bestelt bij Albert Heijn

14/03/2018

Samsung en Albert Heijn gaan samenwerken voor online boodschappen: de nieuwe koelkasten van Samsung laten je vanop afstand in de koelkast kijken, waarna je met de Appie-app meteen de ontbrekende boodschappen kan bestellen.

Media Saturn lanceert eerste kassaloze winkel in Oostenrijk

12/03/2018

Saturn opende vandaag Europa's allereerste kassaloze elektronicawinkel in Oostenrijk. De voormalige Metro Group-keten biedt zijn klanten het gebruikelijke advies bij aankoop, maar betalen moet gebeuren via een app.

Online en offline prijzen Media Markt gelijk getrokken

26/02/2018

Ceconomy gaat de online en offline prijzen bij Media Markt en Saturn gelijktrekken. De digitale prijskaarten die al een tijdje te vinden zijn in de winkels maken dat mogelijk, omdat die in real-time kunnen worden aangepast.

Voor het eerst minder smartphones verkocht

22/02/2018

2017 mag dan alweer een recordjaar zijn voor de smartphoneverkopers, toch begint de markt af te koelen: in het vierde kwartaal gingen voor het eerst sinds 2004 wereldwijd minder smartphones over de toonbank.