Fnac maakt plaats voor nieuw aanbod

Fnac maakt plaats voor nieuw aanbod


De Belgische tak van Fnac lijkt dan toch bereid om het voorbeeld van de Franse moedermaatschappij te volgen. Die zette na grote omzetdalingen de stap naar een ruimer aanbod en kleinere winkels.

Plaats maken voor nieuwe klanten

De keten geeft momenteel kortingen tot 80% om zoveel mogelijk plaats te maken voor een nieuw aanbod in de winkels. Voorts heeft ze een lijst gemaakt van een dertigtal locaties waar een nieuwe kleinere winkel van de groep zou kunnen komen. Het concern wil ook speelgoed van Lego en Playmobil gaan verkopen, evenals kleine elektrische huishoudtoestellen en producten van Belgacom. 

 

De verruiming van het aanbod moet meer consumenten aanspreken. Nu steeds meer mensen hun boeken en cd’s online kopen, is deze productcategorie te beperkt geworden om te overleven.

 

Omzetdaling versnelt stap naar kleinere winkels

Veel keus had de keten niet: de omzet bleef immers dalen: vorig jaar nog zakte die van 197,3 miljoen euro naar 193,4 miljoen euro. Bovendien bleef de verbetering van de webwinkel uit en leken de plannen om het aanbod te verruimen in de koelkast te zitten. En ook in de geplande opening van nieuwe kleinere winkels zat geen vaart.

 


Naast een verruiming van het aanbod komt er ook een bijsturing van het winkelpark, dat nu uit negen grotere vestigingen bestaat. Fnac wil ook kleinere verkooppunten openen, weliswaar met eenzelfde gamma als in de grote vestigingen. De onderneming heeft alvast een lijst opgemaakt met een dertigtal potentiële locaties.

 

In Frankrijk heeft Fnac de bocht al gemaakt. Daar kon de daling van de omzet vorig jaar worden beperkt tot 1,8%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Telenet opent flagshipstore op Antwerpse Meir

15/12/2017

Telecombedrijf Telenet heeft gisteren in Antwerpen op de Meir een flagshipstore geopend met een volledig nieuw winkelconcept. Telenet noemt het zelf een belevingswinkel, waar klanten veel meer kunnen dan enkel shoppen.

Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Back to top