Test-Aankoop en Europese collega's eisen 5 jaar waarborg op elektro | RetailDetail

Test-Aankoop en Europese collega's eisen 5 jaar waarborg op elektro

Test-Aankoop en Europese collega's eisen 5 jaar waarborg op elektro

De Europese consumentenorganisaties, bij wie Test-Aankoop, eisen dat de wettelijke garantieperiode voor elektrische toestellen naar vijf jaar wordt opgetrokken: "Het is de enige manier om de strijd aan te gaan met de kunstmatige veroudering".

Klachtenregen van consumenten

Tegenwoordig gaan wasmachines of koelkasten vaak hooguit drie jaar mee, printers of gsm's soms nog minder lang. Dat bleek gisteren nog maar eens in het Radio 1-programma Hautekiet, waar luisteraars hun verhaal kwijt konden naar aanleiding van het nieuws dat Test-Aankoop het fenomeen van 'bewuste slijtage' gaat onderzoeken.

 

Dat wordt een dure en tijdrovende klus, want 'kunstmatige veroudering' blijkt moeilijk te bewijzen, zo liet Ivo Mechels van Test-Aankoop onder meer via Twitter weten. "Heel vaak zie je ze niet. Fabrikanten zeggen ook dat ze een toestel goedkoper produceren omdat de consument zo veel aandacht besteedt aan de prijs. Maar die is uiteindelijk duurder af als zijn wasmachine slechts enkele jaren meegaat."

 

"Daarom willen wij een zekerheid inbouwen en de wettelijke garantie optrekken van twee naar vijf jaar." Test-Aankoop staat met die eis niet alleen: "Alle Europese consumentenorganisaties denken net zo. Wij hopen dat Europa een nieuwe richtlijn hierover uitvaardigt. Nu is de garantie op elektrische toestellen beperkt tot twee jaar. Dat moet langer."

 

Nog geen politieke consensus

Ivo Mechels vindt in federaal minister van Consumentenzaken Johan Vande Lanotte alvast een medestander: "De verlenging naar vijf jaar staat in ons verkiezingsprogramma, maar er is tot nog toe geen consensus over in de regering", bevestigt zijn woordvoerster Els Bruggeman in Het Nieuwsblad.

 

"De voorbije jaren hebben we vooral aan de afdwingbaarheid van de garantie gewerkt. Zo hebben we ervoor gezorgd dat alle ombudsdiensten bijeen gebracht zijn in één ombudsdienst die op 1 januari operationeel wordt. Die zal ook klachten behandelen over het niet respecteren van de garantie. Daarnaast hebben we ook de groepsvorderingen mogelijk gemaakt. Voor een klein bedrag gaat een consument niet naar de rechtbank stappen, maar in groep wordt dat wel mogelijk."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Leapp maakt doorstart in Nederland

20/07/2018

Leapp , een retailer van tweedehands Apple-toestellen, maakt in Nederland een doorstart onder leiding van het investeringsbedrijf van de oprichter. Begin juni ging de keten failliet, maar eind juli zou ze al opnieuw starten.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Matthias De Clercq van Coolblue naar Nexxworks

06/07/2018

Matthias De Clercq, de Belgische topman van Coolblue, verlaat het bedrijf om op 17 juli commercieel directeur te worden bij consultancybedrijf Nexxworks.

Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.