Toshiba zoekt vers geld om afslanking te betalen

Toshiba zoekt vers geld om afslanking te betalen

Toshiba is op zoek naar een bijkomende kredietlijn van 300 miljard yen of omgerekend 2,272 miljard euro. Het geld moet dienen om een sociaal plan te bekostigen.

Boekhoudschandaal noopt tot reorganisatie

De ontdekking van een boekhoudschandaal, waarbij winsten sinds 2009 kunstmatig werden opgeblazen, heeft Toshiba met de rug tegen de muur gedreven. De fraude was met omgerekend 1,2 miljard euro immers drie keer zo groot als aanvankelijk ingeschat, waardoor de Japanse elektronicagroep - producent van onder meer kopieermachines, laptops, harde schijven, televisies en medische systemen - zijn toevlucht moet nemen tot het verkopen van bedrijfsonderdelen en het afslanken van zijn personeelsbestand.

 

Zo gaan de pc-afdeling en de divisie huishoudelijke elektrische apparaten in de uitverkoop. Ook moeten zowat 6.800 werknemers extra opstappen, wat het totaal met eerdere reorganisatieplannen op meer dan 10.000 brengt.

 

Om de kosten die bij de reorganisatie horen te financieren, gaat Toshiba eind januari op zoek naar een bijkomende lening van 300 miljard yen. Ze komt bovenop de 400 miljard yen of 3,029 miljard euro die het bedrijf eind september al toegezegd kreeg van Sumitomo Mitsui Banking Corp, Sumitomo Mitsui Trust Bank en Mizoho Bank. De totale leningslasten van het bedrijf zullen daardoor tot boven de 1.000 miljard yen of 7,573 miljard euro stijgen.

 

Kredietwaardigheid krijgt knauw

Toshiba liet vorige week al verstaan dat het dit boekjaar afstevent op een recordverlies van 550 miljard yen of 4,165 miljard euro. De hele affaire kostte het Japanse elektronicabedrijf ook zijn goede kredietwaardigheid. Bij Moody’s staat de beoordeling ervan nu nog maar twee trapjes boven het niveau van de zogenaamde rommelobligaties.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Back to top