“Voedingssector vindt communiceren over duurzaamheid en herkomst niet zo belangrijk” | RetailDetail

“Voedingssector vindt communiceren over duurzaamheid en herkomst niet zo belangrijk”

“Voedingssector vindt communiceren over duurzaamheid en herkomst niet zo belangrijk”

Voedingsproducenten erkennen dat duidelijke productinformatie een belangrijk criterium is voor de consumenten. Toch communiceren ze zelf weinig over de ecologische voetafdruk en de herkomst van hun voedingsproducten… als ze die al kennen.

Duurzaamheid (nog) geen prioriteit…

Moderne consumenten willen meer informatie over wat ze eten en wat er zoal op hun bord komt: wat is de herkomst van de voeding in de rekken, hoe duurzaam is het productieproces, hoe authentiek zijn merken nu écht? Om na te gaan hoe de voedingssector omgaat met die groeiende vraag naar duurzaamheid en transparantie, voerde marktonderzoeksbureau Conclusr Research een onderzoek bij 156 Belgische en Nederlandse voedingsbedrijven uit.

 

Potentiële afnemers van voedingsbedrijven ‑ de groothandel en detailhandel ‑ kijken in de eerste plaats naar prijs (66%), kwaliteit (40%) en levertijd (35%). De herkomst van producten en certificaten van de leverancier vervolledigen de top-5. Informatie over duurzaamheid (10%) en productspecificatie (9%) zijn niet de eerste zorgen van de zakelijke afnemers. Met slechts een handvol procenten zijn andere criteria als beschikbaarheid, betrouwbaarheid en voedselveiligheid dat evenmin.

 

Geen wonder dus dat hooguit 32% van de deelnemende voedingsbedrijven duurzaamheid in productie en logistiek als een zeer belangrijke voorwaarde ziet voor goede bedrijfsvoering. Daarmee komt duurzaamheid zelfs maar op de zevende plaats: dé topprioriteit voor voedingsbedrijven is transparantie over de productiekosten.

 

…ondanks groeiende bezorgdheid bij de consument

Nochtans is er een groeiende bezorgdheid bij de eindconsument over duurzaamheid: “Prijs, kwaliteit en beschikbaarheid van producten blijven belangrijk voor consumenten, maar ze gaan ook steeds bewuster om met duurzaamheid, ingrediënten en herkomst van producten”, zegt Arno Visser, divisiedirecteur bij Cegeka (de ICT-leverancier die de opdracht voor het onderzoek gaf).

 

Paradoxaal genoeg zijn de bevraagde voedingsbedrijven zich daar wel degelijk van bewust: twee derden vermoedt dat klanten in de nabije toekomst de origine van producten zullen willen traceren, iets meer dan 60% denkt dat klanten zullen willen weten of de ingrediënten op duurzame en faire manier worden geproduceerd en zo’n 80% van de bevraagde voedingsbedrijven acht het zelfs realistisch dat consumenten weldra producten met hun smartphone zullen scannen om de herkomst van producten te achterhalen.

 

Dat wil nog niet zeggen dat de sector er ook al klaar voor is: zo moet 16% van de bedrijven toegeven dat ze geen informatie hebben over de herkomst van hun producten, geeft bijna een op de vijf aan totaal geen inzicht te hebben in de ecologische voetafdruk van hun productieproces en weet amper 12% of zijn leveranciers al dan niet gecertificeerd zijn.

 

“Voedingsbedrijven zullen het verschil maken als ze daar transparant over communiceren met de - steeds meer digitale - consument”, besluit Visser. “Organisaties die werk maken van die digitale transformatie ontsnappen dan ook aan prijsconcurrentie, want ze creëren extra waarde voor hun zakelijke klanten, partners en consumenten.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Duvel Moortgat de Italiaanse toer op

22/02/2018

Duvel Moortgat heeft zijn minderheidsbelang in de Italiaanse brouwerij Birrificio del Ducato opgetrokken tot 70%. De Belgische brouwerij, ook bekend van Vedett, zit al sinds 2016 in het kapitaal van de brouwerij uit Soragna bij Parma.

Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Back to top