“Voedingssector vindt communiceren over duurzaamheid en herkomst niet zo belangrijk”

“Voedingssector vindt communiceren over duurzaamheid en herkomst niet zo belangrijk”

Voedingsproducenten erkennen dat duidelijke productinformatie een belangrijk criterium is voor de consumenten. Toch communiceren ze zelf weinig over de ecologische voetafdruk en de herkomst van hun voedingsproducten… als ze die al kennen.

Duurzaamheid (nog) geen prioriteit…

Moderne consumenten willen meer informatie over wat ze eten en wat er zoal op hun bord komt: wat is de herkomst van de voeding in de rekken, hoe duurzaam is het productieproces, hoe authentiek zijn merken nu écht? Om na te gaan hoe de voedingssector omgaat met die groeiende vraag naar duurzaamheid en transparantie, voerde marktonderzoeksbureau Conclusr Research een onderzoek bij 156 Belgische en Nederlandse voedingsbedrijven uit.

 

Potentiële afnemers van voedingsbedrijven ‑ de groothandel en detailhandel ‑ kijken in de eerste plaats naar prijs (66%), kwaliteit (40%) en levertijd (35%). De herkomst van producten en certificaten van de leverancier vervolledigen de top-5. Informatie over duurzaamheid (10%) en productspecificatie (9%) zijn niet de eerste zorgen van de zakelijke afnemers. Met slechts een handvol procenten zijn andere criteria als beschikbaarheid, betrouwbaarheid en voedselveiligheid dat evenmin.

 

Geen wonder dus dat hooguit 32% van de deelnemende voedingsbedrijven duurzaamheid in productie en logistiek als een zeer belangrijke voorwaarde ziet voor goede bedrijfsvoering. Daarmee komt duurzaamheid zelfs maar op de zevende plaats: dé topprioriteit voor voedingsbedrijven is transparantie over de productiekosten.

 

…ondanks groeiende bezorgdheid bij de consument

Nochtans is er een groeiende bezorgdheid bij de eindconsument over duurzaamheid: “Prijs, kwaliteit en beschikbaarheid van producten blijven belangrijk voor consumenten, maar ze gaan ook steeds bewuster om met duurzaamheid, ingrediënten en herkomst van producten”, zegt Arno Visser, divisiedirecteur bij Cegeka (de ICT-leverancier die de opdracht voor het onderzoek gaf).

 

Paradoxaal genoeg zijn de bevraagde voedingsbedrijven zich daar wel degelijk van bewust: twee derden vermoedt dat klanten in de nabije toekomst de origine van producten zullen willen traceren, iets meer dan 60% denkt dat klanten zullen willen weten of de ingrediënten op duurzame en faire manier worden geproduceerd en zo’n 80% van de bevraagde voedingsbedrijven acht het zelfs realistisch dat consumenten weldra producten met hun smartphone zullen scannen om de herkomst van producten te achterhalen.

 

Dat wil nog niet zeggen dat de sector er ook al klaar voor is: zo moet 16% van de bedrijven toegeven dat ze geen informatie hebben over de herkomst van hun producten, geeft bijna een op de vijf aan totaal geen inzicht te hebben in de ecologische voetafdruk van hun productieproces en weet amper 12% of zijn leveranciers al dan niet gecertificeerd zijn.

 

“Voedingsbedrijven zullen het verschil maken als ze daar transparant over communiceren met de - steeds meer digitale - consument”, besluit Visser. “Organisaties die werk maken van die digitale transformatie ontsnappen dan ook aan prijsconcurrentie, want ze creëren extra waarde voor hun zakelijke klanten, partners en consumenten.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top