RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags Nutri-Score
  • Onderwerpen Analyse
  • Geografie Antwerpen
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

30% supermarktbezoekers kiest bewust voor ongezond

icon
Food8 februari, 2023

Er zijn drie soorten supermarktbezoekers: gezonde kopers, A-merkshoppers en bewust ongezonde consumenten. Opvallend genoeg maakt die laatste groep 30% uit. De Nutri-Score heeft op hen een omgekeerd effect.

Nutri-Score werkt voor de helft

Spoort de Nutri-Score mensen aan om in de supermarkt gezondere keuzes te maken? Dat klopt lang niet voor iedereen, blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Antwerpen. Uit een bevraging bij 1156 mensen concludeert de studie dat er drie soorten klanten zijn, waarbij maar de helft zich laat leiden door het gezondheidslabel.

De studie vroeg mensen verscheidene keren kiezen tussen twee producten, zoals yoghurt, chips en granola. Wel verschilde elk product op vlakken: prijs, merk, voedingsclaim (bijvoorbeeld “0% vet” of “bron van vezels”) en Nutri-Score. Zo maten de onderzoekers hoe belangrijk alle eigenschappen waren voor de deelnemers.

Of versterkt ongezonde keuzes

De helft van de shoppers blijkt vatbaar voor de Nutri-Score: zij kiezen doelbewust voor het gezondste product dat beschikbaar is. 20% van de supermarktbezoekers zijn dan weer fervente aanhangers van A-merken. Meestal kiezen zij voor een A-merk, ook wanneer de Nutri-Score lager ligt bij het alternatief.

In de derde groep, die uit 30% van de respondenten bestaat, kiezen mensen daarentegen steevast voor de minst gezonde productoptie. “Wanneer we hen twee identieke producten gaven, waarvan het ene een Nutri-Score C droeg en de andere een Nutri-Score D, kozen zij het tweede product. Als ik producten een C en een B gaf, gingen ze voor de C”, aldus onderzoeker Elke Godden.

“Gezond kan niet lekker zijn”

Waarom? Wellicht omdat ze denken dat dat gezonde dingen niet lekker kunnen zijn, meent Godden. Opvallend is dat de Nutri-Score voor die mensen meer kwaad dan goed doet: “Als een aanzienlijk deel van het winkelend publiek van mening is dat gezonde producten slecht smaken, zal het plaatsen van een gezondheidscijfer op de verpakking waarschijnlijk tot ongezonde keuzes leiden.”

In tegenstelling tot voedingslabels werkt het prijsargument wel voor deze ‘ongezonde’ shoppers. Het is namelijk ook de categorie mensen die zeer sterk naar de prijs kijkt, veel meer dan de andere groepen. Om deze mensen dan toch een gezonde keuze te laten maken, werken prijsstrategieën en het goedkoper maken van gezonde voeding dus het beste, aldus de onderzoekers. Het zal alvast koren op de molen zijn van Groen, die pleit voor een afschaffing van de btw op groenten en fruit.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo
  • Nutri-Score

Er zijn drie soorten supermarktbezoekers: gezonde kopers, A-merkshoppers en bewust ongezonde consumenten. Opvallend genoeg maakt die laatste groep 30% uit.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food24 maart, 2023
    [Filet Pur] Iedereen failliet!

    Enkel doortastende maatregelen kunnen de Belgische foodretail nog redden: als we de supermarkt nu eens gewoon afschaffen, dan zijn we toch ook van de problemen af? Filet Pur schiet met scherp en onthult de enige ware reden achter de prijspromoties op Duvel.

  • icon
    Food24 maart, 2023
    Als merkfabrikant ook huismerken produceren – of omgekeerd: goed idee?

    De sterke groei van private label brengt A-merkfabrikanten in de verleiding om ook huismerken te produceren. Anderzijds zien huismerkfabrikanten brood in het ontwikkelen van een merk. Welke kansen en risico’s brengt “dual tracking” met zich mee?

  • icon
    Food24 maart, 2023
    Opnieuw stakingen bij Mestdagh/Intermarché

    Een tiental supermarkten van Intermarché by Mestdagh blijft vrijdag gesloten door stakingsacties, na een zoveelste mislukte bijzondere ondernemingsraad donderdag. De problematiek is dezelfde als bij Delhaize.

Evenementen
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food6 maart, 2023

    Onheilspellende bijzondere ondernemingsraad bij Delhaize

  • icon

    Food15 maart, 2023

    200 kandidaat-overnemers voor Delhaize-filialen

  • icon

    Algemeen28 februari, 2023

    Action-rivaal TEDi komt naar België

  • icon

    Food28 februari, 2023

    Makro lanceert onlineplatform, zelfs voor particulieren

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN