RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AldiBio-PlanetColruytFairtrade BelgiumGallerLidl
  • Onderwerpen Duurzaamheid
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Aanbod Fairtrade groeit, maar koffie en bananen onder druk

icon
Food26 juni, 2024

Fairtrade zet zich eerder moeizaam door in uitdagende economische tijden: consumenten en bedrijven wegen duurzaamheid af tegen prijs. Bij de retailers tonen Aldi, Bio-Planet, Colruyt en Lidl zich voorlopers.

Marktaandeel houdt stand

De markt voor Fairtrade producten groeide vorig jaar in België met ongeveer 6% naar 330 miljoen euro, tegenover 312 miljoen euro vorig jaar. Die omzetgroei is grotendeels toe te schrijven aan de inflatie. De uitgekeerde Fairtrade-premie, één van de belangrijkste impactindicatoren, viel met 4,6% terug naar 3,85 miljoen euro.

Voor koffie (-9,4%) en bananen (-6,2%) is de terugval in premie het grootst. Cacao (+2,8%) steekt koffie voorbij als belangrijkste fairtradeproduct op de Belgische markt, maar ook bloemen (+12,1%), katoen (+2,1%) en suiker (+8,9%) boeken groei. Qua marktaandeel houdt Fairtrade goed stand met een stijging van 0,7 procentpunt voor cacao en een daling van 0,3 procentpunt voor koffie en van 1,8 procentpunt voor bananen.

Toch optimisme

Die lichte terugval is een internationale trend, zegt Philippe Weiler, directeur van Fairtrade België: “Een gevolg van de economische crisis. Het model staat wat onder druk, men weegt duurzaamheid af tegen prijs. 2023 kenmerkt zich vooral in een horizontale groei en dus een grotere diversiteit aan producten, maar minder in verticale zin en groei in omzet.” Hij blijft optimistisch: “Met de aankomende wetgevingen zoals de Europese ontbossingswet en de richtlijn rond ketenzorg, zien we dat bedrijven meer en meer op ons rekenen voor de nodige ondersteuning.”

Vorig jaar kwamen er in België 476 nieuwe Fairtrade-gecertificeerde producten op de markt, van energierepen en proteïnepoeders bij Decathlon over strijkhoezen bij Brabantia tot trosanjers bij Aldi. Ook binnen de klassieke categorieën koffie en chocolade verschenen nieuwe producten en smaken. Afgelopen dinsdagavond bekroonde Fairtrade België de “Frontrunners” die de grootste bijdrage leveren aan de groei van Fairtrade in België. Bij de retailers wonnen Aldi, Bio-Planet, Colruyt en Lidl een award, bij de merken gingen prijzen naar Oxfam Fair Trade, Galler, Fruit at Work en Miko.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food17 juli, 2025
    Winst Ocado stijgt dankzij vooruitgang in technologietak

    De Britse Ocado-groep zag zijn aangepaste brutobedrijfswinst het afgelopen halfjaar met 76% stijgen naar 91,8 miljoen Britse pond (110 miljoen euro), vooral dankzij zijn technologietak. Wel groeien de zorgen over de schuldenberg.

  • icon
    Food17 juli, 2025
    PepsiCo overtreft verwachtingen ondanks zwakke verkopen in VS

    PepsiCo heeft een sterk kwartaal achter de rug, waarin de omzet en winst hoger uitvielen dan analisten hadden voorzien. Het voedings- en drankenconcern behoudt zijn marktaandeel in uitdagende marktomstandigheden

  • icon
    Food17 juli, 2025
    Couche-Tard trekt bod op 7-Eleven weer in

    De Canadese groep Alimentation Couche-Tard heeft zijn overnamebod op het Japanse Seven & i Holdings, bekend van de gemakswinkelketen 7-Eleven, weer ingetrokken wegens een “gebrek aan constructieve medewerking”.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food3 juli, 2025
    Del Monte vraagt faillissement aan
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food24 juni, 2025
    [In Beeld] Zo ziet een Franse Colruyt eruit
  • icon
    Food23 juni, 2025
    Colruyt “houdt alle pistes open” voor ZEB en Bike Republic
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN