RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Accijnsverhoging desastreus voor drankenmarkt”

iconFood28 juli, 2016

De verkoop van alcoholische dranken in België is gekelderd na de accijnsverhoging die de regering eind vorig jaar doorvoerde. De sector zoekt de dialoog op, vertelt Dirk Van Ham (Diageo).

 

Krimpende markt

Drankengroep Diageo maakte deze donderdagochtend goede jaarcijfers bekend. In zowat alle landen boekt het bedrijf groei, behalve in… België. “De gevolgen van de accijnsverhoging zijn ronduit desastreus”, bevestigt country director Benelux Dirk Van Ham. “Geen wonder: op 1 november ging de heffing in één keer met 41% omhoog. Dat was nog nooit vertoond, nergens ter wereld. Over de afgelopen drie jaar bedroeg de verhoging wel 71%.”

 

De gevolgen laten zich raden. “In de retail gingen we van 7% groei naar een krimp met 15 tot 20%. In de horeca zien we zelfs een daling met 50 tot 60%. De totale markt van wijn en gedistilleerd verkoopt nu 33% minder.”

 

Parallelhandel floreert

Toch drinken de Belgen niet minder. Eén op de vier flessen die in België worden geconsumeerd, komt uit het buitenland. “Moeilijk is dat niet. De grens is nooit veraf en Auchan maakt reclame tot in Antwerpen. In de regio Nord-Pas-de-Calais groeit de alcoholmarkt dubbel zo hard als in de rest van Frankrijk. In Luxemburg spreekt men van een stijging met 36%. Dat zal tijdens deze vakantieperiode enkel verergeren.”

 

Niet enkel de consument, ook de horeca organiseert zich om zich over de grens te bevoorraden. “De parallelhandel is helemaal terug. Op die manier ontsnapt zo’n 25% van de verbruikte alcohol aan de Belgische fiscaliteit. De overheid heeft zichzelf in de voet geschoten. De inkomsten aan accijnzen en btw zijn gedaald.”

 

Het totaalplaatje is erg negatief voor de economie: er gaan honderden jobs verloren bij retail, horeca en toeleveranciers. Ook de industrie lijdt: vooral de impact op kleine, lokale producenten is gigantisch. “Vergeet niet dat ons land een 85-tal wijnproducenten telt en een 45-tal distilleerderijen.”

 

Goede gesprekken

Of er een uitweg is? Dirk Van Ham leidt binnen de sectorfederatie Vinum et Spiritus samen met Marc Tillon van Distillerie de Biercée een task force rond de accijnsproblematiek en het Gezondheidsplan. Hij blijft optimistisch: “We hebben goede gesprekken gehad. Er was veel onwetendheid bij de beleidsmakers. Hun beslissing was niet gestoeld op cijfers. Intussen hebben we een analyse van Oxford Economics voorgesteld die de effecten in kaart brengt. Intellectueel hebben we het debat al gewonnen, maar het gaat uiteraard om een politieke beslissing…”

 

“Het punt is dat iedereen verliest momenteel. Daarom stellen we een alternatief voor. We merken namelijk een grote ongelijkheid in de taxatie van de verschillende alcoholcategorieën. Daar is geen enkele rationele reden voor. De ethylalcohol in de verschillende producten is immers dezelfde. Een anomalie is ook, dat we in België verschillende leeftijdsgrenzen hanteren voor verschillende types alcoholische dranken. In de meeste landen geldt één minimumleeftijd, 18 jaar, voor alle alcohol.”

 

Kortom: “We wensen een fair accijnsbeleid, dat duurzaam is en efficiënt. Vandaag is dat niet het geval. De objectieven worden niet gehaald. Nu, het gezond verstand zal uiteindelijk wel de bovenhand krijgen, op voorwaarde dat we alle stakeholders betrekken en dat we vertrekken van feiten. Daar vertrouw ik op.”

 

Nutritionele waarden op etiket

Want alcohol heeft een plaats in een evenwichtige levensstijl, benadrukt Dirk Van Ham. “We mogen niet vergeten dat 94% van de volwassen Belgen verantwoord omgaat met alcohol. De overige 6% moeten we helpen. Belgen drinken frequent maar gematigd. Binge drinking is een fenomeen dat we hier nauwelijks kennen.”

 

Om een verantwoord alcoholgebruik aan te moedigen, zal Diageo op de etiketten van Johnnie Walker voortaan de nutritionele waarden en het alcoholgehalte per portie vermelden.  “Er is geen wet die ons hiertoe verplicht, maar als we de consument keuzes willen laten maken, moeten we hem of haar ook goed informeren. We zijn met consumenten in dialoog gegaan: welke informatie zoeken ze, en op welke manier kunnen we die info zo begrijpelijk mogelijk verschaffen? Daarom vermelden we de voedingswaarden per standaardglas, niet per 100g.”

 

Diageo start met het initiatief op 30 miljoen Johnnie Walker etiketten in de VS. Voor Europa zijn er nog enkele gesprekken met de wetgever nodig. “Op termijn willen we dit voor al onze merken doen. We nemen het voortouw als marktleider. Wellicht zal de hele industrie volgen.”

 

Lees ook: Ginhype maakt plaats voor whiskyrevival

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

De verkoop van alcoholische dranken in België is gekelderd na de accijnsverhoging die de regering eind vorig jaar doorvoerde. De sector zoekt de dialoog op, vertelt Dirk Van Ham (Diageo).   Krimpende markt Drankengroep Diageo maakte deze donderdagochtend goede jaarcijfers bekend. In zowat alle landen boekt het bedrijf groei, behalve in… België. “De gevolgen van de accijnsverhoging zijn ronduit desastreus”, bevestigt country director Benelux Dirk Van Ham. “Geen wonder: op 1 november ging de heffing in één keer met 41% omhoog. Dat was nog nooit vertoond, nergens ter wereld. Over de afgelopen drie jaar bedroeg de verhoging wel 71%.”  ...

Meer Food
Bekijk meer
  • iconFood12 augustus, 2022
    Nutriscore 2.0: herziene versie op komst

    Eind dit jaar moet een nieuwe versie van de nutriscore in voege gaan. Het voedingslabel wordt algemeen strenger, maar vooral voor suiker, zout en vlees. Italië verbiedt het label alvast.

  • iconAlgemeen12 augustus, 2022
    Cafés en kledingwinkels ruimen plaats voor herstellers en afhaalrestaurants

    In tien jaar tijd zijn de Belgische winkelstraten aardig veranderd. Herstellers van smartphones en elektro, afhaalrestaurants en tattooshops schoten als paddenstoelen uit de grond, terwijl we afscheid namen van cafés, damesboetieks en… videotheken.

  • iconFood12 augustus, 2022
    Consumenten slikken prijsstijgingen Lotus als zoete koek

    Speculoosbakker Lotus Bakeries verkocht flink meer koekjes in de eerste helft van het jaar. Alleen in Nederland lustten consumenten de hogere prijzen niet. Het bedrijf zet nu in op extra capaciteit.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconAlgemeen29 juli, 2022
    De expansieplannen van Colruyt Group
  • iconFood28 juli, 2022
    België is lelijk eendje voor Carrefour
  • iconAlgemeen28 juli, 2022
    Amazon geeft Amazon.be definitief op
  • iconAlgemeen9 augustus, 2022
    Ochama levert nu ook in België, Frankrijk en Duitsland
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN