RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ahold moet winstdaling van 14 procent slikken

icon
Food27 februari, 2014

Teleurstellend winstresultaat

De verkoop van ICA leverde Ahold in 2013 een eenmalige baat op van liefst 1.751 miljoen euro. Dat ‘douceurtje’ buiten beschouwing gelaten, blijft er echter slechts 786 miljoen euro aan nettowinst over. Dat is ruim 14 procent lager dan de nettowinst in 2012, die op 915 miljoen euro uitkwam.

 

Een teleurstellend resultaat, dat Ahold boekt op een jaaromzet die met 32,6 miljard euro een fractie (0,2 procent) onder de omzet van 2012 lag. De operationele winst was met 1,38 miljard euro 2,3 procent lager en de operationele marge was met 4,2 procent nagenoeg gelijk aan de marge over 2012, die op 4,3 procent uitkwam.

 

Deze jaarresultaten zijn sterk beïnvloed door tegenvallende prestaties, met name in het vierde kwartaal. In de laatste drie maanden van 2013 daalde de netto-omzet met 4,2 procent, met name door afnemende identieke verkopen bij Ahold USA, die met 2,1 procent daalden. In Nederland daalde de identieke groei in het vierde kwartaal met 1 procent, vooral omdat de gemiddelde besteding per klant bij Albert Heijn onder druk staat.

 

Verkoop van ICA doet pijn

De operationele kwartaalwinst daalde van 355 miljoen euro in het vierde kwartaal van 2012 naar 320 miljoen euro in hetzelfde kwartaal vorig jaar, wat een afname van bijna tien procent betekent. Debet hieraan zijn volgens Ahold een aanzienlijke toename van kosten voor het pensioenfonds en een negatief koerseffect vanwege de zwakkere Amerikaanse dollar. Bij gelijkblijvende wisselkoersen ligt het winstniveau desalniettemin nog altijd 7,5 procent onder het niveau van Q4 in 2012.

 

De nettokwartaalwinst lag met 215 miljoen euro 25 miljoen euro lager dan in dezelfde periode een jaar eerder, een afname van 10,4 procent of 8,2 procent bij gelijkblijvende wisselkoersen. Hier doet met name de verkoop van ICA pijn, want de voormalige Scandinavische joint-venturedochter droeg in het vierde kwartaal van 2012 nog 59 miljoen euro bij aan de nettowinst.

 

Oog voor kosten en baten

Net zoals in 2013 zal 2014 voor Ahold mede in het teken staan van ‘simplicity’. Dit constante proces van besparingen, waarbij Ahold de kosten met 600 miljoen euro wil verlagen, is sinds de introductie van ‘Reshaping Retail @ Ahold’ tot strategische pijler verworden. Van de vooropgestelde besparing van 600 miljoen euro heeft Ahold inmiddels 485 miljoen euro gerealiseerd, wat van groot belang is om de operationele marge overeind te houden in moeilijke tijden.

 

Naast kosten, kijkt Ahold uiteraard ook naar de opbrengsten. Zo investeert het bijvoorbeeld in de uitrol van Albert Heijn in België, maar ook in de uitbouw van de ‘online supply chain’. Ahold zit immers duidelijk in de transitie naar een omnichanneltoekomst: de omzet van Peapod, bol.com en AH.nl bedroeg in 2013 1,1 miljard euro. Online realiseerde daarmee een identieke omzetgroei van bijna 17 procent.

 

Omnichannel is cruciaal voor Ahold

Met name in de VS zal Ahold aan de ‘online supply chain’ bouwen, door het aantal pick-up points op te voeren van zo’n 100 nu tot ruim 200 aan het eind van dit jaar, evenals door de ingebruikname van een gloednieuw en volledig geautomatiseerd distributiecentrum voor ‘e-fulfilment’ in New Jersey, waarmee Ahold met name de New Yorkse regio wil bedienen. Het levert kennis op die Ahold ook in Europa zal toepassen.

 

Daar waar Ahold de aandeelhouders vandaag gerust wil stellen met een zeven procent hoger dividend en met de voortgang van de inkoop van eigen aandelen, is voor morgen het succes van omnichannel van vitaal belang om shareholders en stakeholders structureel gunstig te stemmen.

 

Klik hier voor de kwartaal- en jaarcijfers en een toelichting door CEO Dick Boer en CFO Jeff Carr.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food10 november, 2025
    Bonduelle noteert omzetdaling in het eerste kwartaal

    Bonduelle zag in het eerste kwartaal van zijn boekjaar 2025–2026 (juli, augustus en september) zijn omzet licht dalen tot 519,8 miljoen euro. De groep spreekt van prestaties in lijn met vorig jaar, in een volatiele markt met zwakke consumentenvraag.

  • icon
    Food10 november, 2025
    Na 2+5-promoties: lege rekken en federaal onderzoek

    De stuntpromoties van Albert Heijn en Colruyt vorige week (zeven producten halen, twee betalen) zorgden voor een stormloop. Klanten vingen dit weekend al bot, maar nu kondigt Minister van Consumentenbescherming Rob Beenders ook een onderzoek aan.

  • icon
    Food7 november, 2025
    [Filet Pur] Overprijsd en onderschat

    Een meeslepend ooggetuigenverslag van een heldhaftige doch bloederige veldslag met de fiere marktleider in de rol van de Zwarte Ridder? Daarvoor moet je bij Filet Pur zijn. Niet voor gevoelige lezers!

Evenementen
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food30 oktober, 2025
    Tweede Belgische Albert Heijn XL opent op 19 november
  • icon
    Food3 november, 2025
    Albert Heijn verlegt promotionele grenzen met ‘2+5 gratis’-actie
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
  • icon
    Wonen15 oktober, 2025
    Leen Bakker wil nu ook 35 Nederlandse winkels sluiten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN