RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Albert HeijnJumboLidl
  • Onderwerpen AnalyseFMCG
  • Geografie Nederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Albert Heijn grote winnaar in Nederland, Jumbo en Lidl leveren marktaandeel in

icon
Food18 januari, 2023
Shutterstock.com

In 2022 won marktleider Albert Heijn in Nederland 1,3% marktaandeel, om uit te komen op 37%. Uitdager Jumbo en prijsvechter Lidl zagen hun marktaandeel vorig jaar dalen.

Dankzij overnames

Albert Heijn sluit een naar eigen zeggen “bijzonder” jaar af met een marktaandeel van 37%, een stijging met 1,3% vergeleken met 2021. Grotendeels is de groei te danken aan winkelopeningen en aan de overname van regionale supermarktketen Deen: de marktleider opende in Nederland vorig jaar 15 supermarkten en 89 gemakswinkels van AH To Go en klokt daarmee af op 1154 vestigingen.

De inspanningen van Albert Heijn om de dagelijkse boodschappen betaalbaar te houden, werpen ook hun vruchten af, zegt CEO Marit van Egmond in een persbericht. Het assortiment Prijsfavorieten (voordelige basisproducten onder huismerk) breidde met 200 producten uit naar 1700 referenties. De verkoop groeide in volume met 5%. Ook dit jaar breidt de retailer het aanbod verder uit: “In 2023 blijft voordelig boodschappen doen bij Albert Heijn prioriteit.”

Jumbo verliest

Met deze prestaties kroont Albert Heijn zich tot de onbetwiste winnaar op de Nederlandse foodretailmarkt in 2022. Nummer twee, Jumbo, moest namelijk 0,2% marktaandeel inleveren en heeft nu nog 21,5% in handen. Het aantal winkels daalde van 691 naar 685, volgens cijfers van NielsenIQ die Distrifood publiceert. Eerder had Jumbo nochtans zelf gemeld dat het marktaandeel ‘stagneerde’ en dat de omzetgroei van 3,2% vorig jaar licht hoger was dan die van de markt.

Ook Lidl verloor vorig jaar – en voor het eerst – marktaandeel in Nederland: het aandeel daalde van 10,6% naar 10,1%, terwijl het aantal winkels gelijk bleef. Aldi won 0,2%. SuperUnie, het inkoopverbond van familiale, regionale supermarktketens, moet na de overname van Deen door Albert Heijn logischerwijs aandeel inleveren. Binnen de groepering weten enkel Plus en Dekamarkt marktaandeel te winnen.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

In 2022 won marktleider Albert Heijn in Nederland 1,3% marktaandeel, om uit te komen op 37%. Uitdager Jumbo en prijsvechter Lidl zagen hun marktaandeel vorig jaar dalen.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food9 juni, 2023
    Opnieuw staking bij Delhaize na uitspraak rechter

    Nadat een rechtbank donderdag besliste dat Delhaize geen stakingspiketten mag breken via eenzijdig verzoekschrift, brak er vrijdag voor het eerst sinds lang weer een staking uit, in de winkel in Waterloo.

  • icon
    Food9 juni, 2023
    [Filet Pur] Dansen op de vulkaan

    Inflatie? Crisis? Rode cijfers? Niks van aan: foodretail is een feestje van prijsverlagingen, verzoeningsvergaderingen, winkelopeningen en hightech-innovaties. Gooi die Filet Pur al maar op de barbecue!

  • icon
    Food9 juni, 2023
    Hopla: hoe Carrefour aan de slag gaat met ChatGPT

    In Frankrijk lanceert Carrefour Hopla,een chatbot met artificiële intelligentie, die klanten helpt bij het doen van de boodschappen. De retailer gebruikt generatieve AI ook voor enkele interne processen, zoals inkoop en productfiches.

Evenementen
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food24 mei, 2023

    “Lage prijzen, maar geen lage lonen bij Aldi”

  • icon

    Food10 mei, 2023

    Frans Muller: “Delhaize franchiseren is enige optie”

  • icon

    Algemeen5 juni, 2023

    Wat is Temu, het nieuwste shoppingvirus uit China?

  • icon

    Food2 juni, 2023

    “Jumbo zet door in België”

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN