RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Albert HeijnColruytDelhaizeJumbo
  • Onderwerpen AnalyseFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Albert Heijn mag nooit naar Wallonië trekken!”

icon
Food16 januari, 2023
Adri van Tol

Albert Heijn moet zijn expansie stoppen en Colruyt zou het ook eens over wat anders mogen hebben dan de laagste prijs. Dat zegt Adri van Tol, die na een loopbaan van 45 jaar in België én Nederland de retailers door en door kent, en nu geen blad voor de mond meer hoeft te nemen…

Honger naar succes

Gedurende decennia was salesprofessional Adri van Tol een echte bruggenbouwer tussen Nederland en België, met functies op Beneluxniveau in FMCG en doe-het-zelf, bij onder andere BAT, Nestlé, Bison en Nedac Sorbo, en als sales- en marketingconsultant bij zijn eigen adviesbedrijf Talentprof. Het is mooi geweest: nu gaat hij 100% voor zijn andere passie, namelijk varen. Als sluitstuk van zijn boeiende carrière kwam er wel eerst nog een boek: “Honger naar succes” vat 45 jaar retailervaring samen in sterke verhalen, leuke anekdotes en prikkelende zienswijzen.

Voor RetailDetail voldoende aanleiding om de ervaren manager enkele vragen voor te leggen over het commerciële landschap in de Benelux. Wat komen die Nederlandse foodretailers eigenlijk zoeken in Vlaanderen, en hoe schat hij hun slaagkansen in?

“Hou het simpel”

Voor Albert Heijn België heeft van Tol niet mis te verstaan advies: “Stop met het zoeken naar verkooppunten en steek nooit over naar de Waalse kant! Als ik goed tel, zijn er nu 74 blauwe winkels waarvan 14 of 15 van Peeters-Govers: verkoop de eigen vestigingen aan Jan Peeters en maak hem, net als Jan Linders in Nederland, een superfranchisenemer. Of geef een aantal grote franchisenemers aan de grens die kans. De organisatie in België zal nooit de omvang, omzet en winst realiseren die een eigen managementteam, gebouwen en auto’s rechtvaardigt.”

Het recente akkoord met regionale keten Jan Linders in Nederland dwingt bewondering af: “Wat een fantastische zet van Marit van Egmond en haar team. Jan Linders wordt AH-franchisenemer en krijgt 100 miljoen om zijn winkels blauw te maken. Albert Heijn verandert geen letter aan z’n franchisecontract en alle grote franchisenemers halen opgelucht adem: als dit kan, is er voor hen ook weer groei mogelijk. Knap, knap, knap. Albert Heijn is qua groei in winkels klaar in Nederland. Nu optimaliseren, goed op de koopkracht van de Nederlanders letten en de assortimenten qua diepte en breedte bewaken. Voor de komende tijd is mijn advies: hou het simpel, stupid.”

“Maak Delhaize weer bruisend”

Van Tol ziet dat Delhaize de afgelopen jaren de winkels mooi heeft opgefrist: “De oude garde aan het hoofd is vertrokken. Ik snap dat het even zonder ‘die lastige oude Belgen’ moest, maar laat nu weer volop jonge talenten toe in het managementteam. Maak het weer bruisend! Delhaize was ooit het mooiste en meest bekende levensmiddelenbedrijf in België. Geef hen een paar mooie AH XL locaties in Nederland. Goed voor de dynamiek binnen zowel Delhaize als AH. En zet op de gehele Delhaize organisatie een leuke jonge Belgische leider. Wij Nederlanders vinden Belgen leuk en zijn ‘stikbenieuwd’ naar die Belgische winkels en hun assortimenten, als ze straks verschijnen in grote plaatsen – niet te dicht bij de grens beginnen.”

In Nederland neemt de inkoopcombinatie SuperUnie een unieke positie in op de markt: een groepering van familiale en regionale supermarktbedrijven die achter de schermen samenwerken. “Ik las dat Dick Roozen SuperUnie gaat verlaten per 30 april en dat Boudewijn van den Brand het stokje van hem overneemt. Die laatste heeft een geweldige job gedaan in het uitbreiden van het aantal verkooppunten bij Lidl in België. Ik denk dat zijn opvolger met name op de winstgevendheid zal worden gepind. En dat is weer goed voor Aldi en Colruyt.”

Nettorama en Colruyt: perfect in positie

“Ik verwacht geen schokkende dingen binnen SuperUnie: de leden hebben hun handen vol aan het opfrissen en/of gelijktrekken van het winkelbeeld en de formules. De grote winst zit hem al jaren in het organiseren en combineren van de backoffice. Over Nettorama (een Nederlandse merkendiscounter, nvdr) zit iedereen al jaren te filosoferen. Als merkartikelenjongen vind ik eigenlijk (ook al jaren) dat Procter & Gamble of Unilever ze stiekem moeten kopen. Dat zou veel margewinst opleveren voor henzelf en voor heel retail-Nederland.”

Colruyt heeft het lastig met de toegenomen concurrentie op de Belgische markt, maar de positionering zit goed, denkt van Tol. “Als het wheel of retailing weer gaat draaien onder invloed van recessie en koopkrachtverlies, zullen assortimenten moeten ‘verarmen’ en zal het winkelbeeld moeten worden aangepast. Nettorama in Nederland en Colruyt in België zitten dan perfect in positie. Als Colruyt dan zachtjes zijn pluspunten gaat benoemen en het niet meer alléén over de laagste prijs heeft, zouden dat nog wel eens de knallers van 2023 kunnen worden.”

De waarde van de wekelijkse boodschappenkar

“Zowel Jef Colruyt als Jaap Bastmeijer (de topman van Nettorama, nvdr) kennen hun consumenten in deze moeilijke tijden als geen ander. Hun winkels hebben het imago, het prijspeil, de grootte en diepte van het assortiment en het winkelbeeld dat aansluit bij die positionering. Daarnaast hebben zij het winkelpersoneel dat hun consument herkent en hun taal spreekt. En bovenal weten zij dat de consument in de prijs van ‘een winkelkar vol boodschappen’ denkt en zorgen zij ervoor dat de verleiding tot extra (impuls)aankopen beperkt blijft. De waarde van de wekelijkse boodschappenkar bepaalt of je als goedkope of dure winkel wordt betiteld.”

“Jumbo heb ik voor het laatste bewaard en ik twijfel zelfs of ik er iets over moet schrijven. Wat hier in een paar maanden aan de top is gebeurd is gewoon dramatisch. Karel is overleden, Frits kan en mag als bestuurder met (waarschijnlijk) straks een strafblad niet meer terug, Colette heeft nooit een leidende rol willen hebben en haar man Raymond Cloosterman van Rituals, die het zou kunnen, gaat haar daar niet voor de voeten lopen. Daar komt nog bij dat ik persoonlijk, als ik kijk naar de avontuurlijke geest van Frits en het constant lopen op het randje van wat moet, kan of mag, ook nog kan begrijpen hoe dit is kunnen gebeuren.”

“Jammer dat Sander van der Laan net een nieuwe baan heeft gevonden. Met zijn food en non-food achtergrond was hij de juiste man op deze plek geweest. Ik hoop oprecht dat de familie hier snel uitkomt. Ik vind hen topondernemers, hele lieve mensen met hart voor hun personeel. Nee, dit wens je niemand toe en zeker de familie van Eerd niet!”

Lees “Honger naar Succes” over zakendoen in België en Nederland

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Albert Heijn moet z’n expansie stoppen en Colruyt zou het ook eens over wat anders mogen hebben dan de laagste prijs. Dat zegt Adri van Tol, die na een loopbaan van 45 jaar in België én Nederland de retailers door en door kent, en nu geen blad voor de mond meer hoeft te nemen…

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin3 februari, 2023
    Casino wil Jardiland en Boulangerie Louise overnemen

    Casino voert overnamegesprekken met Teract, een Franse retailgroep met verschillende tuinformules en biowinkels. Onder andere Jardiland en Boulangerie Louise zijn ook actief in Wallonië.

  • icon
    Food3 februari, 2023
    Vakbondsacties gaan verder bij Mestdagh/Intermarché

    Voor de tweede opeenvolgende dag blokkeren actievoerders het distributiecentrum van Mestdagh in Gosselies uit protest tegen de plannen van Intermarché. Ook een veertigtal winkels blijven gesloten.

  • icon
    Food3 februari, 2023
    Koper gevonden voor Metro Antwerpen-Noord?

    Twee overnamekandidaten hebben zich aangemeld voor de vroegere Metro-winkel in Antwerpen-Noord. Onder andere Horeca Totaal toont interesse in de overblijvende vestiging.

Evenementen
  • 16
    feb

    Captains of Retail 2023
  • 23
    mrt

    Omnichannel & E-Commerce Congress
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food10 januari, 2023

    Makro België is failliet verklaard

  • icon

    Food1 februari, 2023

    Inboedels Makro-winkels onder de hamer

  • icon

    Food13 januari, 2023

    Medewerkers failliet Makro gegeerd op de arbeidsmarkt

  • icon

    Food9 januari, 2023

    Horeca Totaal verzet zich tegen Sligro-overnames

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN