Albert Heijn wil voor de zomer kassaloze winkels | RetailDetail

Albert Heijn wil voor de zomer kassaloze winkels

Albert Heijn wil voor de zomer kassaloze winkels
Foto: Bjoern Wylezich / Shutterstock.com

Albert Heijn test op het hoofdkantoor een winkel zonder kassa. Nog voor de zomer wil de supermarktketen meer kassaloze vestigingen van gemaksformule AH to go.

 

AH to go test kassaloze 'Tap to Go'

Al een maand lang test Albert Heijn in zijn hoofdkantoor in Zaandam een AH to go zonder kassa of caissière, schrijft De Telegraaf. Er was al langer sprake van autonome winkels bij AH –  topman Wouter Kolk voorzag de kassaloze supermarkten afgelopen zomer nog voor het jaar 2018 – maar de plannen zijn in een hogere versnelling geschakeld.


“De technische ontwikkelingen gaan snel. Waarom wachten? Tap to Go speelt in op de snelheid en het gemak dat onze klanten graag willen”, aldus directeur van AH to go Jan-Willem Dockheer, in De Telegraaf. De kassaloze winkel werkt met een eigen systeem dat de naam Tap to Go kreeg.

 

Artikelen aantikken met kaart

Bedoeling is dat klanten zich eenmalig aanmelden via een app, waarna ze – voorlopig – een kaart krijgen die ze tegen het elektronische prijslabel aantikken (‘tap’) van het product dat ze willen kopen. Zo wordt het aan hun winkelmandje toegevoegd. Na check-out wordt het bedrag van het winkelmandje na een tiental minuten automatisch van de rekening afgeschreven.

 

Op termijn moet de kaart, die dient om artikelen in het schap aan te tikken, vervangen worden door mobiel scannen en betalen met de smartphone. Albert Heijn ontwikkelt het systeem samen met verschillende technologiebedrijven en een bank. Nog voor de zomer zou het de AH to go’s zonder kassa effectief willen uitrollen. 

 

Wellicht is de beveiliging tegen diefstal dan wel een prioriteit voor de verdere uitrol, ook al is dat een probleem die zich in de veilige omgeving van het Ahold Delhaize-hoofdkantoor nog niet meteen stelt. Op dit moment is Albert Heijn alvast niet bang dat klanten artikelen zullen stelen: “We vertrouwen onze klanten”, klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.