Albert Heijn wil voor de zomer kassaloze winkels | RetailDetail

Albert Heijn wil voor de zomer kassaloze winkels

Albert Heijn wil voor de zomer kassaloze winkels
Foto: Bjoern Wylezich / Shutterstock.com

Albert Heijn test op het hoofdkantoor een winkel zonder kassa. Nog voor de zomer wil de supermarktketen meer kassaloze vestigingen van gemaksformule AH to go.

 

AH to go test kassaloze 'Tap to Go'

Al een maand lang test Albert Heijn in zijn hoofdkantoor in Zaandam een AH to go zonder kassa of caissière, schrijft De Telegraaf. Er was al langer sprake van autonome winkels bij AH –  topman Wouter Kolk voorzag de kassaloze supermarkten afgelopen zomer nog voor het jaar 2018 – maar de plannen zijn in een hogere versnelling geschakeld.


“De technische ontwikkelingen gaan snel. Waarom wachten? Tap to Go speelt in op de snelheid en het gemak dat onze klanten graag willen”, aldus directeur van AH to go Jan-Willem Dockheer, in De Telegraaf. De kassaloze winkel werkt met een eigen systeem dat de naam Tap to Go kreeg.

 

Artikelen aantikken met kaart

Bedoeling is dat klanten zich eenmalig aanmelden via een app, waarna ze – voorlopig – een kaart krijgen die ze tegen het elektronische prijslabel aantikken (‘tap’) van het product dat ze willen kopen. Zo wordt het aan hun winkelmandje toegevoegd. Na check-out wordt het bedrag van het winkelmandje na een tiental minuten automatisch van de rekening afgeschreven.

 

Op termijn moet de kaart, die dient om artikelen in het schap aan te tikken, vervangen worden door mobiel scannen en betalen met de smartphone. Albert Heijn ontwikkelt het systeem samen met verschillende technologiebedrijven en een bank. Nog voor de zomer zou het de AH to go’s zonder kassa effectief willen uitrollen. 

 

Wellicht is de beveiliging tegen diefstal dan wel een prioriteit voor de verdere uitrol, ook al is dat een probleem die zich in de veilige omgeving van het Ahold Delhaize-hoofdkantoor nog niet meteen stelt. Op dit moment is Albert Heijn alvast niet bang dat klanten artikelen zullen stelen: “We vertrouwen onze klanten”, klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.